- Vet ikke at det er ulovlig

UVITENDE: Rundt 30 prosent av møteulykker på norske veier skyldes at sjåfører sovner bak rattet. En ny undersøkelse viser at 56 prosent ikke vet at det er ulovlig å kjøre trøtt. Illustrasjonsfoto: MAGNAR KIRKNES

Søvnige sjåfører dreper

(VG Nett) Nær 30 prosent av møteulykker på norske veier skyldes at sjåfører sovner bak rattet.

  • Tina Oppen

Artikkelen er over 12 år gammel

Norske bilister er ikke klar over at det er ulovlig å kjøre når de er trøtte, viser ny undersøkelse. 62 prosent av de spurte i en undersøkelse TNS Gallup gjennomførte for Statens vegvesen i juni, visste ikke at det er ulovlig å kjøre bil når man er trøtt.

Ifølge Vegtrafikklovens §21 er det ikke lov å føre en bil når man er trøtt eller uopplagt. Å kjøre når man er trøtt kan direkte sammenliknes med å kjøre med promille. Likevel viser undersøkelsen at mange ikke er klar over at det er direkte ulovlig.

Under Gallup-undersøkelsen, som ble utført blant 1 200 nordmenn, svarte kun 3,6 prosent at det er ulovlig å kjøre trøtt, mens 56 prosent mente det er lov. 6 prosent visste ikke hvorvidt det er lovlig eller ei.

- Vi er ikke veldig overrasket over resultatet, men at 56 prosent trodde det var lovlig og ikke minst at 6 prosent kjører uansett er urovekkende. Vi vil fokusere mer på at dette ikke er lovlig fremmover, sier Kjersti D. Nordgård i Statens vegvesen, som jobber med Stopp og sov-kampanjen, til VG Nett.

Risikerer fengsel

En sjåfør som har vært våken i 24 timer har konsentrasjon og kognitive evner som en person med 1 i promille, opplyser Statens vegvesen.

- Ved ulykker risikerer man både bøter og fengselsstraff, men det er krevende å skulle bevise at en bilist har sovnet bak rattet. Vi antar at noe av grunnen til at folk har liten kunnskap om dette er at vi ikke har noe kontrollmulighet i forhold til trøtte privatsjåfører. Dermed tror folk heller ikke det er ulovlig, sier Nordgård.

89 prosent av de spurte sier i undersøkelsen at de tar hensyn til at de er trøtte når de skal kjøre bil. 6 prosent svarer at dette tar de ikke hensyn til. Undersøkelsen viste dessuten at menn og eldre sjåfører har mest kunnskap på området.

Drepte en av fem

En av fem som omkom i trafikken i Hedmark og Oppland fra 2005 til 2007, ble drept fordi noen sovnet bak rattet, viser tall fra Statens vegvesens regionale ulykkesanalysegruppe (UAG). Gruppen analyserer alle dødsulykker i Region øst, det vil si Østfold, Oslo, Akershus, Hedmark og Oppland.

Statistikken viser at innlandet har langt flere søvnulykker enn nabofylkene, og at Hedmark og Oppland er verst på Østlandet.

I Region øst omkom 33 personer i ulykker etter trøtthet eller avsovning, hvorav 27 omkom i trafikken i Hedmark og Oppland. Av disse igjen omkom 22 i trafikken i Gudbrandsdalen, på Hedmarken og i Østerdalen.

- Hedmark og Oppland har mye gjennomfartstrafikk. Mange kjører litt for lange etapper, og de stopper ikke når de er trøtte. Det kan være én mulig grunn til det høye antallet søvnulykker i Hedmark og Oppland, sier Eivind Kvambe, ulykkesanalyseleder i Statens vegvesen Region øst, i en pressemelding.

Menn sovner oftest

Selv om menn ser ut til å vite mer om det å kjøre trøtt enn kvinner, ifølge den nevnte undersøkelsen fra Gallup, viser en undersøkelse Opinion har gjennomført for Statens vegvesen, at menn sovner vesentlig mer bak rattet enn sine kvinnelige medsjåfører.

59 prosent av mannlige bilister har opplevd å sovne bak rattet, mens 29 prosent av kvinnene i undersøkelsen hadde opplevd det samme.

Det er sjåfører på Sørlandet som sovner oftest bak rattet. Hele 52 prosent av sørlendingene sier de har opplevd dette. De flinkeste sjåførene på dette området er i midt-Norge, der 34 prosent har opplevd å sovne bak ratter. Landsgjennomsnittet ligger på 45 prosent.

- Mer informasjon

STORT PROBLEM: Direktør for Trygg Trafikk, Kari Sandberg, sier til VG Nett at mer informasjon må til for å få bukt med problemet. Foto: SCANPIX

Direktør for Trygg Trafikk, Kari Sandberg, sier til VG Nett at mer informasjon må til for å få bukt med problemet.

- Dette er nok et eksempel på hvor vanskelig det er å komme igjennom med informasjon. Stopp og sov-kampanjen til Statens vegvesen har hjulpet, men det er mulig både Trygg Trafikk, Statens vegvesen og politiet burde informere ytterligere på dette området, sier hun.

På meg virker det ganske opplagt at man ikke skal kjøre bil når man er trøtt. På landsbasis skyldes opp mot 30 prosent av møteulykkene på veien at noen sovner bak rattet, så det er snakk om et kjempeproblem, sier hun.

Statens vegvesen avslutter i år sin Stopp og sov-kampanje, etter at den har eksistert i fem år.

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Søvnulykker tar ett liv hver uke

  2. De aller farligste syndene i trafikken

  3. Her går det nesten galt for stuptrøtt bilist

  4. Kvinner mye mer våkne enn menn

  5. Bedre bak rattet med Red Bull

Fra andre aviser

  1. Sørlendinger trøttest bak rattet

    Fædrelandsvennen
  2. Sørlendinger mest søvnige bak rattet

    Fædrelandsvennen
  3. Vegvesenet advarer mot eggformede svinger

    Aftenposten
  4. Som å kjøre med promille

    Aftenposten
  5. Kvinnelige bilister stresses av mennene sine

    Bergens Tidende
  6. Stor økning i antall døde i trafikken

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder