ORGANER SKADES: Menneskets indre organer er svært følsomme for store påkjenninger og skades i omlag halvparten av alle bilulykker, ifølge Toyota. Foto: Toyota

Ny kollisjonsdukke med indre organer

(VG Nett) Toyota har utviklet en ny versjon av sin datasimulerte kollisjonsdukke som nå har fått en eksakt modell av alle indre organer.

ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Fra før er datadukken utstyrt med blant annet hud, ansikt, skjelettstruktur og hjerne.

Den virtuelle kollisjonsdukken med det beskyttede navnet THUMS (Total Human Model for Safety), skal gjøre det mulig bedre å simulere hva som skjer med menneskekroppen i en kollisjon og dermed konstruere sikrere biler, opplyser Toyota i en pressemelding.

I fjor avslørte en uavhengig kollisjonstest av den populære lille SUV-en Toyota Urban Cruiser dramatisk store belastninger på blant annet hode og ben for fører og passasjer. Kun tre av fem stjerner oppnådde bilen i Euro NCAPs tester.

Les:Ny småbil sikrere enn eldre storbil: Liten Toyota overlegen gammel Volvo.

Følsomme

- Kollisjonsdukker som blir mer og mer riktige i forhold til en kropp, det være seg føtter, ledd, armer og tilsvarende riktige organer, vil kunne være et viktig verktøy i utviklingen av bilsikkerheten. Dette hilser jeg velkommen, sier trafikkulykkesforsker Trond Boye Hansen ved Oslo universitetssykehus.

Han forsker på virkelige ulykker der barn er blitt skadet eller drept i bil.

MANN: Kollisjonsdukken til Toyota har form av en voksen, gjennomsnittlig bygd mann. Toyota planlegger å lage virtuelle modeller av en liten kvinne. Foto: Toyota

Boye Hansen peker imidlertid på at analyser av oppimot 1.500 virkelige ulykker viser at det kan være forskjell på skader kollisjonsdukker får i testene og skadene som oppstår i virkelige ulykker.

- Vi tror blant annet at den menneskelige kroppen og hjernen er noe bedre til å spenne muskler. Muskel- og skjellettstruktur varierer også fra kropp til kropp, slik at det er vanskelig å konstruere en dukke som fungerer ett hundre prosent for alle, sier han.

Boye Hansen sier han også har analysert virkelige ulykker som har svært likt forløp som i de uavhengige kollisjonstestene fra EuroNCAP, og ulykker der utfallet har vært enten i positiv eller negativ retning.

- Ikke bare Toyota

- Virtuelle kollisjonsdukker er noe mange bilfabrikker har. Veldig mye av dagens kollisjonstesting hos fabrikantene foregår med slike datasimulerte dukker for å spare tid og ressurser, sier Norges fremste trafikkmedisiner Inggard Lereim.

Lereim sier at det ikke ville vært mulig å utvikle datadukker uten at det er utviklet et grunnlag fra kollisjonstester med virkelige, avdøde mennesker.

- Dette er avgjørende for trafikksikkerhetsforskningen, sier Lereim.

Vil lage kvinnedukke

Kollisjonsdukken til Toyota har form av en voksen, gjennomsnittlig bygd mann. Toyota planlegger å lage virtuelle modeller av en liten kvinne og en stor mann, dette for å simulere flere ulike ulykkessituasjoner.

Kvinner har mellom 40 og 100 prosent større risiko enn menn for å få en nakkeslengskade i en bilulykke. EU-kommisjonen har derfor bevilget 21 millioner euro til å utvikle av en kvinnelig kollisjonsdukke.

Les:Beskyttelse mot nakkesleng i nye biler er 30 prosent dårligere for kvinner enn for menn.

CT-scanning

Under utviklingen av den siste versjonen av kollisjonsdukken samarbeidet Toyota med eksterne forskningsinstitutter og universiteter. Ved hjelp av CT-scanning ble det gjort eksakte målinger av kroppens indre struktur.

Det ble laget presise modeller av alle de indre organene og deres posisjon i forhold til hverandre, noe som ifølge Toyota gir 14 ganger mer informasjon enn den forrige versjonen av dukken.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder