SLÅTT UT AV TORDEN: Her sto elbilen til Monica Aadahl og ladet da lynet uten forvarsel slo ned i nærheten. Siden har ikke bilen tatt til seg strøm. Foto: Privat,

Elbil fikk strømsjokk i tordenvær

Dette bør du gjøre for å sikre elbilen mot skader

Lynet slo ned «fra klar himmel», og elbilen fikk seg en så kraftig karamell at den ikke lenger får ladet batteriene.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Nå står den elektriske VW e-up!-modellen på sitt lokale verksted på Hvam utenfor Oslo, og mekanikerne klør seg i hodet.

Fire uker tidligere satt Monica og Knut Aadahl i sofaen hjemme på Skedsmokorset nordøst for Oslo.

– Plutselig smalt det voldsomt. Lynet må ha slått ned rett i nærheten. Vi pleier vanligvis å trekke ut kontakter på diverse elektronikk, men dette været kom uten hverken varsel og forvarsel, sier Knut Aadahl.

Lynnedslaget hadde slått ut en del i huset, så han på runden etterpå. Get-boksen, den trådløse ruteren, og sikringer, blant annet i garasjen, der elbilen sto til lading, var gått.

Men bilen virket, kunne han konstatere dagen etter, den tok bare ikke strøm. Han oppsøkte forhandleren, fikk han en sjekk av bilen og beskjed om at alt fungerte som normalt, unntatt kabelen.

– Jeg måtte ut med 5000 kroner til ny ladekabel, sier han.

Neste morgen oppdaget han at bilen ikke hadde ladet gjennom natten. Han forsøkte å hurtiglade den, men heller ikke dette gikk. Da overtok verkstedet.

– Først trodde de at hele batteripakken måtte byttes, og da jeg fikk svar på hva den kostet, ble jeg veldig overrasket. Rund 130.000 kroner er mye for en bil som kostet under 200.000 kroner. Sist jeg hørte noe var de fortsatt i tvil om hva det kunne være, og de jobbet med produsenten i Tyskland for å finne ut av det. Ting tydet på at den tok ladding under kjøring (regenerering av bremsekrefter, red.anm.).

Uansett tror Knut Aadahl at han står foran en ekstrautgift.

– Det går ikke på innboforsikringen. Det betyr at jeg må bruke kaskoforsikringen og påfølgende bonustap.

Les: Slik sikrer du deg mot lynskader.

Denne typen lading av elbiler er vanlig – og kan være farlig. Les myndighetenes anbefalinger om hvordan elbiler skal lades. (Krever abonnement).

BRUKERVENNLIG: Det er en slik minibil, VW e-up!, som nå er rammet av lynstans. Da VG testet bilen i 2013 ble vi imponert over den lille og brukervennlige elbilen. Testen kan du lese her. Foto:Jan Petter Lynau,VG

Venter på svar

Volkswagens elbilspesialist har vært hos forhandleren og gjort undersøkelser av bilen, og diagnosedata er sendt til fabrikken i Tyskland for analyse.

– Noe mer konkret har vi dessverre ikke så om dette tilfellet akkurat nå, men vi følger det opp, opplyser informasjonssjef hos Volkswagen, Anita Svanes. Hun opplyser at de har vært borti noen svært få tilfeller der lynnedslag har slått ut elbiler.

– Elektriske komponenter generelt kan bli skadet av lynnedslag, og også komponenter i biler/elbiler.

Volkswagen solgte i fjor 2971 e-up! hittil i år er det registrert 883e-up! og formidable 5412 helelektriske VW Golf, kalt e-Golf, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Husker du denne? Sør-Norge opplevde 17.580 lynnedslag på 12 timer.

Simulerer lynnedslag under lading

LYNTEST: Nissan har testet sin Leaf mot lyn i laboratorium, mens den lader. Ifølge produsenten klarte den seg fint, men Nissan anbefaler likevel ikke å lade i tordenvær. Foto:,

Nissan er bilmerket med flest elbiler i bestanden, og lengst erfaring med en stor flåte elbiler i Norge. Informasjonsdirektør for Nissan i Norden, Taina Erkkilä, opplyser til VG at de aldri har hatt hendelser noen steder med elbiler i tordenvær.

I en film om ekstremtesting av bilen publisert på YouTube viser produsenten hvordan de utsetter bilen for et simulert lynnedslag, mens den er koblet til strømnettet. Det ser ut til å gå greit.

– Selv om bilen har klart det i simulerte tester, anbefaler vi å bruke sunn fornuft og ikke lade når det lyner, sier Erkkilä.

På jakt etter ladbar hybrid? Vi har testet VW Golf GTE mot Audi A3 e-tron.

Vanlig brannårsak

Hittil i år er det solgt 18.588 ladbare biler (elbiler og ladbare hybrider), av totalt 82.279 personbiler. Biler som skal i stikkontakten utgjør dermed 22,6 prosent av nybilsalget hittil i år.

– Nå er vi inne i en tradisjonell lynperiode, og det er veldig lite før elektronikk blir slått ut. En elbil har definitivt mye sårbar elektronikk, sier kommunikasjonsrådgiver i forsikringsselskapet If Sigmund Clementz.

Foreløpig melder selskapet at de da har hatt få henvendelser når det gjelder elbiler og lyn, men Clementz understreker at tordenvær må tas på alvor.

Han sier at såkalt «elektrisk årsak» er den vanligste brannårsaken i Norge. Dette innebefatter også lyn, men også svikt i ladere, feil på strømnettet i huset, elektriske husholdningsapparater som kaffekokere også videre som begynner å brenne.

– Fra 2010 ble det påbudt med overspenningsvern i alle nye boliger, og ved større rehabiliteringer av boliger. Et såkalt grovvern monteres i sikringsboksen av en elektriker, og koster noen tusenlapper. Vi anbefaler alle å sikre seg med grovvern. Det tar av for de store spenningene, sier han.

Mye bagasjerom for pengene? Vi har prøvekjørt nye Skoda Superb.

Tikkende brannbombe

Ifølge Clementz slår lynet sjelden ned i hus, men slår det ned i rundt en kilometers omkrets, kan elektriske apparater ta skade.

– Uten overspenningsvern kan det skje at ting er uskadet, mens ledningsnettet er brunsvidd innvendig. Da bor man i en tikkende brannbombe, sier Sigmund Clementz i If.

Forsikringsselskapet Gjensidige opplyser at de har hatt noen få henvendelser. Rådet fra informasjonssjef Bjarne Rysstad er å trekke ut kontakten når det er meldt tordenvær.

Han opplyser at dersom selskapet får meldt skader på elbiler etter lynnedslag, vil dette dekkes som brannskader. Disse gir ikke bonustap, kun egenandel.

FLERE BIL- OG MOTORNYHETER FINNER DU PP VÅR BILSIDE.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder