NY SJEF: Den nye VW-sjefen Matthias Mueller og Stephan Weil, minister i den tyske delstaten Niedersachsen og medlem av VAG-styret, inspiserte produksjonen i Wolfsburg i går. Foto: Pool , Reuters

Volkswagen: Tre millioner biler trenger nye deler

Det er ikke bare software-justeringer som skal til i
den gigantiske tilbakekallingen Volkswagen ruller ut neste år. I dag har de ifølge et nyhetsbyrå bekreftet at tre millioner biler trenger tekniske tilpasninger.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det er ifølge Bloomberg, skriver Automotive News, at en Volkswagen-talsmann bekrefter at det er biler med 1,6-liters dieselmotorer som trenger denne tilpasningen, mens det skal være tilstrekkelig med programvareoppdateringer for å få de andre motorene i henhold til forskriftene.

– Vi har aldri sett dette antallet nevnt fra fabrikken, så det er helt ukjent for oss, men som vi har referert til tidligere, det jobbes med ulike løsninger for de ulike motorene, og vi er kjent med at brorparten av de berørte bilene kun vil ha behov for en oppgradering av programvaren. For 1.6-litersmotoren har det lenge vært snakk om at det også er behov for delebytte. Det viktigste for oss og våre kunder er selvsagt at det utvikles gode løsninger for hver enkelt bil, sier Volkswagens norske informasjonssjef, Anita Svanes, hos importøren Harald A. Møller.

Sjekk: Er din bil rammet? Tast inn bilnummer her.

Les også: Biler som ikke blir reparert risikerer avskilting.

10,7 millioner Audi, Volkswagen, Skoda og Seat-modeller over hele verden må utbedres, etter at produsenten i september overfor amerikanske miljømyndigheter innrømmet å ha utstyrt biler med 1,2-, 1,6- og 2,0-litersmotorer med en programvare for å lure utslippsmålinger.

Les: Slik avslørte de jukset.

Fortsatt ukjent teknisk løsning

Volkswagen AG har fått godkjent sin plan for å rette bilene, gjennom 2016 og kanskje 2017.

Det er fortsatt ikke kommet opplysninger om nøyaktig hva Volkswagen skal gjøre for å få Audi-, Skoda, Seat VW-modellene som går i Europa innunder loven. De tyske transportmyndighetene har nå godkjent handlingsplanen for tilbakekallingen, og sagt at det er trygt å bruke bilene.

Les mer: Volkswagen annonserte torsdag at de nå undersøker om tidlige versjoner av motortypen EA 288 inneholder jukse-programvaren.

Samleside: Dieselskandalen.

Her er VW-saken:

* I 2013/14 utførte miljøorganisasjonen ICCT (International Council on Clean Transportation) forsøk sammen med West Virginia University for å måle virkelige NOx-utslipp fra dieselbiler i USA.

* Tre tilfeldige biler ble valgt, VW Passat og Jetta, samt BMW X5. Testene viste at NOX-utslippet fra Jettaen var opptil 35 ganger høyere en sertifisert. Myndighetene varsles om de bekymringsfullt høye utslippene.

* NOx (nitrogendioksider) dannes ved forbrenning av fossile brensler, og er ansett for å være helseskadelig/dødelig. Dieselbiler har jevnt over høyere utslipp av NOx enn bensinbiler.

* Fra 2014, da undersøkelsene startet, har miljømyndighetene (Environmental Protection Agency/EPA) utført en rekke avgassmålinger og hatt diskusjoner med VW om hvorfor bilen hadde så høye utslipp.

* VW forsøkte å forbedre partikkelfilteret og montere en «NOx-fanger» i en innkallingsaksjon, men resultatene viste ikke mye bedring på NOx-utslippet.

* I et møte den 3. september innrømmer VW at de siden 2009 har utstyrt dieselbiler i USA med en defeat device (programvarekommando) for å manipulere de offisielle avgassmålingene.

* Det er foreløpig ikke kjent hvordan bilen oppdaget at den var i en målesituasjon, og eksakt hvordan motoren ble innstilt for å redusere utslippene av helseskadelige stoffer i labtest.

* 22. september blir jukset globalt da Volkswagen opplyste at 10,7 millioner biler solgt verden over, har programvaren som skal pynte på utslippene. Dette omfatter 5 millioner VW, 2,1 millioner Audi og 1,2 millioner Skoda. Også Seat og VW nyttekjøretøy er solgt med softwaren.

* Betegnelsen på dieselmotoren er EA189. Den er tilgjengelig både som 1,2-, 1,6- og 2,0-liter. Bare motorer som tilfredsstiller Euro 5 er rammet, ikke nye motorer som tilfredsstiller Euro 6-krav.

* 23. september trekker Volkswagens toppsjef Martin Winterkorn seg.

* I Norge er det 77.580 VW, 27.649 Audi, 19.947 Skoda og 21.963 VW nyttekjøretøy (Caddy).

* VW AG har fått nå fått godkjent handlingsplanen for utbedring, av tyske myndigheter.

* De tekniske løsningene er ikke klare. Disse må godkjennes av det tyske veidirektoratet, KBA, før oppgraderingen av bilene starter. Tidsforbruket på arbeidet estimeres fra 1 til 2 timer per bil.

* En eventuell avgiftsendring kommer an på eventuelt nye verdier for utslipp. Toll- og avgiftsdirektoratet avgjør så om de vil beregne nye avgiftsklasser for bilene, og hvordan de vil kreve inn eventuelle høyere engangsavgift.

* Regjeringen har forsikret bileierne om at de slipper nye avgiftskrav, dersom det skulle vise seg at bilene forurenser mer enn det ble lagt til grunn da engangsavgiftene opprinnelig ble beregnet.

* I USA kan det bli bøter for hver av de ulovlige bilene, og det er varslet gruppesøksmål.

* VW-aksjene har falt kraftig. 17. september var selskapet verdt nesten 90 mrd. Den 3. oktober var verdien 46,5 milliarder.

Kilde: EPA, ICCT og Harald A. Møller

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder