SLUTTKJØRT: Ford Focus Electric som kom på markedet i sommer ble tom først i en rekkeviddetest. Bilen varslet med signaler i dashbordet. Da vi svingte til siden opplyste bilen at den hadde igjen 13 kilometer på tanken - i krabbetempo. Foto: Jan Petter Lynau

Test av Ford Focus Electric: Halvhjertet

Ford Focus Electric kan bære noe preg av å være et hasteprosjekt. Bilen kan heller ikke hurtiglade.

  • Hanne Hattrem
  • Dag Edvardsen (Teknisk konsulent/NAF)

Artikkelen er over seks år gammel

I september annonserte Ford en ny elektrisk strategi.

Planen er å sjøsette tre elektriske biler innen utgangen av 2014. C-Max kommer som ladbar hybrid og ny Mondeo kommer som vanlig hybrid. Focus Electric ble lansert i sommer.

Selv om Ford selv sier de er verdens nest største produsent av hybridbiler, etter Toyota, oppleves Focus Electric litt halvferdig - som elbil, vel å merke.

Der moderne elbiler har batteriene innfelt i gulvet, noe som gir lavt tyngdepunkt og ikke stjeler passasjer- eller bagasjeplass, har Ford satt inn elektromotor og plassert hovedtyngden av batteriene over bakakselen.

SE FLERE BILDER FRA TESTEN HER!

SE VIDEO FRA REKKEVIDDETESTEN!

Må på banen

- Alle de store bilprodusentene kommer med elektriske biler nå. Man må være på banen, men dette virker som en litt sammenrasket strategi sammenlignet med de som har brukt mange år på å utvikle komplette elbiler, sier teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen.

Elektrifiseringen av Focus har gjort noe med de hvasse kjøreegenskapene bilmodellen er kjent for, selv om bilen fortsatt er glitrende å ratte i normal trafikk.

Tungt batteri

- I flere omganger har vi fullrost denne modellen i vanlig versjon, ikke minst gjelder det kjøreegenskapene. Den økte vekten fra batteripakken merkes godt hvis du går litt fort inn i en sving. Da vil el-Focusen litt mer rett frem enn vanlig, og du må ratte mer for holde sporet, sier Edvardsen.

Batteriene har fem års garanti/100.000 km. Forventet levetid er 230.000 km.

Biladministrasjonsselskapet Autolease anbefaler Sony DAB radio med navigasjon samt metallic lakk og eventuelt Xenonlys.

Mer om

  1. Bil
  2. Elbil

Flere artikler

  1. Elbilene gikk helt tom litt over halvveis

  2. Pluss content

    Ford Focus: Billigere elbil får du nesten ikke

  3. Pluss content

    Bilprodusentenes fremtidsplaner

  4. Pluss content

    2016: Det store hybridåret

  5. Test av Kia Soul Electric: Streetsmart

Fra andre aviser

  1. Knuses på plass og hurtiglading

    Bergens Tidende
  2. Nå er Focus Electric blitt en utfordrer

    Fædrelandsvennen
  3. Ford oppgraderer Focus Electric

    Fædrelandsvennen
  4. Prøvekjørt: Mercedes A 250e: Et godt alternativ til elbilen

    Fædrelandsvennen
  5. De beste elbilene

    Bergens Tidende
  6. Prisen på el-Golfen er klar

    Bergens Tidende

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no