SLEIPE TRIKS: 1) Smøring og bruk av spesielle smøremidler i motoren som ikke er tilgjengelig i vanlig salg hjelper også bilen til å gå mer effektivt. Bilprodusentene kan optimalisere motoren for å minke utslippene maksimalt under testen. 2) Alle elektroniske ting, som lys, klimaanlegg, navigasjonsanlegg, radio, setevarme og så videre slås av og brukes ikke under testen. Dette gjør at bilen går billigere enn den ellers ville ha gjort. 3) Dynamoen kobles fra for ikke at batteriet skal lades og energi brukes. 4) Å trykke bremseklossene helt inn i bremsekalipene gjør rullemotstanden i dekket lavere 5) I laboratorietesten får bilen ifølge rapporten uforholdsmessig mye igjen for å ha et såkalt stopp/start system. Systemet gjør at motoren stopper når bilen stanser, som i kø eller på rødt lys. Bilen starter opp igjen når kløtsjen trykkes inn, eller når bremsen slippes, hvis det er en automatgiret bil. I syklusen er hele tyve prosent av tiden slike stopp. Slik er det sjelden ved normal kjøring. Flere av disse stopp/startsystemene virker heller ikke når det blir tilstrekkelig kaldt ute. 6) Laboratorietemperaturen settes nærmest mulig 30 grader. Høy temperatur gjør at motoren arbeider lettere. 7) Å bruke høyere gir kan gjøre at motoren går mer effektivt enn vanlig. 8) Å tape rundt vinduer og andre sprekker i karosseriet gjøres for å redusere luftmotstanden mest mulig. 9) CO2-resultatene som blir innrapportert av fabrikanten kan være opp til fire prosent lavere enn det det faktisk ble målt til. 10) Det kan brukes dekk med spesielt lav rullemotstand. De fylles også mer luft enn vanlig for å redusere rullemotstanden. Foto: Grafikk: Ivar Gaasø/Anders Bergan

Slik trikser bilprodusentene med forbruket

VG-undersøkelse: Biler bruker 40-50 prosent mer enn oppgitt

De skal ha brukt tape rundt dører og vinduer, blandet i spesielle smørevesker og slått av all elektronikk under test. Resultatet for deg er at bilen din bruker mye mer drivstoff enn oppgitt.

  • Øystein Larsen-Vonstett

Det er en stor rapport fra en av de ledende miljøorganisasjonene i Europa som avslører hvordan bilbransjen systematisk tilpasser seg de såkalte EU-testene.
Målet er lavest mulig forbruk og CO- i laboratorietesten. Det betyr ofte både mindre avgifter og lettere å kunne nå de miljømål som myndigheter i hele EU-området krever av dem.

Se hvor mye bilene egentlig bruker! Se tabell nederst i artikkelen.

- Stor forskjell

I den ferske rapporten fra Transport & Enviroment kalt «Mind the Gap! How carmakers manipulate official tests for fuel efficiency», viser de hvorfor du aldri kommer ned på det oppgitte forbruket som bilen din har, og at forskjellen mellom oppgitt og faktisk forbruk bare har økt de siste årene.

Alt fra ekstra luft i hjulene, spesielle smøringsvesker i motoren til spesiell tuning og tape for å tette alle sprekker som kan øke luftmotstanden i bilen tas i bruk. Det aller meste er metoder som ikke brukes av vanlige bilister.

- Rent teknisk så vil alle disse virkemidlene det blir hevdet at bilbransjen bruker i denne testen, gjøre at bilen går billigere enn den ellers ville ha gjort. Vår erfaring er at du ikke kan forvente at en bil med normal kjøring skal kunne gå så billig som EU-tallene forespeiler, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud.

- Graverende

- Hvis det er så graverende tilpasninger som denne rapporten tyder på må Brussel våkne og stramme inn på testen. Det enkleste ville være å slutte å bruke spesiallagde biler rett fra fabrikken og i stedet basere testen på å stikkprøve biler hentet ut fra forskjellige bilbutikker, sier leder i Zero, Marius Holm.

- Ikke ulovlig

I rapporten blir det klart presisert at bilprodusentene ikke gjør noe ulovlige, men at reglene for hvordan forbruksmålingene utføres ikke er gode nok.

VG har i samarbeid med det DNB-eide biladministrasjonsselskapet Autolease gjort uttrekk fra deres portefølje med biler tilbake til 2005. Ved hjelp av oppgitt EU-forbruk fra de forskjellige modellene og merkene og det målte forbruket har vi lagd oversikten.

Sprikene mellom det blandede forbruket og det faktiske forbruket ligger mange steder på rundt 40-50 prosent.

- Dette skyldes primært at den blandede EU-målingen sier lite om hva du faktisk bruker av drivstoff. Dårlig veistandard, kaldt klima, mye bruk av vinterdekk, skiboks og lignende er faktorer som gjør at vi faktisk bruker langt mer enn den standardiserte laboratorietesten skulle tilsi, sier leder for Autolease Norge, Haakon J. Marthinsen.

- Moden for utskifting

Han minner på at en del av forskjellene også skyldes at forskjellige typer biler brukes på forskjellige måter.

- Småbiler brukes generelt mer til småkjøring. Da går det mer drivstoff.

Zero mener, i likhet med den britiske miljøorganisasjonen bak rapporten, at dagens målinger av drivstoff bruk nå er moden for utskifting.

- Behovet for en ny testsyklus er helt åpenbart. Den som er der nå er helt klart misvisende, spesielt for oss som kjører under norske forhold. Samtidig er det bedre enn ingenting. Selv om du bruker 20-30 prosent mer enn oppgitt er de beste bilene i testen ofte de beste bilene for miljøet, sier leder i Zero, Marius Holm.

Bilbransjen: EU må se på reglene

Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund har denne kommentaren til rapporten fra Transport & Environment:

- Dagens testregime fra EU inneholder allerede svært detaljerte retningslinjer. Men dersom resultatene i rapporten viser seg å være korrekte, er det klart at EU må se på de offisielle testene. Som i alle typer tester må testobjektene testes på samme måte, og med klare og like rammer. Det arbeides allerede med å få på plass et nytt system, sier han til VG.

NB! Den årvåkne leser vil se at den siste bilmodellen i listen er en sammenblanding av to bilmoideller. Nissan har modellen Patrol og Mitsubishi har modellen Pajero. Forbrukstallene i tabellen gjelder en Mitsubishi Pajero.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder