SJANSEN ER STOR
FOR AT DU KJØRER
EURO-JAPSE!

Har du nylig kjøpt japansk bil? Da er det ikke sikkert den er produsert i Japan, men faktisk i Europa!

ARTIKKELEN ER OVER 21 ÅR GAMMEL

11 427 nordmenn kjøpte i fjor japanske biler som ikke var produsert i Japan - men i Europa. De japanske bilfabrikkene flytter produksjonen av stadig flere av sine biler til Europa - særlig til Storbritannia. ì Kjøper du i dag en ny Nissan Micra eller Primera, Toyota Avensis, Honda Civic 5-dørs eller Honda Accord, Mitsubishi Carisma, Suzuki Swift eller Subaru Justy - er de bygd i Europa.

Den japanske bilproduksjonen i vår verdensdel var i fjor på over 700 000 biler, og vil vokse til over 800 000 biler i 1998. Produksjonen av euro-japanske biler var i 1997 like stor som hele årsproduksjonen for Citroen, eller dobbelt så stor som Volvos årsproduksjon.

Største japanske

Nissan er den største japanske bilprodusenten som bygger biler i Europa, med ca. 370 000 nye biler i England og Spania i 1997. Honda og Toyota leverte over 100 000 biler hver fra sine fabrikker i England i fjor. Mitsubishi bygde over 80 000 Carisma-biler i Nederland - og i alt ca. 50 000 Suzuki Swift og Subaru Justy ble kjørt av samlebånd i en felles fabrikk i Ungarn.

Både Toyota, Nissan, Mitsubishi og Honda planlegger å utvide bilproduksjonen i Europa de nærmeste årene. Rundt årtusenskiftet vil de ha kapasitet til å bygge over en million biler i Europa årlig.

Toyota starter allerede i sommer med å bygge den populære Corolla-modellen i England. Det vil si at produksjonen vil øke fra vel 100 000 til nærmere 250 000 biler i løpet av et par år.

Nissan flytter produksjonen av Almera-modellen, en bil i samme størrelse som VW Golf og Toyota Corolla, fra Japan til England. Det vil skje i år 2000. Da vil den engelske Nissan-fabrikken komme opp i en årlig produksjon på 400 000 biler - mot 271 500 i 1997.

Mitsubishi øker jevnt og trutt produksjonen av Carisma-modellen i den felles fabrikken man har med Volvo i Nederland. 100 000 nederlandske Mitsubishi-biler er årsproduksjonen i løpet av 1998-1999.

Toyota bygger en ny fabrikk i Frankrike for en helt ny serie småbiler. Fabrikken skal være produksjonsklar i 2001, og skal bygge en småbil spesielt for Europa. Årskapasiteten hos Toyota i nordfranske Valenciene vil være 150 000 biler.

Honda skal fra i vår bygge sin nye stasjonsvogn, Civic Aerodeck, i England - og utvider bilproduksjonen fra 108 000 til 130 000 biler i år.

Kvalitet som i Japan

Japanerne har satt så høye krav når det gjelder kvalitet på nye biler at europeiske bilfabrikker har skjerpet seg alvorlig de siste årene. Konkurransen er blitt beinhard, ikke minst etter at japanerne startet selvstendig produksjon i Europa fra 1980-tallet.

Det er nøyaktig samme krav til kvalitet på en japansk bil som bygges i England som på den samme modellen som bygges i Japan, hevder de japanske produsentene.

Men det kan ikke skjules at kvaliteten på biler som bygges i Europa, også avhenger av kvaliteten på de delene som leveres fra de europeiske underleverandørene.

Opptil 80 prosent av delene i japanske biler bygd i England, lages lokalt. F.eks. hadde Nissan problemer med varierende glasstykkelse i vindusglass fra engelske leverandører - da Primera-modellen ble lansert i 1990-1991.

Da Toyota startet produksjonen av Carina-modellen i England, viste det seg at en del av bilene fikk feil og vibrasjoner. Svakheter i eksosanlegg, styrekulene i forstillingen og stabilisatorstag - forårsaket en innkalling av hele 160 000 Carina-biler til kontroll i 1997. Det var Carina av 1993- til 1996-modell som ble innkalt. I alt 5818 av de 160 000 bilene var norskeide.


EURO-JAPANERE SOLGT I NORGE

Her ser du hvor mange nordmenn som kjøpte en japansk bil produsert i Europa i 1997. (Tallene er hentet fra årsstatistikken fra Opplysningnsrådet for Veitrafikken.)

BILMODELL OG ANTALL:

Toyota Carina: 3369
Mitsubishi Carisma: 2557
Nissan Primera: 2439
Nissan Micra 1357 Subaru Justy: 441
Honda Accord: 385
Honda Civic 5-dørs: 363
Nissan Serena: 360
Suzuki Swift: 295
Nissan Terrano II: 261
Sum: 11 427

JAPANSKE BILER PRODUSERT I EUROPA

Her ser du hvor mange japanske biler som ble produsert i Europa i 1997. Tallene er innhentet hos de enkelte fabrikker eller norske importører:

BILMERKE, PRODUKSJONSLAND OG ANTALL:
Nissan (England): 271 500
Nissan (Spania): ca. 100 000
Honda (England): 108 000
Toyota (England): 105 000
Mitsubishi (Nederland): 82 000
Suzuki og Subaru (Ungarn): ca. 50 000
Sum: 716 500

FORMET FOR EUROPEERE

Japanske biler som bygges i Europa, blir utformet etter vår europeiske smak, stil og trender. Alle de store japanske bilprodusentene har egne designavdelinger i vår verdensdel.

Både utseende, innvendig plass, innredning og stoff i setene tilpasses europeiske vaner og smak.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder