AVGASSMÅLING: Etter reparasjonen av nesten 11 millioner biler skal utslippene være i henhold til lovkravene. Her er en eksosmåling av en Golf 2,0 TDI diesel i en garasje i Frankfurt, tatt 1. oktober. Foto: Patrick Pleul , Afp

Dieselskandalen: Varsler skrekkregning

Anslagene varierer, men flere mener at Volkswagens dieseljuks kommer til å koste mellom 15 og 20 milliarder euro – like mye som Norge bruker på sykehus på ett år.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det er cirka 185 milliarder kroner.

Kanskje blir regningen enda høyere etter at noen i VW-systemet bestemte at millioner av biler utstyrt for å manipulere avgassmålinger skulle i hendene på intetanende kunder.

Dersom anslagene på 15–20 milliarder euro stemmer (138-184 milliarder kroner), vil det være omtrent alle sparepengene som Volkswagen-konsernet har. Det var cirka 18,6 milliarder euro ved utgangen av 2014, ifølge Automotive News (ANE).

– Jeg kan ikke komme på en tilbakekalling som har vært like omfattende, sier Jake Fisher fra bilforbrukermagasinet Consumer Reports til ANE.

Anslagene for Volkswagens sluttsum varierer. Credit Suisse har ifølge Business Insider estimert kostnadene til et sted mellom 23 og 78 milliarder euro (718 milliarder kroner). Volkswagen satte i tidlig i prosessen av 6,5 milliarder euro, for å dekke nødvendig service og for å vinne tilliten til kundene tilbake. Onsdag legges kvartalstallene for Volkswagen frem, og kanskje også nye kostnadsanslag.

Strammer til

BILVITER: Jon Winding-Sørensen. Her på bilutstilling i Sveits. Foto: Mattis Sandblad , VG

Den erfarne biljournalisten Jon Winding-Sørensen fra Bilforlaget følger bilbransjen tett. Han sier det foreløpig er umulig å anslå kostnadene for utbedringen, fordi ingen ennå vet hva som skal gjøres.

– Men det skjer også bevegelse på den finansielle siden nå, blant annet virker det som om amerikanske investorer strammer inn på innlånene som har gått til å finansiere salg av nye Volkswagen. Slike lån var regnet som meget sikre, fordi de er basert på en trygg restverdi. Men nå er restverdien åpenbart ikke like trygg, sier Jon Winding-Sørensen.

– Det blir også antydet at Volkswagen vil subsidiere nye biler til kunder som er utsatt for jukset. Noe nok resten av bransjen er imot. Det vil kunne argumenteres med at VW har tilranet seg en tetposisjon på basis av rent bedrageri, og at de så skal bruke av de midlene de skaffet seg ved dette ranet «for å opprettholde en kunstig konkurransekraft i forhold til oss». Selvfølgelig er det et godt poeng i det argumentet, sier Winding-Sørensen.

Sjekk: Er din bil rammet? Tast inn bilnummer her.

Les også: Biler som ikke blir reparert risikerer avskilting.

Drastisk verdifall

Børsverdien av Volkswagen i dag er 56 milliarder euro – cirka 515 milliarder euro. Dagen før skandalen var Volkswagen AG verdt 90 milliarder euro. Verdien av selskapet har dermed sunket med 34 milliarder euro.

Her er noen av postene som kan komme til å koste:

* Utvikling og produksjon av mekaniske deler og eventuelt nødvendig verktøy til utbedringen.

* Verkstedtimer for 11,7 millioner biler verden over.

* Eventuelle søksmål fra bileierne.

* Eventuell erstatning til forhandlere i USA som har biler på lager som har fått salgsforbud.

* Eventuelt gjenkjøp av biler fra kunder.

* Utsettelse eller parkering av utviklingsprosjekter.

* Omdømmetap.

Denne uken kom det også melding fra nyhetsbyrået Bloomberg om at Toyota gjenerobrer nummer 1-posisjonen for bilsalg verden. Til og med september solgte Toyota 7,49 millioner biler mot Volkswagen-gruppens 7,43 millioner. For begge gikk salget tilbake med 1,5 prosent, skriver ANE.

Les: Norske forhandlere kan tjene 130 millioner på Volkswagen-skandalen.

Tyskland betaler

– Volkswagen AG har hele tiden vært tydelige på at de skal dekke kostnadene for utbedringen for kundene, opplyser informasjonssjef i Volkswagen Anita Svanes.

Volkswagen: Tre millioner biler trenger nye deler

Kan ta fem år

– Det blir dyrt, men ikke drepende, sier professor Peggy Simic Brønn, Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI.

– Alle opplever en krise iblant, men når ledelsen i en organisasjon bevisst har jukset og løyet er den verste krisen man kan ha når det gjelder omdømme. Det har også påført hele bilindustrien en skade, fordi mange spør seg hvilke andre produsenter som har jukset.

Nå har de ikke annet valg enn å legge seg flate, og bruke tid og penger på å kommunisere personlig med mennesker, mener hun.

– Det som skjer i etterkant av en krise er ofte viktigere enn krisen. Vår familie har selv fått to brev fra Volkswagen-importøren, sier hun.

Det kommer til å koste enorme summer å reparere biler og bedømmelse.

– Man må kanskje ta penger fra utviklingsbudsjetter, og det kan bli snakk om nedbemanning. Men uansett tror jeg ikke det kommer til å påvirke salget i særlig grad, fordi det ikke påvirker kvaliteten på bilene.

Tommelfingerregelen er at det tar fem år før omdømmet er oppe og står, sier hun.

– Vil det forandre selskapet på noen måte?

– Uten tvil kan det endre hele selskapet. Ikke minst gjelder det sammensetningen i styrerommet. Der det nå er flest menn, med samme bakgrunn og fra samme område, vil vi trolig se endringer. Når de er for like, er det en risiko for at de er enige om alt, de har ingen djevelens advokat, påpeker hun.

Samleside: Dieselskandalen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder