KONSEPT: Det er ingen planer for produksjon av BMWs konsept-MC, men motoren på seks sylindere er høyst reell, og kommer «innen rimelig tid» til å bli presenteret i en touringmodell. Foto: Morten Broks, Bike.

«Sylindersjokk» fra BMW

MILANO (BIKE) BMW sjokkerte på motorsykkelmessen i Milano da de avduket sitt elleville påfunn Concept 6: En frekk designsykkel med det tyske merkets velkjente sekssylindermotor for bil, i kraftig modifisert versjon.

Morten Broks (Bike)
ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Foreløpig er rekkeseksereksperimentet bare et prosjekt ingeniørene og designerne hos BMW jobber med, men vi blir ikke overrasket dersom den dukker opp i en kommende BMW-modell om et par år.

Selv om konseptsykkelen ser heftig ut er det ingen planer om produksjon av modellen.

Derimot er motoren høyst reell, og kommer «innen rimelig tid» til å bli presenteret i en touringmodell. Det betyr at du derfor kan regne med en seksylindret LT-modell i nær fremtid, kanskje allerede til våren. BMW vil imidlertid ikke ut med noen tidsplan.

Se flere bilder av BMW Concept 6 her.

Les også:Flere nyhetre fra MC-messen.

Ekstremt dreiemoment

Modellen Concept 6 er laget for å vise frem motoren, som i følge BMW har «like mye motoreffekt som en sportslig 1300-kubikker, men med dreiemoment som en 2,5 liters motor».

Hvor stor den kommer til å bli i den kommende touringmodellen er ikke kjent, men vi gjetter på rundt 1800 kubikk, 170 hestekrefter og ganske nøyaktig 200 newtonmeter.

BMW opplyser også at dette skal bli den smaleste seksylindrede motoren i en motorsykkel. Akkurat det burde ikke være så vanskelig siden andre motorsykler med tilsvarende sylinderantall er Hondas boksersekser i Gold Wing, Benelli Sei, Honda CBX og Kawasaki Z1300.

Det er ingen opplysninger om pris.

Artikkelen er levert av Bike.

SMAL: BMW opplyser at dette skal bli den smaleste seksylindrede motoren i en motorsykkel. Foto: Morten Broks, Bike.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder