1 av 25NYE FORMER: El-bilen lanseres samtidig som den ordinære B-klassen får en midtlivsoppdatering. Ny grill, nye fangere bak og mye ny infotainment i bilen er blant nyhetene. Foto: Daimler

Test av Mercedes B-Electric: Mercedes tar en Tesla

..og den kommer med elbillyd

BIL, BÅT OG MOTOR

MALLORCA (VG) Med god hjelp av elbilspesialistene i Tesla
kommer nå Mercedes med sin første store elbilsatsing. VG har prøvekjørt den nye B-Electric og den slår bra fra seg spesielt på rekkevidde.

Publisert: Oppdatert: 24.04.15 14:18

Bilen som allerede er til salgs i Norge fra neste måned, men som først ankommer landet i februar neste år, skiller seg også fra de fleste av konkurrentene på størrelsen.

Med et bagasjerom på hele 501 liter må du helt opp på Tesla Model S før du får noe lignende. Også plassen i baksetet er bra i denne klassen. I motsetning til premiumkonkurrenten BMW i3 har den også plass til fem personer.

Drivlinje og batteri har de fått fra den amerikanske elbilprodusenten Tesla moderkonsernet Daimler senest forrige uke solgte sin tidligere eierandel i.

Med en pris på 271.980 kroner og en rekkevidde på opptil 230 kilometer (dette krever ekstrautstyr til rundt 7000 kroner) er den noe dyrere, men absolutt konkurransedyktig, med de fleste i klassen.

Se stor tabell og sammenligning mot konkurrentene nederst i saken.

Les om konkurrentene her:

BMW i3

VW e-Golf

Nissan Leaf

Sterk og rask motor

Den 180 hestekrefters (132 kW) sterke motoren gjør at bilen har vel så mye krefter som konkurrentene, selv om den må se seg slått av den langt lettere BMW i3 på akselerasjonen.

Sistnevnte gjør unna dette på 7,2 sekunder. Mercedes B-Electric må nøye seg med 7,9 sekunder.

Her er elbilene med mest garanti (krever abonnement)

Premium hele veien

Dreiemomentet er med sine 340 Nm i en klasse for seg, sammenlignet med konkurrentene i samme prisklasse. Det merkes svært godt i den litt høyreiste bilen.

Rent kjøremessig står B-Electric ikke tilbake for noe av det de største el-konkurrentene kan by på. Snarere tvert imot.

På sedvanlig Mercedes-vis er klassefølelsen i kupeen premium hele veien. Her er det sømmer, skinn og kvalitet for alle pengene.

Det samme kan sies om bilen på veien. Det er en premiumfølelse over det hele.

Les alle VGs nyheter om elbiler her.

Her kommer kreftene med engang gasspedalen trykkes inn. Samtidig er bilen satt opp på en måte som heller mer mot det komfortable enn det sportslige. Kreftene blir nærmest delt jevnt ut over hele registeret.

Du kan selvsagt velge mellom tre kjøreprogram: Economy Plus, Economy og Sport. I sistnevnte program blir kjøringen langt mer «sportslig» og alle de 180 kreftene kommer med engang gasspedalen trykkes i bunn.

Samtidig er bilen satt opp på en måte som i de andre kjøreprogrammene heller mer mot det komfortable enn det sportslige.

I Economy Plus er det batterisparingen som gjelder. Her kveles nesten halvparten av kreftene og responsen blir deretter.

Slik kjøper du deg brukt elbil (krever abonnement.)

Kommer med «fotgjengerlyd»

Du kan faktisk krysse av for lyd fra bilen på ekstrautstyrslisten (900 kroner). Denne litt hvislende lyden kobles inn når den stillegående bilen kan utgjøre en trussel for intetanende fotgjengere i hastigheter under 30 km/t. Over det er det bare noe dekkstøy og vindsus som forstyrrer den komplette stillhet. Kupeen er for øvrig meget bra støyisolert.

Bilen lanseres samtidig som den ordinære B-klassen får en midtlivsoppdatering.

Utvendig har nye B-klasse fått en ny grill og kjørelys integrert i hovedlyktene.

Innvendig har den også fått en ansiktsløftning som gjør at den nå ligner mer på en A-klasse.

Radarbasert regenerering

B-Electric kan også for noen tusenlapper utrustes med et radarbasert system som skal hjelpe å ta vare på maksimalt mye av bilens bremsekraft, som igjen lader batteriene. Ser systemet hindringer i veien foran deg, kan regenereringen øke.

Har du skiltgjenkjenningssystem i bilen kan også dette ifølge Mercedes være med å optimalisere regenereringen. Du kan selvsagt også overstyre dette manuelt om du ikke ønsker denne funksjonaliteten. Denne funksjonaliteten styres med håndpaddlene på baksiden av rattet. Du kan velge mellom tre forskjellige grader av regenerering.

Stor batterikapasitet

Et litium ion batteri i bilen med en kapasitet på 28 kWh, den største blant konkurrentene, er skjult i gulvet mellom de to akslingene. Ladingen hjemme skal gå unna på drøye ni timer ifølge Mercedes sine tall.

Med en semi-hurtigladeboks hjemme (forutsetter 400 Volt trefaset strøm som flere nyere hjem har) skal det ta rundt tre timer, avhengig av hva strømanlegget koster. Denne boksen koster 9900 kroner.

Bilens rekkevidde, som selvsagt blir drastisk redusert når det blir kaldt nok, blir under sommerlige forhold oppgitt til å være cirka 200 kilometer.

Mercedes oppgir 60 prosent av normal rekkevidde på ekstra kalde dager. Erfaringsmessig kan dette tallet ligge nærmere 50 prosent når VG har kjørt elbiler på de kaldeste vinterdagene.

Ikke hurtiglading

Mercedes har valgt et system hvor den maksimale ladeeffekten (AC-lader på inntil 11 kWh) også er maks selv om du er på en hurtigladestasjonen. Det betyr at det også her vil ta tre timer fra tomt til fullt på en slik stasjon.

– Vurderingen bak dette er at undersøkelser fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) viser at folk lader mest hjemme og at det er viktigst at dette skjer fort her. På det er bilen blant de beste. Dessuten er semihurtiglading mer skånsom mot batteriene, sier kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz-Norge, Christoffer Nøkleby til VG.

De fleste lader nemlig daglig bilen hjemme (65 prosent) eller på jobben (15 prosent). Vanlig lading på offentlig parkeringsplass brukes ukentlig av cirka 20 prosent, og hurtiglading av 6-7 prosent viser rapporten fra TØI.

Her har konkurrentene et system som lader bilen på en halvtime på disse hurtigladestasjonene (likestrømslading, DC.)

De har også et tilbud hvor hurtigladeboksen skal kunne brukes i de aller fleste hus og lade bilen på tre timer. Mercedes forbereder nemlig et tilbud der semihurtigladerboks, utstyr og montering med elektriker skal skrus opp for den nette sum av 25.000 kroner.

Se stor billedspesial fra den elektriske Mercedesen her.

Elbilekspert: Fordeler og ulemper med Mercedes-løsning

– Det kan selvsagt være en ulempe for enkelte at de ikke kan benytte DC hurtiglading. Dette er imidlertid helt avhengig av bruksmønsteret på bilen. Man kan imidlertid få mer ut av AC-ladepunktene på offentlige ladestasjoner. Det har lite for seg å bruke et 22 kW AX-punkt dersom man, (som for eksempel VW e-golf) bare har 3,6 kW ombordlader, sier kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening, Ståle Frydenlund.

Her er fremtidens elbiler (krever abonnement)

Bilen har ikke varmepumpe men skal utnytte restvarme fra batteri og elektronikk. Den er også utstyrt med et varmeelement som kan brukes ved behov.

Hvordan dette fungerer igjennom en norsk vinter kommer vi tilbake til.

Rekkevidde på ekstrautstyrslisten

En rekkeviddeforlenger skal imidlertid kunne gi deg muligheten til å presse ut 30 ekstra kilometer av batteriet.

Pakken tillater deg å toppe opp batteriet med 4,5 kWh ekstra. Dette gjøres ved at man trykker på en knapp på dashbordet før neste ladesekvens settes i gang .

Denne advarer imidlertid bilprodusenten mot å bruke for mye. Dette kan ifølge dem da gjør at batteriets levetid blir redusert. Batterigarantien gjelder imidlertid uavhengig hvor mye funksjonen brukes. Den er satt til pene åtte år eller 100.000 kjørte kilometer. Da skal batteriet fortsatt ha 70 prosent av opprinnelig kapasitet.

Rekkeviddeforlengeren kommer i en utstyrspakke med oppvarmede ruter, sotede bakruter. isolerte dører, tak og endringer i grillen som minsker luftmotstanden. Isolering og mørke ruter skal brukes for å spare deg for unødig energiforbruk til oppvarming eller nedkjøling når det er for varmt eller for kaldt ute. Dette gjøres også for å unngå dobbelt belastning på batteriet.

Mindre verditap enn andre elbiler

Modellen er ifølge Autolease beregnet til å holde seg bedre enn en gjennomsnittlig elbil, men dårligere enn en vanlig kompaktbil med 50 prosent verdifall over tre år/45000 kjørte kilometer. Vedlikeholdskostnadene er omtrent som gjennomsnittet i segmentet med 3500 kroner ifølge det DNB-eide biladministrasjonsselskapet.

Her kan du lese mer om