FÆRRE ULYKKER: Forsikringsselskapene registrerer en nedgang i antall ulykker med russebiler og - busser. Her er fra en tidligere russebilaksjon i Vest-Agder. Foto: Nicolai Prebensen

Russen krasjer mindre

Men flere kan kjøre rundt med mangellapp

(VG Nett) Forsikringsselskapene registrerer nå færre skader med russebiler og russebusser enn tidligere.

ARTIKKELEN ER OVER 11 ÅR GAMMEL

Tallet på russebilulykker er nesten halvert de tre siste årene, ifølge If forsikring.

I fjor registrerte forsikringsselskapet 90 skader med russebil, mot hele 174 skader i 2004. Ved inngangen til mai i år var det registrert 15 skader med russebil hos If.

Tallene er ansvarsskader, altså skader russebilen eller -bussen har forårsaket på andre biler.

Også Gjensidige registrerer den samme trenden.

- Det er færre russebilskader nå enn tidligere år. Men tallmaterialet er begrenset, så vi har vært forsiktige med å konkludere, sier informasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige.

Han synes likevel det er hyggelig å for en gangs skyld kunne berømme russen for en positiv utvikling.

Bare småskader

- Hvor alvorlige er skadene med russebiler og russebusser?

- Gjennomsnittsskadene de siste årene svinger mellom 10 og 15.000 kroner. Det kan dreie seg om en dør som slår inn i en annen bil på en parkeringsplass og liknende. Det er svært sjelden personskadeulykker, sier Ola Roll.

- Er det ikke litt tidlig å trekke en konklusjon allerede før russetiden starter?

- Vi kan ikke konkludere med at denne sesongen gikk bra, men fra 2004 sier vi en hyggelig utvikling, sier Roll.

De fleste skadene, skjer med personbiler, ifølge If. Andelen skader på busser øker noe.

Uanmeldte kontroller

Fungerende seksjonsleder i kjøretøyseksjonen Statens vegvesen i Stor-Oslo, Hans Olav Simonsen sier at det kan kjøre flere russebiler og russebusser rundt med mangellapper for det som kan være alvorlige feil.

I årets russebilkontroller på de tre store trafikkstasjonene i Stor-Oslo, Risløkka, Billingstad og Drøbak var 55 rusebusser og 36 russebiler inne til kontroll.

- Noen få gikk gjennom på første kontroll og noen passerte på etterkontrollen. Men det er flere biler som fikk mangellapp i første kontroll som vi ikke har sett noe mer til, sier Hans Olav Simonsen.

Han vet ikke hvor mange biler det dreier seg om som kan være på veien med mangellapp.

I hele russetiden vil foreta uanmeldte utekontroller av russebiler og russebusser i forbindelse med kjøring til og fra russetreff.

- Vi vil ha i alle fall fire slike kontroller, og vi regner med at flere står i fare for å få kjøreforbud på disse kontrollene, sier Seim.

- Kampanjer virker

Ola Roll i If forsikring tror bedre kontroller og bedre informasjon til russen er årsaken til nedgangen i skader.

Landsforeningen for trafikkskadde og If har jobbet sammen for å oppnå sikrere russebilkjøring. Russen må blant annet skaffe erfarne sjåfør natt til 1. mai og 17. mai. Hver bil mottar 500 kroner i økonomisk støtte.

- Kampanjen er forebyggende. Russen er langt mer bevisst på hva som kan gå galt i trafikken nå, enn da vi startet for fire år siden, sier generalsekretær Marit Andresen i Landsforeningen for trafikkskadde til det oppdragsfinansierte nyhetbyrået Newswire.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder