SINTE SYKLER: Toppfart på nær 300 kilometer i timen og akselerasjon på under tre sekunder fra 0 til 100 km/t er ikke uvanlig. Foto: Morten Broks / Bike

Dette er årets heftigste motorsykler

(Bike/VG Nett) Blodrøde italienske skjønnheter og effektsterke japanere vekker liv i de aller sterkeste følelsene på årets MC-messe i Lillestrøm. Aldri har kampen om å lage verdens beste sportssykkel vært tøffere.

Artikkelen er over 11 år gammel

Av MORTEN BROKS, BIKE

Sportssyklene på over 1000 kubikk, de såkalte superbikene, er klassen som får mest oppmerksomhet i messehallene i Lillestrøm.Effekten ligger på mellom 160 og 190 hestekrefter.

Les også:Fornuftig start på MC-karrieren.

Tørrvekten er mindre enn effekten hos samtlige modeller, noe som betyr mer enn én hest per kilo. Toppfart på nær 300 kilometer i timen og akselerasjon på under tre sekunder fra 0 til 100 km/t er ikke uvanlig.

Les om ABS-for sportssykler.

Men først og fremst handler det om ekstreme banekjøringsegenskaper. Syklene er laget for å transportere deg raskest mulig rundt en racerbane.

VAKKERT: Det er mye pent å se under helgens MC-messe på Lillestrøm. Foto: Morten Broks / Bike

Landeveisegenskapene har ikke vært viktig i utviklingen av disse effektmonstrene. De som bruker sparepengene på slike sykler for å kjøre Vestlandet på en solskinnsdag har gjort en dårligere handel enn Terra-kommunene.

De bør satse på helt andre områder, som for eksempel sportstourere eller tradisjonelle tourere, med mer opprett kjørestilling og solid plass til både passasjer og pakkvesker.

Se også VGTVs innslag om stuntkjøring fra MC-messen.

Racing er synonymt med Italia og Japan. På MC-messen er Italia representert med fire velkjente merker med solide racingtradisjoner; Aprilia, Benelli, Ducati og MV Agusta.

I 2009 kan du gøre kupp på MC.

Utfordrerne fra Japan er Honda, Kawasaki, Suzuki og Yamaha.

HER ER EN OVERSIKT:

Aprila RSV4

RÅTASS: Alt handler om racing - hele sykkelen er bygget for å vinne VM i Superbike Foto: Morten Broks / Bike

Helt ny modell fra Italia, bygget på en V4-motor som yter imponerende 180 hestekrefter. Alt handler om racing - hele sykkelen er bygget for å vinne VM i Superbike.

RSV4 har eksklusive komponenter som dempere fra svenske Öhlins, antispinn og total elektronisk styring av motoren. At den kanskje har det lekreste utseendet i 2009 er heller ingen ulempe.

Pris: 284.000 konerMotor: V-twin, 999 ccmEffekt: 180 HKVekt:179 kilo

Benelli Tornado

En eksklusiv racer fra en av verdens eldste motorsykkelprodusenter. Benelli er kjøpt opp av kinesisk kapital, men satser fortsatt 100 prosent på italienske følelser, noe den tresylindrede raceren beviser.

GAMMEL TRAVER? Eksklusiv racer fra en av verdens eldste motorsykkelprodusenter. Foto: Morten Broks / Bike

God vektbalanse, og innovativt design er nøkkelord.

Pris: 239.000 kronerMotor: Rekketreer, 1130 ccmEffekt: 173 HKVekt: 199 kilo

Ducati 1198 S

En av årets herlige nyheter fra Italia. Solide racingtradisjoner ivaretas godt hos Ducati. Foto: Morten Broks / Bike

En av årets herlige nyheter fra merket med solide racingtradisjoner. Italienske Ducati er racerens gudfar, med konstruksjoner som det oser sport av.

1198 S er kremmodellen, med et suverent antispinn-system, råsterk V-twin motor og bremser som stopper fra 290 til 0 kilometer i timen på et øyeblikk. Nå har også V-twinnene mer effekt enn kilo.

Pris: 305.000 kroner.Motor: V-twin, 1198 ccmEffekt: 170 HKVekt: 169 kilo

Honda CBR 1000 RR Fireblade

SPORTS-ABS: Honda har det første seriøse ABS-systemet for sportssykler på årets Fireblade Foto: Morten Broks / Bike

Honda satser på sikkerhet og har montert det første seriøse ABS-systemet for sportssykler på årets Fireblade. Dette er et av de aller beste alternativ for gatemotorsyklister.

ABS kombinert med et lettkjørt chassis og en motor med mye kraft i mellomregistret gjør den svært gunstig for vanlig landeveiskjøring.

Pris: 244.900 kroner (med ABS)Motor: Rekkefirer, 993 ccmEffekt: 178 HKVekt: Ca 175 kilo

Kawasaki ZX-10R

HISSIG: med 188 hester og cirka 175 kilos tung sykkel er dette noe av det råeste på to hjul. Foto: Morten Broks / Bike

Japanske Kawasaki har racing i DNAet. ZX-10R er kanskje den hvasseste av alle når vi ser på forholdet vekt/effekt. Med 188 hester og cirka 175 kilo tørrvekt er den klasseledende. Problemet under våre tester med ZX-10R har vært å temme kreftene ned i asfalten.

Når innsugsluft komprimeres inn i motoren ved høy hastighet yter villstyringen ekstreme 200 hestekrefter. Krever solid erfaring.

Pris:224.990 kronerMotor: Rekkefirer, 998 ccmEffekt: 188 (200 ved RAM air)Vekt: 179 kilo

MV Agusta F4 1078 RR 312

«312»: Står for 312 kilometer i timen. Hastigheter kun for de spesielt erfarne på spesielle baner. Men det skal være mulig. Foto: Morten Broks / Bike

«312» står for 312 kilometer i timen. Dette er den raskeste av alle og er italiensk motorsykkelkunst på sitt beste. MV Agusta lager eksklusive racere med stiv prislapp. Hvis F4 ikke duger, finnes det også en spesialversjon til 915.000 kroner. Da er den spekket med magnesium, karbon og titan.

Pris: 309.000 kronerMotor: Rekkefirer, 1078 ccmEffekt: 190 HKVekt: 192 kilo

Suzuki GSX-R 1000

FLØYET INN: Importøren har fått flydd inn denne til messen hele veien fra Japan. Foto: Morten Broks / Bike

Ikonet GSX-R 1000 er fullstendig renovert til 2009. Modellen den norske importøren har fått flydd inn fra Japan til messen, er kanskje årets raskeste superbike på bane, men det vil kommende tester gi svar på. Årets nye utgave har helt ny motor som er seks centimeter smalere. Dermed er vekten sentrert, noe som er et nøkkelord for mange produsenter. Klasseleder på vekt.

Pris: 244.900 kronerMotor: Rekkefirer, 999 ccmEffekt: 185 HKVekt: 167 kilo

Yamaha YZR R1

LEGENDENS FAVORITT: Roadracingens store idol, Valentino Rossi, er mannen bak Yamahas suksess. Foto: Morten Broks / Bike

Er et ikon etter 11 år på markedet. Nå med helt ny motor som har hentet teknologi fra MotoGP. Roadracingens store idol, Valentino Rossi, er mannen bak Yamahas suksess. R1 har såkalt Cross Plane-motor med ujevn tenningsrekkefølge. Det gir et helt spesielt lydbilde.

Fordelen med den nye motorteknologien er et mer lineært svar på gassen, bedre følelse og redusert risiko for bakhjulsslipp.

Pris: 223.900 kronerMotor: Rekkefirer, 998 ccmEffekt: 182 HKVekt: ca 175 kilo

Les også

  1. Fornuftig start på MC-karrieren

    (Bike/VG Nett) Du behøver ikke pantsette bestemor for å realisere MC-drømmen.
  2. Honda først med sport-ABS

    (VG Nett) Nå presenterer verdens største motorsykkelprodusent tidenes første seriøse ABS på en sportssykkel.
  3. BMW med MC-versting

    (Bike/VG Nett) Japanerne og italienerne er ikke lenger alene i kampen om å lage verdens raskeste racer på to hjul.
  4. I 2009 kan du gjøre MC-kupp

    Aldri før har du fått mer for pengene når du skal kjøpe ny motorsykkel i Norge. Her er de smarteste MC-kjøpene i 2009.
  5. Filmstjerne selger MC til inntekt for Unicef

    (VG Nett) Hollywood-skuespilleren Ewan McGregor auksjonerer bort sin Moto Guzzi California til inntekt for Unicef.
  6. MC-lærer angir fartsbøller

    (VG Nett) Denne MC-læreren fra Storbritannia kniper fartssyndere med videokamera i hjelmen.

Mer om

  1. Motorsykkel

Flere artikler

  1. BMW med MC-versting

  2. Raske nyheter i et rolig MC-år

  3. Fornuftig start på MC-karrieren

  4. Honda først med sport-ABS

  5. Svimlende sterk MC-nyhet fra Japan

Fra andre aviser

  1. Prøvekjørt Audi SQ7: Dette er en monstertrøkk

    Bergens Tidende
  2. Spennende familiebilnyheter

    Bergens Tidende
  3. De viktigste nyhetene sett med norske øyne

    Bergens Tidende
  4. Tatt i 130 km/t på motorsykkel med sønnen bakpå

    Aftenposten
  5. Lange køer på Ring 3 etter mistenkelig gjenstand ble funnet på veien

    Aftenposten
  6. «Gjerningsmannen kan slippe ut om fem år. Jeg kommer til å ha arr resten av livet.»

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no