Test av Citroën C4 Aircross: Lekker - litt stiv pris

Det kanskje aller beste med denne modellen er det som sitter under panseret. Den lille dieselmotoren leverer knallbra.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Citroëns C4 Aircross er bygget på den populære Mitsubishi ASX. Det samme er Peugeots 4008. PSA-Gruppen (Citroën og Peugeot) var på hæla da «alle andre» utviklet kompakte SUV-er/crossovere.

Dermed inngikk de et samarbeid med Mitsubishi om å få bruke deres ASX-modell til å bygge egne karosserier på (det samme som de har gjort med Mitsubishi Outlander, der de franske modellene kalles C-Crosser og 4007).

- Derfor er dette en atypisk Citroën. De har tradisjon for biler med høy komfort og gode kjøreegenskaper. Denne bilen skiller seg merkbart fra dette, med en mer stump avfjæring, sier teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen.

Sammen med VG har han kjørt bilen i duell mot Suzuki SX4 S-Cross.

SE VIDEO FRA TESTEN HER!

SE FYLDIG BILDESPESIAL.

Super motor

Citroën C4 Aircross kom i 2012 og produseres i Mizushima i Japan side om side med Mitsubishi-modellen og Peugeot-søsteren. Men det som de to franske er alene om, er 1,6-dieselen med 115 hestekrefter, et dreiemoment på 270 newtonmeter og oppgitt snittforbruk på 0,49 liter per mil.

- Motoren er et høydepunkt, men styringen er litt nedtur. Den har høy utveksling, noe som innebærer at du må dreie mye på rattet, og at det blir noe «dødgang» i midtstillingen. Girbevegelsen kunne også vært mer presis, sier Edvardsen.

Ikke automat

Citroën C4 Aircross fås kun med 1,6-litersdieselen, og enten forhjuls- eller firehjulsdrift. Automatgir er ikke tilgjengelig. Prisene er fra 285-000 kroner til 349.000, uten leveringsomkostninger.

Systemet for firehjulsdrift kan stilles inn for drift på bare forhjulene, elektronikkstyrt firehjulsdrift i forhold til veigrep og også låses for maks grep.

Det er Nissan Qashqai som dominerer i denne klassen. Så er det et godt sprang ned til Opel Mokka. Deretter følger Subaru XV, Mitsubishi ASX, Hyundai iX35 og Citroën C4 Aircross.

Biladministrasjonsselskapet Autolease mener modellen holder seg best i bruktmarkedet med følgende ekstrautstyr/utstyrspakke: Firehjulstrekk, finnes kun i to utstyrsvarianter som begge er ganske komplette.

Fransk «overraskelse»

Citroën har normalt noe høyere verditap enn gjennomsnittet, men Aircros--modellen holder seg i verdi som snittet i klassen, er Autoleases kalkyle:

Hovedårsaken til at Citroën scorer noe høyere enn normalt henger sammen med erfaringen med prisutvikling på søsterbilen , Mitsubishi ASX. For rundt ett år siden kom Mitsubishi ASX med facelift, og samtidig bilen i fransk utgave som Citroën C4 Aircross og Peugeot 4008. De to franske søstrene har en litt annet design enn ASX, og Autolease mener franskmennene har lykkes meget godt.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder