STARTER OPP IGJEN: Produksjonen av elbile Volkswagen ID.3 på fabrikken i Zwickau i Tyskland starter mandag til uken. Den stengte 17. mars. Volkswagen-importør Harald A. Møller har tidligere sagt at de tror de vil selge 25.000 elbiler i Norge i 2020. ID. 3 er den første bilen ut i den nye elbilserien til Volkswagen, og skal ta over etter VW e-Golf. Foto: UWE MEINHOLD / EPA

Sakte start på bilfabrikker fra mandag – blir det likevel bilmangel?

Selv om mange samlebånd i Europa settes gradvis i gang, vil produksjonen være begrenset i lang tid. Flere ukers produksjon er gått tapt.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over 47 dager gammel, myndighetenes råd angående coronasmitten kan derfor være utdaterte. Du kan alltid holde deg oppdatert i vår spesial, eller gjennom FHIs nettsider.

Toyota stengt bilfabrikkene i Europa midlertidig fra 17. mars, men disse er nå gradvis i ferd med å gjenoppta produksjonen, opplyser informasjonssjef for Toyota og Lexus, Espen Olsen.

Toyota Yaris-fabrikken i Frankrike er i gang igjen og fabrikkene som produserer modellene Corolla- og C-HR er planlagt åpnet i midten av mai.

LADBAR HYBRID I RUTE: Ladehybrid-varianten av Toyota RAV4 er i rute, melde Toyota. Foto: Toyota

– Det kan derfor forventes en forbedret tilgang på biler fremover. Tilgangen på biler til Norge har vært lavere de siste ukene, på grunn av forstyrrelser i produksjon og billogistikk, opplyser Olsen.

les også

VGs symptomtest på flere språk

Produsenten har en rekke nyheter på tur inn i markedet.

– Vi har så langt ingen konkret informasjon om at lanseringene av Toyota RAV4 Plug-in Hybrid og elbilen Lexus UX 300e vil bli vesentlig påvirket.

Espen Olsen opplyser at 2100 kunder allerede har reservert den ladbare hybriden Toyota RAV4 som kommer helt mot slutten av 2020, mens de har 320 forhåndsordrer på elbilen Lexus UX 300e. Den er i Norge rundt sommeren.

Volkswagen starter ID. 3-produksjon

Volkswagen-konsernet drar hjulene sakte i gang igjen fra mandag av (20. april), blant annet ved Zwickau-fabrikken i Tyskland der elbilen ID. 3 produseres.

Komponentproduksjonen startet opp for en tid tilbake.

Tross fabrikkstopp i en periode er det ingen mangel på biler, bekrefter informasjonssjef Anita Svanes hos Volkswagen-importøren.

– Vi har bra med biler på lager av de mest populære modellene fra Volkswagen, og ID. 3 lanseres til sommeren som planlagt. Vi vil ha bra tilgang på biler fremover, opplyser hun.

IKKE VELDIG FORSINKET: Elbilen Peugeot e-208. Foto: Hanne Hattrem / VG

Elektrisk Peugeot i rute

– Bilene våre blir ikke forsinket med kanskje mer enn rundt en måneds tid, og det er jo ingenting i elbil-sammenheng, sier informasjonssjef for Peugeot, Stian Gihle.

Peugeot-fabrikkene stengte i midten av mars og åpner gradvis frem mot mai.

– Vi har en stor ordrereserve på rundt 1000 biler, flesteparten på elbilene Peugeot e-208 og e-2008. e-208 har vi allerede levert ut cirka 450 biler av, og e-2008 lanseres som planlagt rundt juni, sier Gihle.

Over helgen (20 april) gjenåpner Volvo bilfabrikken i Göteborg. Også kontorarbeiderne får da gå på jobben som normalt ved Volvos hovedkontor. Det er imidlertid ikke like nekelt å starte samlebåndet som PC-en på jobben. Arbeidere på bilfabrikker står ofte tett på hverandre og jobber. 

Se video av Volvos bilproduksjon her:

Frivillig temperaturmåling hos Volvo

Over helgen gjenåpner Volvo bilfabrikken i Göteborg.

Før arbeiderne entrer produksjonslokalene er det frivillig måling av temperatur og oksygenmetning, skriver produsenten i en melding.

Se video av Volvos bilproduksjon her:

les også

Stor oversikt: Nybilkjøpene med mest rabatt nå

Pluss content

Kritisk med deleleveranser

Tilgang på deler er et kritisk punkt for fabrikkene.

Deleproduksjon foregår ofte i et annet land, hos større eller mindre underleverandører. Med restriksjoner på grensekryssing og tidvis lange køer ved grensene, kan det bli ufrivillig stopp på samlebåndene.

Moderne bilproduksjon i stor grad foregår etter det såkalte just-in-time-prinsippet, der man får delene inn til fabrikk når man trenger dem, og ikke fra et tilknyttet lager.

De fleste bilprodusenter i Europa er dermed avhengige av at underleverandørene starter opp igjen i land som Italia, Spania, Slovakia og Polen, der mye av deleproduksjonen foregår, skriver Der Spiegel.

Styreformann Elmar Degenhart i Continental, en av de største underleverandørene til bilprodusentene, sier til Der Spiegel at de trenger minst en ukes varsel for å kunne være i stand til å levere deler.

Også Audi, Hyundai og Mercedes er blant produsentene som starter en gradvis gjenåpning av bilfabrikkene fra mandag. Ifølge BilNytt.no skal BMW sette i gang produksjonen fra 4. mai.

Se denne bildespesialen: Hva Donald Trump har sagt om coronapandemien siden 22. januar og frem til 5. april

Les også

Mer om

  1. Elbil
  2. Coronaviruset
  3. Børs og marked

Flere artikler

  1. Pluss content

    Her er vårens heteste bilnyheter

  2. Pluss content

    Stor undersøkelse: Bilene vi er mest og minst fornøyd med

  3. Pluss content

    Ikke eie, leie eller lease: Slik skaffer du deg billig og bra bilabonnement

  4. Pluss content

    Stor oversikt: Nybilkjøpene med mest rabatt nå

  5. Pluss content

    Seks eksperter om bruktbilmarkedet: Dette bør du gjøre nå

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder