SLÅR ULIKT UT: Dersom E85-bilene får 10.000 kroner i rabatt i forbindelse med revidert statsbudsjett, blir noen av dem dyrere enn tilsvarende dieselbiler. Ford Focus Flexifuel (bildet), vil derimot bli billigere. Foto: Jan Petter Lynau

Spår E-85-bilenes død

(VG Nett) En avgiftsreduksjon på 10.000 kroner for biler som kan kjøre på biodrivstoffet E85 er altfor lav.

ARTIKKELEN ER OVER 12 ÅR GAMMEL

Det mener Saabs administrerende direktør Petter Smebye. Han sier til bransjebladet bilnytt.no at han er skuffet dersom avgiftsreduksjonen for E85-bilene bare blir på 10.000 kroner.

Aftenposten skriver i dag at Regjeringen i revidert nasjonalbudsjett som legges frem i formiddag, vil foreslå en avgiftsreduksjon på 10.000 kroner for biler som kan kjøre på E85.

Petter Smebye mener rabatten er altfor lav.

- Dette er skuffende. 10.000 kroner betyr nærmest ingenting. Dette betyr nærmest dødsstøtet for E85-bilene, sier administrerende direktør Petter Smebye i GM Norge.

Staten krever i dag opptil 46.000 kroner mer i avgifter på miljøbiler som kan kjøre på bioetanolbil, enn på tilsvarende diesel- eller bensinbiler.

Ved årsskiftet rådet politikerne dermed bilkjøperne til å vente til mai med å kjøpe biler som kan kjøre på biodrivstoffet E85 - i påvente av avgiftsreduksjon på titusener av kroner i forbindelse med revidert statsbudsjett.

Fornøyd hos Ford

Ford, som også selger E85-biler, er godt fornøyd med avgiftsreduksjonen.

Administrerende direktør Thormod Skofsrud i Ford Motor Norge sier at dersom det blir en avgiftsreduksjon på 10.000 kroner, vil dette slå heldig ut for miljøbevisste bilkjøpere.

- Våre biler fikk en avgiftsreduksjon ved omleggingen av engangsavgiften tilsvarende 10.000 kroner. Blir reduksjonen ytterligere 10.000 kroner, har bilene sunket 20.000 kroner i avgift. Det betyr at en flexifuel-Ford som kan kjøre på E85 blir billigere enn en tilsvarende dieselbil, sier Thormod Skofsrud.

Han spår ingen død over E-85-bilene.

- Tvert imot. Vi tror også at drivstoffet på sikt kan bli billigere, og dessuten at bilene kan få en lavere årsavgift, sier Thormod Skofsrud.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder