INSPISERER: Her inspiserer Volkswagens styreformann, Matthias Müller og delstatstatsminister Stephan Weil, en VW Golf på samlebåndet i bilbyen Wolfsburg.

INSPISERER: Her inspiserer Volkswagens styreformann, Matthias Müller og delstatstatsminister Stephan Weil, en VW Golf på samlebåndet i bilbyen Wolfsburg. Foto: Pool , Reuters

Volkswagen-skandalen vokser: Kan også ha jukset med bensinmotorer

Statens Vegvesen: Vil ta kontakt med tyske myndigheter

Minst 800 000 biler fra Volkswagen er oppgitt med for lave forbrukstall. Skandalen ser ut til å øke. Nå gjelder det heller ikke lenger bare dieselmotorer.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

I tillegg til å ha innrømmet juks under laboratorietestene på mer enn 11 millioner biler av merkene Volkswagen, Audi og Skoda, for å få lavere utslipp av nitrogenoksider, sendte bilgiganten i natt ut en pressemelding.

Her innrømmet de at deres interne undersøkelser avslører at mer enn 800 000 bilmodeller fra Volkswagen-gruppen (blant andre VW, Skoda, Audi og Porsche) har CO2-nivåer og oppgitte forbrukstall som har «vært satt for lavt under CO2-sertifiseringsprosessen».

Majoriteten av motorene det gjelder er, ifølge pressemeldingen, dieselmotorer. Ifølge nyhetsbyrået AFP skal det dreie seg om minst en bensinmotor også.

Finansnettstedet Bloomberg siterer en ikke navngitt VW-talsperson på at de involverte motorene skal være dieselmotorene med volum på 1,4, 1,6 og 2 liter.

Bensinmotoren på 1,4 liter med sylinderkutt skal, ifølge nettstedet, også være blant motorene som har høyere forbrukstall og CO2-utslipp enn sertifiseringen.

Biler som har bensinmotor med sylinderkutteknologi i Norge er blant andre VW Golf, Audi A3, VW Polo og den nye Skoda Superb.

De fleste av de involverte bilene skal befinne seg i Europa.

– Positivt at de avslørte det selv

MER I VENTE: – Jeg har en følelse av at det er mer i tjømda, sier sier biljournalist og bransjeekspert Jon Winding-Sørensen i Bilforlaget. Foto: Hanne Hattrem , VG

– At det nå innrømmes noe med bensinmotorer er egentlig positivt fordi Volkswagen har oppdaget det selv, gjennom sin internrevisjon. Dette er i hvert fall en påstand de ikke kommer til å protestere mot, som de nå gjør overfor amerikanske miljømyndigheter, når det gjelder trelitersdieselen, sier den erfarne biljournalisten Jon Winding-Sørensen fra Bilforlaget.

Han følger bilbransjen tett, og sier det er all grunn til å minne om at Volkswagen også protesterte på at de de hadde jukset med de andre dieselmotorene, da de første gang ble beskyldt for det av miljømyndighetene i USA, for omtrent et år siden.

– Det er samme mønster nå, sier Winding-Sørensen.

– Tror du de er det slutt på avsløringer nå?

– Jeg vet ikke, men jeg synes det er rart at hvis Volkswagen har hatt problemer med å nå kravene, så må de andre ha hatt det også. Jeg tror det kommer mer her. Volkswagen har riktignok alltid vært kjent for å være verdens mest innovative bilprodusent, og de har en enorm forskningsavdeling, men det er likevel grunn til å undre seg over at de andre har klart det, sier han.

Bensinmotor trekkes inn

– Dette blir bare verre og verre. Det at de sier at majoriteten av motorene er diesel tyder jo på at også andre motorer kan ha vært tuklet med, som bensinmotorer. Denne historien er vi ikke ferdig med, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud.

Les: Innfører hemmelig våpen mot dieseljuks

Ifølge informasjonssjef hos den norske importøren av Volkswagen, Audi og Skoda, Harald A. Møller, vet de ikke mer om de norske implikasjonene.

– Vi er per nå ikke kjent med omfang og om biler er berørt i Norge, men vi skal informere så snart vi vet mer. Vi har uansett fått forsikringer om at berørte biler uansett vil være trygge å bruke, sier Anita Svanes til VG.

– Volkswagens styre beklager denne situasjonen på det sterkeste. Vi ønsker å understreke at vi vil fortsette og systematisk gå igjennom for å komme til bunns i hva som har skjedd, sier styreformann i Volkswagen, Matthias Müller.

Ekspertene: VW-kunder kan ha krav på kompensasjon

Produsenten presiserer at den nye avsløringen ikke går utover bilens sikkerhet.

De er også usikre på kostnadene knyttet opp mot de falske forbrukstallene, men anslår det til rundt to milliarder euro eller nærmere 19 milliarder kroner.

Tesla-eiere raser: Super-Tesla solgt med 700 hk. Har bare 469 hk

Toll - og avgift: Må vente på nye typegodkjenninger

Arvid Stokke, fungerende avdelingsdirektør i særavgiftsavdelingen i Toll- og avgiftsdirektoratet sier til VG at de nye «funnene» ikke endrer denne problemstillingen på nåværende tidspunkt.

– Først må tyske myndigheter ta stilling til om typegodkjenninger for den enkelte bilmodell skal endres som følge av eventuelle feilmålinger. For Europa gjøres dette i Tyskland. I Norge er det veimyndighetene som har ansvar for dette, og følger opp. Når dette er avklart, må vi se på hvilke, om noen, avgiftsmessige konsekvenser dette har. Vi har god kontakt med de norske veimyndighetene i denne saken, og vi holdes godt orientert av importøren, sier Stokke.

Biler i Norge avgiftsbelegges for vekt, effekt, CO2 og NOx. Dersom bilene får endrede typegodkjenninger, må avgiftsmyndighetene vurdere om det medfører endring i avgiftsberegningen. Et eventuelt krav i saken vil rettes mot importør/forhandler.

Vil ta kontakt med tyske myndigheter

Statens Vegvesen bekrefter til VG at de allerede er i kontakt med den norske importøren og at de selv vil ta kontakt med de tyske veimyndighetene.

- Vi vil ta kontakt med KBA (journ.anm: tyske veimyndigheter) for å få klarhet rundt de siste meldingene fra Volkswagen. Vi avventer tilbakemelding fra dem, sier senioringeniør Espen Andersson til VG.

Enda en dieselmotor rammet

Etter at skandalen ble avslørt av amerikanske myndigheter den 18. september i høst, annonserte de at de nå ville bruke dataverktøyet de selv utviklet for å få has på jukset med VW-motorene på alle bilmerker.

Bruken av det hemmelige våpenet har tydeligvis båret frukter, for mandag denne uken gikk et nytt brev ut fra amerikanske miljømyndigheter, fra hovedkontorene i Washington DC og El Monte i Los Angeles, der labtestene foregår.

I brevet stilet til Volkswagen, Audi og Porsche i Nord-Amerika opplyser miljømyndighetene at de nå har testet 3,0-litersdieselmotoren som brukes i konsernets modeller. Testene er utført på Audi A6 og en VW Touareg.

Les også: VW-eiere frykter jukse-fiksen vil gi tregere motorer

Begge testene viser samme type «oppførsel» i utslippene som i motorene der VW allerede har innrømmet juks med utslippene. Testene underbygger tester fra de kanadiske miljømyndighetene på en 2015-modell Porsche Cayenne, som også påviste at bilen var utstyrt med «defeat device».

– Vi har klare beviser for disse ytterligere overtredelsene. VW har nok en gang unnlatt å etterleve loven som skal sikre amerikanerne ren luft, sier Cynthia Giles i EPA.

VW, Audi eller Skoda-eier? Sjekk om du er rammet av dieseljukset!

Dette er bilene:

Ifølge amerikanske miljømyndigheter er dette bilene som nå er avslørt:

* Volkswagen Touareg (årsmodell 2014)

* Porsche Cayenne (årsmodell 2015)

* Audi A6 Quattro (årsmodell 2016)

* Audi A7 Quattro (årsmodell 2016)

* Audi A8 (årsmodell 2016)

* Audi Q5 (årsmodell 2016)

Svært skuffet

I brevet skriver ARB (Air Resources Board) at de er veldig skuffet over utviklingen i saken, all den tid Volkswagen sammen med de andre produsentene i et brev 25. september ble varslet om at ARB umiddelbart ville starte med screening-tester av alle bilmerker. «Som dere er fullstendig klar over, ble det ikke beskrevet noen defeat device overfor US EPA og ARB fra Volkswagen».

ARB ber Volkswagen umiddelbart og senest innen 72 timer ta initiativ til et møte om hvorfor også denne dieselmotoren er manipulert med. Volkswagen bes også stille ledelse og ingeniører til disposisjon, slik at også disse motorene kan settes i henhold til utslippskravene, heter det i brevet.

Nekter for juks

Porsche, som eier 32,4 prosent av Volkswagen, nekter for utslippsjuks, men har likevel stanset salget av Cayenne med dieselmotor i USA.

Volkswagen nekter også for at de store dieselmotorene er utstyrt med samme ulovlige programvare som de har erkjent å utstyre mindre dieselmotorer med.

– Vi vil understreke at det ikke er montert programvare i våre 3-liters V6 dieselmotorer for å endre utslippskarakteristikkene på forbudt vis, heter det i en kunngjøring fra VW, som lover å samarbeide fullt ut med EPA for å dokumentere dette.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder