VANNPLANER TIDLIG: – Det er tillatt å kjøre med sommerdekk som har 1,6 millimeters mønster. Slike dekk gir opptil ti meter lenger bremsestrekning og vannplaner 30 km/t tidligere enn et nytt dekk, viser tester av bremse- og vannplaningsegenskapene til brukte dekk, sier redaksjonssjef Rune Korsvoll i motor.no og NAF-magasinet Motor. Foto: Andrea Gjestvang VG

Advarer mot å kjøre på dårlige sommerdekk – her er årets testvinner

– Sommerdekk er mer «lumske» enn vinterdekk. Mens vinterdekk gir tidlig forvarsel om dårlig grep og stabilitet, er det først når den kritiske situasjonen oppstår at du merker hva et sommerdekk duger til.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det mener NAF-magasinet Motors redaksjonssjef Rune Korsvoll, som er en erfaren dekktester.

Han advarer mot å kjøre på dårlige sommerdekk.

– Lang bremsestrekning eller tidlig vannplaning få dramatiske følger, sier Korsvoll.

Fra førstkommende mandag er det ikke tillatt å kjøre på piggdekk (1. mai i de tre nordligste fylkene), og skal du kjøpe nye sommerdekk, bør du velge i toppen fra denne listen.

Nokian er vinneren av årets sommerdekktest med dekket Nokian Hakka Green2, som er utført av Test World, i et samarbeid mellom Motor i Norge, Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland.

Deretter følger Goodyear Efficient Grip, Pirelli Cinturato P7 og Continental PremiumContact 5.

På motor.no finner du hele listen over sommerdekkene som er testet.

Les: Her er Model 3 – Teslas «billig»-elbil.

Dyrere

Dekkene i toppsjiktet er såkalte premium-dekk, med en relativt høy pris.

– Men det finnes også rimeligere dekk, som for eksempel Apollo, som klarer seg bra i testen. For første gang har vi med flere billige, kinesiske dekk. De plasserer seg på de siste plassene i testen. Har du ikke råd til noe annet, er disse bedre enn å kjøre videre på gamle, slitte sommerdekk. Hvis ikke bør du styre unna i hvert fall de aller dårligste, råder Korsvoll.

prisjakt.no kan du undersøke priser på dekk (tjenesten er eid av VG).

Les også: Bileieren var lei av dyre reparasjoner, og tente på bilen. Så gjorde han krav på0 forsikringsoppgjør.

De viktigste egenskapene

I sommerdekktesten legges det mest vekt på god evne til å motstå vannplaning og et sidegrep som gjør at du ikke mister kontrollen over bilen dersom du må foreta en unnamanøver.

– Ved første øyekast ser kanskje ikke forskjellen mellom dekkene kritisk stor ut. Men om et dekk stopper på 30 eller 37 meter før et fotgjengerfelt er faktisk viktig. De fire dekkene er din eneste kontakt med veibanen. I ytterste konsekvens kan gode eller dårlige dekk bety forskjellen på liv eller død, understreker Korsvoll.

Setter viktig teknologi i Toyota og Mazda ut av spill: «Norsk» fukt gir bil-trøbbel.

Nokian beskyldt for juks

Tidligere i år ble Nokian beskyldt for å ha levert preparert dekk til dekktester.

Alan Scott i Nokian viser til noe som pågikk for lang tid siden. Det er heller ikke sagt noe om hvilke spesifikke dekktester det gjaldt. For fem år siden endret Nokian rutinene ved dekktester.

– For en god del år siden var den generelle praksisen slik at dekkprodusentene sendte dekk direkte til testing, noe som skapte en del usikkerhet rundt validiteten til resultatene i de uavhengige testene. Heldigvis har praksisen endret seg de siste årene, og etter at testfirmaene som står bak de uavhengige testene begynte å kjøpe dekk direkte fra forhandler har det ikke vært noen grunn til mistanke om manipulasjon, sier Alan Scott til VG i en e-post.

Rune Korsvoll i Motor sier saken er helt grei med hensyn til deres dekktester.

– Vi kjøper alle dekkene vi tester over disk, så langt som mulig. Der hvor dette ikke er mulig, for eksempel hvis dekket ennå ikke er i salg, kjøper vi inn dekket så raskt det er kommet i butikk og gjør en ettertest for å sjekke at prestasjonene er like de vi tidligere har testet, sier Korsvoll.

Han forteller at Continental ble avslørt i et forsøk på juks på denne måten for ti år siden, og Nokian for det samme for fem år siden.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder