READY STEADY GO: Ford Mustang er klar for Europa, med langt panser, muskelhekk og bakhjulsdrift. I denne bildespesialen kan du også se bilder av eldre Mustang-modeller. Foto:Hanne Hattrem,VG

Stor bildespesial med flere eldre modeller: Prøvekjørt: Ford Mustang
Vill bil - vill pris

MÜNCHEN (VG) Ford Mustang – sportsbilikonet for folk
flest – setter for alvor sjøbein i Europa. Men norske bilavgifter kveler motoren for entusiastene – bilen koster en tredjedel i Sverige.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Ford Mustang ble lansert i 1964, og fikk en rivstart på filmlerret og salgsstatistikk da den debuterte i James Bond-filmen Goldfinger i 1965. I 1966, etter to år på markedet, var den allerede solgt i en million eksemplarer. Som 1968-modell fikk den en ytterligere boost da den ble Steve McQueens foretrukne bil i suksessfilmen Bullitt, og fikk kjørt seg i biljakt San Francisco.

Siden har Mustangen ifølge Ford galoppert over lerret og skjermer over 9000 ganger.

– Mustang var på mange måter USAs svar på bobla. Ford hadde vel aldri regnet med at de skulle selge i nærheten av det de har oppnådd. Men de traff på pris, Mustangen var enkel og rimelig. Den var sporty og litt mindre enn de fleste amerikanerne.

Det sier formann i Norsk Mustang Club Jan Tømte fra Sørkedalen.

Les:Selger Ford Mustang som ny – med 50 år gammelt karosseri!

Steindyr i Norge

At bilen treffer på pris når den i august entrer det norske markedet, er imidlertid en forsiktig overdrivelse. Dette er bilens ømme sveisepunkt. For mens den med 5-liters V8-motor i USA koster rett under 300.000 kroner (39.000 dollar), og i Sverige 420.000 kroner, koster den i Norge 1.220.000 kroner, takket være norske bilavgifter.

Se de første bildene av politiets nye super-SUV her.

Summen av avgiftene som havner i statskassen er 828.197 kroner (nesten 382.000 kr. i CO2-avgift). Det er til å grine av. Bilen koster altså 392.000 kroner.

Bilen kommer i to varianter, Fastback med vanlig tak og kabriolet. Det blir to tilgjengelige motorer: En 5-liters V8-motor som yter 418 hestekrefter og et dreiemoment på 530 newtonmeter. Akselerasjonen går unna på nesten blodige 4,8 sekunder.

Mens Mustangen med 2,3 liters motor bruker 0,8 liter per mil, kjører denne utrolige 215 mil eller hele veien fra Oslo til den franske rivieraen, på 43 liter diesel.

Varianten som kommer til å stå for 85 prosent av salget i Norge får en firesylindret 2,3-liters EcoBoost-motor som yter 314 hestekrefter og med et dreiemoment på 432 newtonmeter. Aksen for denne «frøkenvarianten» er 5,8 sekunder. Prisen er fra 740,000 kroner.

Automatgir koster 100.000 kroner for 2,3-literen! For GT-varianten er det lik pris på manuell og automat (V8 slipper ut mindre CO2 med automat). Kabriolet koster 50.000 ekstra.

Ford Motor Norge, som importerte Mustang i en kort periode på fra 1966-1969, tror at bilen vil slå an tross stive priser.

– Vi regner med å selge alt vi kan få, sier informasjonsdirektør Anne Sønsteby. Hvor mange det kan bli, vites ikke. Men se ikke bort fra at mellom 100 og 200 entusiaster vil sikre seg en Europa-Mustang. Den norske Mustang-stammen teller for øvrig 4211 biler per nå.

Avsindig var VGs reaksjon da vi prøvde den nye Tesla Model S med trekk på alle fire og ekstreme 700 hestekrefter!

Samme oppskrift

Nå står denne amerikanske ur-sportsbilen foran oss, i en nitrist kulisse i tyske Bayern, der Ford har lagt Europa-lanseringen. Det høljer ned.

Oppskriften er den samme som gjorde at den fanget massene så raskt:

Langt panser, muskuløs og kort hekk, den galopperende hesten i grillen, tre bremselys bak og bensinlokket midt på hekken (nå er det riktignok kun et GT-emblem her, påfyllingen er flyttet til venstre side bak).

Bilen har ingen direkte konkurrenter i Norge. I USA er det biler som Chevrolet Camaro og Dodge Challenger.

Se tabell over alternativer og tekniske data nederst i artikkelen.

Denne amerikanske Jeep-en har aldri vært i USA – les hvorfor og se video fra testen.

Imitert

Vi dumper ned bak rattet og ser opp og ut over det lange panseret som buler muskuløst. V8 GT. Fastback. Rød. Det voldsomme regnet gjør asfalten speilglatt, så omstendighetene for 418 hk smokk inn på bakakselen er sørgelige.

Men lyden er der. Det brummer perfekt i V8-ern.

Bilen slipper lett bak på det sleipe underlaget og uten altfor hard omgang med gasspedalen kommer bakenden lynraskt. Gir du på rett frem, danser den av gårde med svinsende rumpe.

Liker du det stort?Norsk monsterfabrikk bak ekstreme terrengbiler.

Du kan velge mellom fire kjøremodus, normal, Sport+, bane og snø/regn. Det er flere spesialinnstillinger for banekjøring, blant annet verktøy som måler G-krefter og akselerasjonstidtaker. På V8 med manuell girkasse kan du få såkalt launch control. Da tråkker du gassen i bånn, systemet holder turtallet, og når du slipper kløtsjen skyter du ut som en pil.

Mustangen har også «burne»-elektronikk på GT-varianten. Da låses forhjulene, og du kan spinne gummien av bakhjulene.

Så var det over i annetvalget. Firesylindret 2,3-liter. På papiret er ikke dette akkurat Mustang-sjarm og aura. Men faktisk duger det. Du får litt grommere lyd på boks over høyttaleranlegget i Sport+, og når du gæsser på er faktisk også lyden ganske «cool».

Motoren underleverer absolutt ikke, det er tross alt 314 hk og godt dreiemoment, og det er nok å rutte med.

Lavere og strammere

Kjøreegenskapene til Mustang er ikke de du finner i Porsche eller BMW. Det dufter heller ikke skinn i cockpiten, selv om det ser ut som om senterkonsollen er kledd i det, med sømmer og alt. Ingen Mustang har noen gang vært levert med skinninteriør, ifølge ekspertene i Mustang-klubben.

Europa-Mustangen er litt lavere, strammere og mer sportslig. Bilene i Norge kommer med Performance Pack, blant annet er bremsene enda kraftigere.

Slik blir de nye parkeringsreglene

Biladministrasjonsselskapet Autolease, som beregner bilholdskostander og verditap i VGs biltester, vurderer bilen til å gå på et saftig verditap: Med riktig motor og utstyr scorer modellen fire av seks poeng i forhold til klassen og to av seks poeng i forhold til markedet generelt.

Modellen holder seg best i bruktmarkedet med følgende ekstrautstyr/utstyrspakke, ifølge Autolease: Med tanke på restverdi er V8-varianten med automat den som kommer best ut. Autolease anbefaler i tillegg Custom pack (20.900 kr.) for å kunne oppnå optimal markedsverdi. Lik restverdi på Fastback og kabriolet. Anbefaler metallic lakk (5900 kr.).

Serviceprisene er ikke klare fra Ford ennå.

Bilen bygges ved Flat Rock-fabrikken utenfor Detroit i Michigan.

Sjekk: Alfabetisk arkiver over alle våre biltester.

Foto:,

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder