DE INVOLVERTE: Både Audi, Skoda og Seat er merker som er utrustet med juksemotoren i Europa.  AFP PHOTO/FRANCOIS NASCIMBENI

DE INVOLVERTE: Både Audi, Skoda og Seat er merker som er utrustet med juksemotoren i Europa. AFP PHOTO/FRANCOIS NASCIMBENI Foto: ,

Jukserammede VW-eiere tilbys gavekort og gratis veihjelp

NAF: Viktigere med bilfiks enn gavekort

Alle amerikanske eiere av en Volkswagen som har juksedieselmotoren skal få  gavekort verdt 1000 dollar (drøye 8600 kroner) og tre års gratis veiassistanse av bilgiganten.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det varsler de på sine informasjonssider, vwdieselinfo.com.

«Vi håper at du ser på dette som vårt første skritt fra oss for å vinne tilliten din tilbake» skriver de på informasjonssidene som ble opprettet når krisen ble avdekket i midten av september.

Mens halvparten av gavekortet kan benyttes fritt, kan de andre 500 dollarene bare brukes hos en VW-forhandler.

Ifølge New York Times trenger selskapet all tålmodigheten de kan få av sine kunder. De står overfor blant annet søksmål fra VW- og Audi-eiere på grunn av reduserte priser på bilene deres i bruktbilmarkedet.

Les også: Skandalen vokser – VW kan også ha jukset med bensinmotorer

Rundt 500.000 biler fra Audi og Volkswagen ble avslørt med ulovlig programvare som ga falske utslippstall når bilene ble undersøkt i laboratorium.

Sjekk: Er din bil rammet? Tast inn bilnummer her.

- Forsøk på å få litt goodwill

Om det er noen villkår eller annet knyttet til disse gavekortene, går ikke frem av informasjonen.

På verdensbasis dreier det seg om hele elleve millioner biler som har jukseprogram som pynter på bilens utslipp av nitrogenoksider.

I Norge skal etter hvert 147.000 biler fra både Volkswagen, Skoda og Audi, kalles inn for å få utbedret motorjukset.

– Dette er et slags plaster på såret for å demme opp for de kundene som ønsker å saksøke og samtidig et forsøk på å få litt goodwill. Det kan jo godt hende vi får se noe slikt i Norge og Europa også, selv om det her hjemme er en uvanlig måte å løse ting på, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud.

Oppfordrer kunder til å ikke gå for tilbudet

Han er klar på at dette for kundene handler om å få en bil som er akkurat slik den ble lovet og har vært, også etter Volkswagen har fikset den.

– Kunden skal ha en bil som er slik den var før utbedringen uten at det koster dem noe. Taper bilene seg på sikt i bruktmarkedet kan også det utløse et krav om kompensasjon. Jeg tror ingen norske kunder vil være villige til å fire på dette kravet om de får et gavekort til å handle for noen tusenlapper på kjøpesenteret. Om de får dette i tillegg til det andre så er det jo selvsagt ok.

Ekspertene: VW-kunder kan ha krav på kompensasjon

Flere amerikanske advokater, som står bak gruppesøksmål mot bilgiganten, maner misfornøyde VW-kunder til ikke å gå for tilbudet med en gang. De ønsker først å klargjøre om en slik «Customer Goodwill package» innebærer noe som kan redusere misfornøyde VW-eieres rett til å klage senere.

Forrige uke opplyste også VW at de hadde også oppgitt lavere drivstofforbruk og CO₂-utslipp på 800.000 biler som er solgt i Europa. Noen av disse var også bensinbiler.

De lovte å dekke eventuelle ekstraregninger som kundene får fra staten for høyere utslipp.

Ifølge Bild am Sonntag økte ingeniørene dekktrykket og blandet diesel med motoroljen for å få bilene til å bruke mindre drivstoff. Dette startet våren 2013 og fortsatte til i vår.

Volkswagen AG presenterer de tekniske løsningene for tyske veimyndigheter, KBA, i løpet av november.

– Så snart disse er godkjent av KBA vil vi få informasjon om dette fra Volkswagen AG. Løsningen i vårt marked vil altså være at vi utbedrer bilene slik at de blir satt i den stand som kundene ble forespeilet da de kjøpte sin bil. Utover dette har vi ikke fått noen ny informasjon om tidslinjen. Det innebærer at vi fortsatt planlegger å starte utbedringene tidlig i 2016, sa informasjonssjef i Volkswagen, Anita Svanes til VG mandag formiddag.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder