FRYKTER DIESEL-TAP: Eiere av dieselbiler vil tape 10.000 kroner over natten. Foto: Jan Petter Lynau

Slik blir dieselbilforbudet i Oslo

Bransjen: Dieselbiler vil synke i verdi med 10.000 kroner

(VG Nett) Opptil 87.000 biler med dieselmotor kan få innkjøringsforbud i Oslo på vinterdager med sterk forurensning.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Beskjeden om kjøreforbud vil bli gitt et døgn i forveien, gjennom media.

Det er slik samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) ser for seg forbudet mot dieselbil-kjøring i Oslo til vinteren.

I går vedtok bystyret i Oslo at det blir forbudt å kjøre dieselbiler i Oslo på dager med mest forurensing.

- Det mest effektive er å nekte gjennomkjøring for tungtransport. Det nest mest effektive er å forby personbiler med dieselmotor. Disse forbudene kan vi bruke sammen, eller hver for seg, sier Ola Elvestuen.

Det er ikke aktuelt å bruke registreringsnummeret på samtlige biler, med systemet partall/oddetall-kjøring, for å fordele byrden.

- Vi har vurdert det, men det er ingen grunn til å legge restriksjoner på flere enn nødvendig når vi vet at det ikke nytter for å få ned konsentrasjonen av NOx, sier Elvestuen.

Ring 2 eller 3

Samferdselsbyråden sier det trolig blir aktuelt å begrense dieselkjøring innenfor et område, for eksempel ring 2 eller 3. Han sier at folk i ytre bomiljøer i Oslo skal kunne kjøre barna til barnehagen eller ta bilen til en kollektivparkering.

Det blir ikke en slik ordning som flere byer har med piggdekk, der du kan kjøpe deg kjøretillatelse med en oblat eller dagsbillett.

Kjører du inn med dieselbil på en forbudsdag, risikerer du bøter, sier Elvestuen.

- Dette er akuttsituasjoner som vi må ta hånd om der og da. Det går direkte ut over spesielt astmatikere, folk med luftveisproblemer og med hjerte- og karsykdommer hvis vi ikke gjør det, sier Elvestuen.

MÅ VI TÅLE Å PARKERE BILEN ENKELTE DAGER FOR Å BEDRE HELSEN TIL OSLOS INNBYGGERE? DISKUTER TEMAET NEDERST I ARTIKKELEN.

Vil varsle i media

Via en rekke målestasjoner skal luftkvaliteten måles og sammenholdes med værvarselet. Ligger det an til å bli over grensen, iverksettes det kjøreforbud.

Den beste måten å varsle dette på er sannsynligvis gjennom media, tror Elvestuen.

Han tror at forbud ikke kan varsles mer enn et døgn i forveien, men at det selvsagt vil bli gitt grundig og god informasjon til nærmere 90.000 dieselbileiere som blir berørt.

- Cirka 30 prosent av de som kjører gjennom bomringen inn til Oslo hver dag er dieselbiler, sier Elvestuen.

Ifølge Fjellinjen kjører 290.000 biler inn til Oslo på en vanlig ukedag om vinteren. Cirka 87.000 av disse er dieselbiler.

FORBUD: I fjor var det 18 vinterdager som ville gitt forbud for dieselbiler i Oslo. Normalt er det færre, ifølge samferdselsbyråd Ola Elvestuen. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB Scanpix

Forstår irritasjon

- Skjønner du at folk blir irriterte, når det for bare fire år siden ble oppfordret til å kjøpe dieselbiler?

- Dette er drastiske tiltak og direkte inngripen i folks hverdag, og jeg forstår at folk blir irriterte. Omleggingen av bilavgiftene i 2007 som ga avgiftsfordel for dieselbilene har gjort luftsituasjonen verre. Men vi må ta utgangspunkt i den situasjonen vi har for å bedre luften når det går på helsa løs, sier Elvestuen.

Ikke endelig

Han sier at dieselbil-forbudet er endelig bestemt i Oslo kommune, men at de fortsatt må bli enige med Statens vegvesen om detaljer.

- Det er veivesenet som eier veien, og de må være enige i at vi setter i gang tiltak. Dette må skje før vinteren, sier Elvestuen.

Vil synke i verdi

Norges Bilbransjeforbund (NBF) frykter et enormt verditap for bransjen.

- Vår regning til regjeringen er på 185 millioner kroner. Det er det forhandlere vil tape dersom vi tar utgangspunkt i dagens bruktbillager av dieselbiler og regner med et verdifall på 10.000 kroner, noe som ikke er et usannsynlig, sier kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund, Egil Steinsland.

NBF organiser 70 prosent av landets merkeforhandlere og bilverksteder, i alt 1200 bedrifter.

- Det er bra for de som skal kjøpe bil, og som synes det er greit å parkere bilen enkelte dager?

- Jo, men dieselbileierne vil bli økonomisk skadelidende, sier Steinsland.

Autolease, et av Norges største leasingselskaper, og som arbeider mye med beregning av bruktbilpriser, synes det er vanskelig å si noe om størrelsen på verditapet til dieselbilene.

- Dette ikke er positivt for bruktprisene på dieselbiler. Mye kommer an på videre utvikling i saken og i tilfelle i hvor stor grad vedtaket blir effektuert. Uansett skaper saken mye uro og mange diskusjoner, sier Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease i Norge. Autolease adminsterer drøyt 20.000 biler.

UNNTAK: - Vedtaket bør justeres slik at biler som er nyere enn 2007 ikke rammes av forbudet. Dette er biler som i all hovedsak har partikkelfilter som forurenser minimalt og som er kjøpt etter at myndighetene stimulerte til dieselkjøp, sier Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease i Norge. Foto: Autolease.


- Forvirrende

I 2007 ble en CO2-komponent innført i bilavgiftene som gjorde at dieselbiler fikk en mindre avgiftsbelastning. I 2011 ble det innført en NOx-komponent som gjorde det stikk motsatte fordi bensinbiler slipper ut mindre NOx.

Bilbransjeforbundet mener dette er umulig å forholde seg til for både forbrukere og bransje.

Løsningen er innlysende, mener NBF.

- Nye biler må bli billigere. De er uansett mer miljøvennlige enn eldre biler. I stedet flikker myndighetene her og der, og alt blir bare kaos å forholde seg til, sier Egil Steinsland.

Bedre omkjøringsmuligheter

Juridisk direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Robert Aksnes, synes det er lite gjennomtenkt.

- Mange er avhengige av varer hver dag. Det må bli bedre omkjøringsmuligheter utenfor byen. Det er for eksempel helt utenkelig å gjennomføre dette vedtaket før Oslofjordtunnelen åpner for all tungtrafikk, sier Aksnes.

- Mislykket i Bergen

NAF synes det er et dårlig tiltak.

- Bergen prøvde datokjøring for å løse akutt luftforurensing. Tiltaket fungerte dårlig. Begrensinger i personbiltrafikken gir marginal effekt på luftforurensingen, sier kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder