500 færre førerkort beslaglagt

Antall trafikkdrepte ned 30 prosent

10 millioner besøk på UPs Facebook

FORTSETTER: UP-sjef Runar Karlsen vil fortsetter med samme innsats og strategi fremover. - Fart og rus er aller viktigst. Det blir spennende å følge utviklingen, sier UP-sjefen. Foto: Politiet.

Se hvorfor UP er storfornøyd med sommerbilistene

(VG Nett) Så langt i sommer har Utrykningspolitiet registrert mindre villmannskjøring. Over 500 færre førerkort er beslaglagt fra norske feriebilister.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over ni år gammel

- Dette er en god nyhet. Vi har til og med enda bedre utstyr til å ta fartssyndere og har kjørt tilsvarende kontrollvirksomhet som foregående sommere, sier en fornøyd UP-sjef Runar Karlsen.

Foreløpige tall fra UP viser at etaten har bøtelagt flere bilister enn vanlig for å ha kjørt for fort, mens antallet førerkortbeslag er redusert med ca 20 prosent.

- Det innebærer at færre har kjørt med så store hastigheter at grensen for førerkortbeslag er nådd, sier han.

Les: Her er UPs verste skrekkvideoer.

Drepte går ned

Samtidig er antallet trafikkdrepte gått ned med nesten 30 prosent, ifølge UP-sjefen.

- Fortsetter denne utviklingen resten av året kan 2011 bli det første året siden tidlig på 50-tallet hvor antallet drepte på norske veier kommer under 200 personer.

UP-sjefen sier det er for tidlig å konkludere om årsaken.

- Vi kan bare håpe at vi ser starten på en holdningsendring om at færre førere enn tidligere er villig til å ta høy risiko i trafikken, sier han.

Les: Oddmund er UPs råeste førerkortjeger.

Nesten 1500 førerkort

Det er sterke indikatorer som tyder på mindre livsfarlig kjøring.

- De sivile videobilene våre, som sikter seg inn mot de aller farligste, melder om lengre mellom de ekstreme hastighetsnivåene og færre førerkortbeslag. 500 færre førerkortbeslag er en reell, markant og gledelig nedgang, sier UP-sjefen.

Likevel har 1480 førere «kjørt av seg førerkortet» med ekstreme hastigheter i løpet av disse tre månedene.

- Hva skyldes det at det er færre som kjører livsfarlig fort?

- Jeg tror det er flere ting. Blant annet har vi begynt å kommunisere aktivt med høyrisikogruppen på Facebook, ungdom, om fart og rus. Her har vi hatt 10 millioner besøk, sier UP-sjefen.

Han tror også media er viktige.

- Avisene er flinke til å formidle at vi er på veien med konkrete kontroller. Vårt egentlige mål er jo å forebygge, ikke å ta førerkort. Det skrives også mye om trafikkdød blant unge, som er viktig. Vi har også hatt en reklamekampanje om virkningen av å kjøre fort sammen med veimyndighetene, sier Runar Karlsen.

Les: UP varsler flere nye kontroller på Facebook.

Artikkelen fortsetter.

NED MED FARTEN: Her er samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og UP-sjef Runar Karlsen (i bakgrunnen) utenfor regjeringsbygget sammen med ett av prøveskiltene som ble montert opp for å få farten ned. Bildet ble tatt da kampanjen startet i 2010. Foto: Berit Roald, Scanpix

Store konsekvenser

Statens vegvesen startet en kampanje mot for høy fart i 2009, som skal pågå i fire år.

- Vi vet at mange sjåfører ser på seg selv som ansvarlige og fornuftige bak rattet, men likevel kjører fortere enn fartsgrensen. Folk flest vet ikke at litt høyere fart kan ta liv i en kollisjon, sier fungerende avdelingsdirektør Cecilie Lindheim ved seksjon for trafikksikkerhet Statens vegvesen Vegdirektoratet.

Undersøkelser avslører at bilistene kjører færre ganger over fartsgrensen enn før, etter at de har hørt radioreklamen.
-
Men vi ser også på fartsnivået som vi måler på våre tellepunkter over hele landet, at farten går ned, sier Lindheim.

Se video: Dette gjør du hvis du kommer først til ulykken.

Fotobokser hjelper

Hun tror etablering av flere fotobokser og reduksjon av fartsgrensene på høyrisikoveier fra 80 km/t til 70 km/t kan være med på å ha redusert farten på veien.

- Trafikksikkerhet er å jobbe på mange fronter. Det er fortsatt en del å ta tak i, sier hun.

Kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk påpeker at det ikke er tatt høyde for eventuell endring i turisttrafikken, men at måling av gjennomsnittsfart mellom fotobokser og fartskampanjen kan ha vært medvirkende årsaker til færre trafikkdrepte og færre førerkortbeslag.

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Så mye dro fotoboksene inn i 2013

  2. Har aldri stoppet flere ruskjørere

  3. UP-sjefer om råkjørere: Dette er fartssyndernes unnskyldninger

  4. Se opp - her møter du UP i høstferieutfarten!

  5. Plutselig økning i trafikkdrepte

Fra andre aviser

  1. Sverige får 1000 nye fotobokser

    Aftenposten
  2. Størst andel blir tatt for råkjøring på E6

    Aftenposten
  3. Mange færre mister lappen

    Aftenposten
  4. Lavere fart, men UP har tatt 10.000 flere

    Aftenposten
  5. Ny fotoboks i Oslo-tunnel aktivert: 26 mistet lappen i helgen. 2700 kjørte for fort.

    Aftenposten
  6. Her blir flest tatt av fotobokser

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder