Tilliten øker tross problemene

TILLIT: Norske Toyota-eiere har tillit til eget merke. Her er modellen Urban Cruiser. Foto: Jan Petter Lynau

Toyota har Norges mest fornøyde bileiere

(VG Nett) Ingenting biter på Toyota. Tross flere problemer med gasspedaler, troner de fortsatt på topp i eiernes øyne.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over ti år gammel

Det viser Norges og Nordens største eiertilfredshetsundersøkelse, Autoindex, gjennomført av NAF-bladet Motor.

15.000 norske bileiere har svart på spørsmål om erfaringen med sin bilmodell. Undersøkelsen publiseres i siste utgave av bladet Motor og offentliggjøres i formiddag.

I år som i fjor, troner Toyota støtt på toppen med tilfredse eiere.

- Dette er en fantastisk bekreftelse fra kundene våre på at de opplever den samme kvaliteten og sikkerheten fra Toyota som de er vant til, nemlig på toppnivå, sier administrerende direktør i Toyota Norge, Lars-Erik Årøy

Toyota plasserte seg også på tredjeplass i årets forbrukerundersøkelse fra Norsk Kundebarometer. Også her økte Toyota sin anseelse fra i fjor. Toyota er for øvrig undersøkelsens mestvinnende bedrift.

Les:Sannsynlig at norske biler er rammet.

SE TABELL OVER ALLE BILMERKENE NEDERST I ARTIKKELEN.

Økte

Problemene har stått i kø for Toyota, som har måttet tilbakekalle rundt ni millioner biler på verdensbasis for feil på gasspedalen, gulvmatter som kan kile seg fast, samt elektronikkfeil på siste modell Prius og Land Cruiser.

Toyota Motor Corporation har vedtatt en bot fra amerikanske trafikksikkerhetsmyndigheter for ikke å ha informert kundene i USA raskt nok om problemer med bilene som var kjent for produsenten. Toyota sier at de aksepterer boten, men aksepterer ikke å ha brutt sikkerhetsforskriftene.

Toyota-toppsjefen har sågar innrømmet at ønsket om å bli verdens største bilprodusent kan være noe av årsaken til kvalitetssvikten.

Turbulensen har ikke påvirket norske Toyota-eieres solide tiltro til eget bilmerke. Tvert imot, skriver NAF-bladet Motor. Toyota-eiernes syn på sitt merkes image, har steget med 0,9 prosent fra i fjor.

Spørreundersøkelsen er tatt opp mens det kokte som verst rundt Toyota-problemene i medier verden over.

Les:En av fem tviler på bilverkstedet.

Taklet krisen

ØKER: Toyota-eiernes tillit til eget merke øker, mens eierne av andre bilmerker har synkende tillit til Toyota. Den er i snitt redusert med 4,4 prosent skriver NAF-bladet Motor som offentliggjør undersøkelsen i dag, Foto: Faksimile: Motor

Ifølge Mikkel Korntved, direktør i Loyalty Group som gjennomfører AutoIndex-undersøkelsen sammen med Motor, skyldes det bra krisehåndtering av Toyota, skriver Motor.

- Kunder flest vil akseptere at ingen er ufeilbarlig. Det er måten leverandøren takler problemene på som blir avgjørende for kundens framtidige oppfatning. Toyota ser ut til å ha klart å sikre forholdet til egne kunder godt, sier Korntved til Motor.

Den norske Toyota-sjefen mener resultatene bekrefter at tilbakekallingene har vært gjennomført bedre enn kundenes forventninger.

- Vi har vært gjennom en mediestorm uten like, men jeg tror kundene skiller mellom faktisk kvalitet og overskrifter. Vi har sterk merkevare, gode produkter, gode forhandlere og lojale, fornøyde kunder, sier Lars Erik Årøy.

NAF-bladet Motors redaktør, Svein Ola Hope, har gjennomført bileierundersøkelsene Autoindex for Motor i mange år. Han sier at undersøkelsen brukes aktivt av både bilimportører som vil forbedre seg og av NAF for å gi råd til bilkjøpere som er i tvil.

- Kunden har alltid rett, sies det. Motors Autoindex er sånn sett det ærligste svaret på hvor fornøyd eierne av de forskjellige merkene er. Og bileierne kjenner seg igjen, sier Svein Ola Hope.

I 2007 var det BMW som toppet undersøkelsen.

Renault og Kia overrasker

I årets undersøkelse er BMW igjen oppe på andreplass, etter å ha blitt forbigått av Audi i fjor. Nå er Audi på tredjeplass.

Skoda oppnår «all time high» med årets fjerdeplass, Kia klatrer, og fjorårets overraskelse, Hyundai, faller tilbake i undersøkelsen.

Mikkel Korntvedt sier til Motor at han tror Kia-fremgangen i stor grad skyldes innføringen av sju års garanti, mens Hyundai-fallet kan forklares i stor salgssuksess over kort tid.

- Den høye aktiviteten i salgslokalene kan ha gitt stressede selgere, lengre leveringstider, og lang ventetid for å få service og mangel av reservedeler, mener Korntved.

Renault viser stor fremgang, men befinner seg fortsatt på nest siste plass. Motors bilekspert, Rune Korsvoll, tror fremgangen skyldes at Renault har fått et nytt forhandlernett.

- Renault omsettes nå blant annet av Motorforum, som også selger Mitsubishi og som er en forhandler med stor troverdighet og kjent for god kundepleie, sier Korsvoll.

Jumboplassen er overtatt av Chrysler.

BilmerkePoengsum
Toyota857
BMW852
Audi851
Skoda841
Subaru837
Volvo833
Mercedes832
Saab826
Honda822
VW813
Mazda811
Mitsubishi805
Ford800
Nissan799
Peugeot798
Hyundai794
Kia789
Suzuki781
Citroën778
Opel771
Renault766
Chrysler710
Alfa Romeo-
Chevrolet-
Fiat-
Seat-

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Sjekk listen: Norges mest og minst fornøyde bileiere

  2. Pluss content

    Stor undersøkelse: Bilene vi er mest og minst fornøyd med

  3. Bilmerkene eierne er mest og minst fornøyd med

  4. Toyota faller i omdømme-kåring

  5. Her er listen over Norges mest og minst fornøyde bileiere

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder