PÅ ALLE FIRE: Til høsten kommer Audi A4 allroad med en ny type firehjulsdrift, i tillegg til tradisjonell quattro. Standard oppsett er 4x4, men bakakselen kan deaktiveres via to elektromekanisk styrte kløtsjer når det ikke er bruk for firehjulsdriften til grep, styring og stabilitet.
PÅ ALLE FIRE: Til høsten kommer Audi A4 allroad med en ny type firehjulsdrift, i tillegg til tradisjonell quattro. Standard oppsett er 4x4, men bakakselen kan deaktiveres via to elektromekanisk styrte kløtsjer når det ikke er bruk for firehjulsdriften til grep, styring og stabilitet. Foto: Hanne Hattrem

Prøvekjørt Audi A4 allroad quattro: Elegant!

BIL, BÅT OG MOTOR

MÜNCHEN (VG) Audi A4s allroad-variant har det lille ekstra som gjør den til førstevalget blant A4-kjøperne. Det handler om design og dekor – og en grill som løfter bilen ut av det litt uspennende A4-formatet.

Publisert: Oppdatert: 08.04.16 20:17

Grillen, med den vertikale strukturen, er et kjennemerke for allroad-serien. Det er også den «robuste» plastbeskyttelsene langs hele nedre del av karosseriet (kan nedtones i bilens lakkfarger), som gir identitet til både bil og eier.

På andre generasjon av A4 Allroad (den første kom i 2009, ti år etter at A6 kom i dette konseptet), er det, som vanlig fra Audi, ikke noe visuelt skrik og skrål. Men all erfaring tyder på at designet tåler tidens tann.

Over 60 prosent av A4-salget de siste årene er allroad-varianten, som kommer til Norge i juni. Vi har allerede prøvekjørt den.

Tenker du på å lease bil? Forbrukerombudet mener det trengs bedre regler for å komme seg ut av en leasingavtale.

Elegant i steget

Allroad er litt over tre centimeter høyere enn vanlig stasjonsvogn, så du går nesten rett inn og ut. Det er overraskende god plass i cockpiten, særlig i bredden. I senterkonsollen sitter koppholdere, styrehjul for infotainment og en fin, flat og firkantet girvelger. Det mest eksotiske er det digitale instrumentpanelet foran fører (virtuell cockpit), en skjerm der du kan bredde ut navi’n og justere klokkene for fart og turtall, og mye annet. Stilig og lesbart.

Høye dørkarmer gjør at sittestillingen føles dyp og «sportslig», noe bilen kjøremessig ikke er. Veiegenskapene kan beskrives som stabile, men bilen er også elegant i steget. Lettkjørt!

Vi har kjørt bilen med 190-hesters diesel, med den sekssylindrede dieselen på 272 hk og den ene bensinvarianten med 252 hk. 190-hesteren leverer mer godt med futt. Denne, og 163-hk-varianten av samme motor blir bestselgerne. Det imponerende, oppgitte forbrukstall etter EU-syklusen er 0,49 l/mil. På en 4,2 mil lang landeveis-sløyfe brukte vi 0,75 l/mil.

«Denne er ingen i nærheten av nå». Les vår prøvekjøring av nye Mercedes E-klasse.

Stor billedspesial: Se flere bilder av bilen her.

Firehjulsdrift er standard

A4 allroad har firehjulsdrift og automat som standard, men til høsten kommer en 150-hesters diesel med manuelt gir, til 481.900 kroner. Bilen kommer med flest dieselmotorer. 2,0-dieselen kommer da med 163 eller 190 hk, fra-priser 511.600/527.000 kr.

Biladministrasjonsselskapet Autolease anbefaler dieselmotoren med 163 hk for best bruktverdi. Pakkene Navi (29.500) og Business 14.700/43.800) er anbefalte valg. Også hengerfeste, skinn/alcantara og nøytral metallic lakk. Det betyr at prisen raskt nærmer seg 550.000 kr (og trolig mer, men det koster fort vekk en Ford S-Max også).

Dieselverstinger? Her er fem spørsmål og svar om de utskjelte dieselbilene

Ikke som ladbar

Det er ikke noe «flatt» allroad-tillegg. Trolig fra ca 25.000 og oppover, sammenliknet med stasjonsvognen.

Alternativer/konkurrenter (se tabell for priser og data) er VW Passat Alltrack (225 registrerte hittil i år), Volvo XC60 (363) og Mercedes GLC (324), ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Audi-importøren tar mål av seg til å selge mellom 550 og 700 A4 allroad i året.

Hvem er Audi-eieren?

Gjennomsnittsalderen for Audi-kjøpere (privatkjøpt nybil) er 55 år. Det er som i nybilmarkedet totalt, ifølge senioranalytiker Anders G. Hovde som står bak TNS Gallups årlige bileierundersøkelse. Halvparten av kjøperne tjener mer enn 700 000 i året, og 30 prosent over 900 000. Bare BMW-eiere tjener mer.

Her er flere fakta om Audi-eierne fra undersøkelsen:

* Nær 70 prosent er menn.

* Nær 70 prosent er akademikere.

* Halvparten er i en ledende stilling.

* Har sammen med BMW og Tesla den laveste andelen pensjonister, 17 prosent.

* Eierne er i segmentet kalt «Veikongen».

* Den typiske Audieier ønsker med sitt bilvalg å fremstå ambisiøs, stilfull og sofistikert.

* I bilen ønsker de å føle seg selvsikre, vellykket og innflytelsesrike.

* Audieieren beskrives av andre bilkjøpere som personer med høy inntekt, moderne, karrieremennesker som er bilkjennere.

* Det er viktig med et produkt som er teknologisk langt fremme, og at det er høy grad av komfort og luksus.

PS! Audi A4 kommer nok som ladbar hybrid, e-tron, men ikke i allroad-habitt.

Alle biltester finner du her!

Her kan du lese mer om