Lev ut drømmen for under tusenlappen

JAGER HVERANDRE: banen veksler mellom grus, asfalt, hårnålssvinger og pent doserte svinger. Foto: Sjur Jansen

Her kan alle kjøre rallycross

Her kan du kjøre bil så fort du tør og kan! Og vraker du en bil, koster det ingenting.

  • Geir Ormseth
  • Sjur Jansen

Artikkelen er over ti år gammel

Rett på andre siden av svenskegrensen kan du leie rallybil og konkurrere mot venner og andre i flere timer.

Moroa koster mellom 780 og 1.500 kroner, og skulle du være så uheldig å vrake bilen koster det ikke et ekstra øre.

Før vi setter i gang får vi utlevert gul kjøredress og hjelm. Etter noen prøverunder er det konkurranse mot de andre.

- Du er bleik om nebbet, bemerker fotografen idet jeg setter meg inn i bilen.

Se VGTV:Slik er det å sitte på med verdens beste rallyfører.

Fakta og priser, se tabell nederst i artikkelen.

1500 kroner

Banesjef Svein Erik Adolfson har nettopp fortalt oss noe vi ikke visste på forhånd. Det er mulig å komme opp i 140 kilometer i timen på rallybanen, sier han.

Dette er nemlig banen hvor han hvert år arrangerer EM-runde i rallycross.

Det finnes neppe noen morsommere måte å bruke 1500 kroner på. I Sverige kan du leie en ekte rallycrossbil og konkurrere på ekte vis. Det stilles ingen andre krav enn at du er fylt 18 år. Hele opplegget tar omkring 3 timer. Da får du fem ganger tre runder på en ekte rallycrossbane.

For meg var dette en sekser på terningen, selve guttedrømmen som gikk i oppfyllelse da vi adrenalinruset oss sammen med svensker som var på kundepleieoppdrag i Finnskogen.

Men det begynte med klump i magen.

Les også:Er dette verdens verste bil?

VRAKET BILEN: Dine Pengers utsendte Sjur Jansen kjørte i stykker den ene bilen. Det var drivakselen som løsnet. Foto: Geir Ormseth

Dro av banen

Før vi entrer banen, merkes angsten:

Jeg frykter meg selv. Jeg frykter at testosteronet og konkurranseinstinkter vil overmanne all den sunne forsiktighet en småbarnspappa bør ha. Jeg frykter jeg vil kjøre som en gærning, og glemme alle påtenkte sikkerhetsmarginer når konkurrentene ypper seg.

Og hva med alle de andre testosteronidiotene helt uten rallyerfaring som samtidig skal herje omkring på banen? En vanvittig cocktail, tenker jeg.

Arrangøren beroliger oss med at vi skal gjennom en skoletime først. Men skoletimen består av å signere på at arrangøren fraskriver seg alt ansvar. De vil ikke bruke penger på lemlestede kunder. Skoletimen går for øvrig ut på å forklare betydningen av flaggene som arrangøren bruker for å kommunisere med sjåførene.

Heldigvis får vi en meget bra praktisk skolering. Vi begynner i det små. Vi tester banen i bilene flere runder før selve konkurransen. Til og med fellesstarten tester vi to ganger. Vi blir beroliget.

Testosteronteorien stemmer. I andre prøvekjøringsrunde har selvtilliten og tryggheten nådd urealistiske høyder. På bakketoppen hvor speedometeret passerer 100 km/t, mister jeg kontrollen over kjerra. Det merkes at dette er biler uten antisladdsystemet ESP. Bilen begynner å danse fra side til side. Mine tekniske ferdigheter strekker ikke til for å rette opp. Nå er det ikke lenger jeg som fører dansen.

Les:Fremtidens transport er førerløse biler.

SIDELENGS: Dine Pengers Geir Ormseth fikk ukontrollert breisladd i 100 km/t og havnet til slutt ute i lyngen. Foto: Sjur Jansen

Lov å knuffe

Bilen skjærer rett ut, først et smell da jeg hopper på en stein - og deretter lander jeg ute i topografien. Er multene modne?

Min fotografkollega er rask på pletten. Dette er julebordsmateriale.

Du skal antagelig være svært proff for å nærme deg 140 km/t. Speedometret vårt passerte 100 km/t under kjøringen vår, men neppe mer.

Det er likevel høy nok fart når en annen bil forsøker å knuffe seg forbi. Selv fikk vi en dytt i siden av en konkurrent i denne farten.

- Det er lov med kontakt. Det hender jo at man kommer borti hverandre, særlig i svingene. Men det er ikke lov å torpedere andre - eller ødelegge for de andre. Da blir man bortvist. Men det er ingen som blir krevd for penger om de ødelegger en bil, sier Adolfson.

Til tross for høy fart, er det lite skader:

- En bil havner på taket om lag én gang i året, men vi har aldri hatt personskader, sier han.

Men historien gir ingen garanti. Det er en viss risiko forbundet med rallycross.

BRA TRØKK: De gamle Volvo 940-modellene som gir benyttet har bra trøkk. Alle bilene er forsterket med veltbøyler. Foto: Sjur Jansen

StedAvstand fra OsloTypePrisNettside
HöljesDrøyt 3 timerBilcross1500 krwww.aventyrifinnskogen.se
AmbjörbyDrøyt 3 timerBilcross780 krwww.likenasmk.com
ÖstmarkCa 3 timerBilcross1100 krwww.omff.nu

** Bilcross på rallycrossbane.

Les også

  1. Alle får toppkarakter - unntatt Citroën C3

    (VG Nett) Dårlig beskyttelse mot nakkesleng og manglende sikkerhetsutstyr i enkelte land, ødelegger toppkarakteren for…
  2. E18-åpning forsinket på grunn av opplæring: Fikk nei til å hjelpe Vegtrafikksentralen

    (VG Nett) Byggherren Agder OPS Vegselskap tilbød seg å stille med eksperter 24 timer i døgnet for å kunne åpne E18…
  3. Vil ha vogntogene bort fra veiene

    Vogntogene må bort fra veiene og over på båt og jernbane.
  4. Er dette verdens verste bil?

    (VG Nett) Mike Harrell må slå av tenningen for å sette sin KV Mini 1 i revers.
  5. Bilen kjører - uten fører

    (VG Nett) Den selvstyrende bilen henter deg når du vil ha skyss, frakter deg dit du vil, og stopper når du vil av.
  6. - Carl I. Hagen-forslag vil gi flere farlige bilister på veiene

    (VG Nett) Frps seniorer vil la 70-74-åringer kjøre bil uten legeattest.

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Dumper prisene på nye biler før jul

  2. - Kjører bil til kjøretimene, uten lappen

  3. Vil tjene fett på VM-gjester

  4. Vil tjene fett på VM-gjester

  5. Disse bilnyhetene må du sjekke ut

Fra andre aviser

  1. Nå koster det skjorta å gå turlangrenn

    Aftenposten
  2. Oslo kaster seg på Magnus Carlsen-bølgen - vil ha VM

    Aftenposten
  3. Her investerte de over 3 milliarder kroner i OL-deltakelsen

    Aftenposten
  4. Elkem Solar: Opp, ned og opp igjen

    Fædrelandsvennen
  5. Nå starter en stille 5G-kamp om hjemmene der fiberen ikke går

    Bergens Tidende
  6. Fritt frem for bøllesykling

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder