FØLG MED 'A! Å følge med og følge på i kryss gir kraftig reduksjon av køer. Det gjør også felksibilitet i rundkjøringer, enten følger man rett på bilen foran, eller så slipper man seg litt, slik at en ventende bil kan smette innimellom. Da «forsøkskaninene» fikk beskjed om å kjøre slik, ble køene drastisk redusert. Foto: Privat

Slik reduserte de køene drastisk

Med tre minutters opplæring var førerne i stand til å skape flyt
der det tidligere hadde vært kø.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over fire år gammel

De oppsiktsvekkende resultatene som viser hvordan man kan være mer effektiv i rundkjøringer, lyskryss og flettesituasjoner kommer frem i et nylig avsluttet forsøk ved NTNU Trafikkteknisk senter i Trondheim. Forsøkene ble utført på NAFs øvingsbane på Lånke utenfor Stjørdal.

22 vanlige bilførere fikk opplæring i å være litt «foran i skoene», oppføre seg smidig og smart, og ikke minst beskjed om å løse oppgaven sammen.

Resultatet var en formidabel trafikkavvikling – uten bulker eller visning av finger’n.

* I rundkjøringer økte kapasiteten med 20–30 prosent.

* I lyskryss kom mellom 20 og 30 prosent flere seg gjennom på grønt.

* Ved fletting oppnådde forsøkspersonene 30–40 prosent økning i kapasitet.

– Trafikantene kan ofte fjerne køene selv. Nøkkelen ligger i å se på medtrafikantene som medspillere, ikke konkurrenter, sier Erlend Aakre, PhD-stipendiat ved NTNU Trafikkteknisk senter. Han gjennomførte forsøkene med kollegaene Arvid Aakre og Torbjørn Haugen.

Ekspert i kjøreatferd: – Menn må lære seg å sitte på og holde kjeft.

Må ikke stå på retten

SMIDIGHET: , sier Erlend Aakre, PhD-stipendiat ved NTNU Trafikkteknisk senter Foto: Privat

En forutsetning er at bilførere må slutte å stå knallhardt på retten sin.


– Det kan hende at man av og til må tilpasse vikepliktsforholdene litt. Man må også akseptere at bilen bak ligger litt tettere på enn vanlig, inntil man har passert flaskehalsen, sier Aakre.

Å tilpasse vikeplikten er for eksempel å velge bevisst hva du skal gjøre i en rundkjøring, ifølge stipendiaten. Halvlange luker er uhensiktsmessige og stjeler kapasitet. Enten bør du følge godt på og tette igjen luker eller så bør du holde litt igjen og skape en luke som er lang nok til at en annen bil kan kjøre inn. Dette forutsetter kontakt og samspill med andre trafikanter rundt deg. En skal hjelpe andre fram samtidig som en opprettholder flyten.

Les: Hissigpropper gjør nordmenn reddest på veien.

Luket vekk sinkene

Forsøkspersonene ved NTNUs eksperimenter fikk under tre minutters peptalk, der de ble bedt om å følge godt på bilen foran, eller å slippe inn en ventende bil. Det økte kapasiteten med om lag 20–30 prosent.

– For hver og en som gir fra seg et par ekstra sekunder i et lyskryss, forplanter dette seg slik at alle bak blir straffet for det. Vi oppdaget at bare ved å være i testsituasjonen var avviklingen cirka 20 prosent bedre enn i normal trafikk ved lyskryss, da testpersonene trodde de kjørte som vanlig. Etter instruksen økte avviklingen ytterligere 50 prosent, og det er tett opptil det som er mulig å oppnå. Alt dette ble gjennomført bare ved at bilene fulgte tettere på hverandre.


– Sinkene som konsentrerer seg om andre ting enn å kjøre bil ble luket bort, og da fløt det mye bedre uten at det gikk ut over sikkerheten. Men vi så at da alle var maksimalt på hugget, kunne det begynne å gå ut over både sikkerhet, komfort og miljø.

Klar for vårpussen? Slik fjerner du rustflekker – med leire.

If: Kan gi flere ulykker

Informasjonsdirektør Jon Berge i If tror det kan bli krevende å fordele skyld i ulykker.

– Hvis ikke folk har topp konsentrasjon vil antagelig et opplegg som dette føre til flere ulykker.

Han mener vi kan få bedre trafikkavvikling ved å være mer smidige og vise mer forståelse for andre i trafikken.

– Våre undersøkelser over mange år viser at egoisme i trafikken har økt år for år. Hvis du på toppen av dette legger på telefon-misbruk, er det et ugreit bilde. Kanskje svaret på mindre kø er å følge reglene bedre, legge vekk distraksjoner, vise hensyn og være høflige mot medtrafikanter?

Enig? BMW-eiere verst i trafikken.

Vegvesenet: – Må følge tettere på ut av køen

Avdelingsdirektør Jacob Trondsen i Trafikkforvaltning i Statens vegvesen mener det er mye å hente idet køen begynner å løse seg opp.

– Det er når farten går opp igjen at det hele avgjøres. Her er det mange som ikke følger godt nok med på hva som skjer lenger frem, og derved ikke klarer å følge på når bilen foran øker farten. Dette gir unødvendig lange luker, fra 5 til 20 sekunder. Snittavstanden mellom bilene er da normalt rundt fire sekunder ut av en kø. Det tilsvarer 900 biler i timen. Til sammenligning er normal trafikkavvikling ved lyskryss to sekunder mellom hver bil. Dette gir en avvikling på 1800 biler i timen, sier Trondsen.

– Mange bilførere mener at det ikke er et poeng å stresse så voldsomt i trafikken?

– Det er helt fint å mene det, men ikke når det er kø. Da har alle et felles ansvar for å gjøre køen så kort som mulig slik at alle kommer hjem til middag, trygt og effektivt. Man trenger ikke kjøre så veldig fort, bare være effektiv, sier Erlend Aakre ved NTNU.

– Hvis én ikke gidder, da?

– Det er mulig for de andre å ta opp sjokkbølger ved å følge ekstra godt med lenger fram i køen På den måten kan man «nullstille» og begynne på nytt igjen, uten at trafikken bryter sammen.

RUNDKJØRINGSPRINSIPPET: Til venstre kjører de inne i rundkjøringen med luker som utelukkende er tilpasset dem selv, uten å ta hensyn til de som vil inn i rundkjøringen. Da risikerer man jevnt fordelte halvlange luker, hvor ingen faktisk kan benyttes. Til høyre ligger de fire bilene tett, slik at det blir en stor luke som kan brukes av de som vil inn i rundkjøringen. Forsøkene viste at det var gjennomførtbart, ifølge NTNU.

Mer om

  1. Trafikk
  2. Miljø

Flere artikler

  1. VG mener: Fotobokser funker. Dessverre.

  2. Pluss content

    Ragnhild (85) etter krasjen: – Dette må du takle!

  3. Pluss content

    Selvkjørende biler – rett rundt hjørnet!

  4. Undersøkelse: Tre av fem Oslo-folk mener syklister er dårlige til å overholde trafikkreglene

  5. Pluss content

    Forskning: Dette reduserer magefettet best

Fra andre aviser

  1. I løpet av ti minutter kjørte 116 biler gjennom rundkjøringen. To av tre blinket feil.

    Aftenposten
  2. Noen få biler med selvkjørende evner kan fjerne køproblemet.

    Aftenposten
  3. Slik bør du kjøre i rundkjøringer

    Aftenposten
  4. To av tre har brukt mobil uten handsfree mens de har kjørt bil: – At foreldrene er verst, er urovekkende

    Aftenposten
  5. – Felles grønt i lyskryss gir ingen mening

    Aftenposten
  6. Sterk økning i MC-ulykker i Oslo

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder