FORSKER PÅ SKADER: Trond Boye Hansen har vært ambulansesjåfør siden 1973. Han er ansatt ved Oslo Universitetssykehus og forsker på personskader og dødsfall etter trafikkulykker. -Sitter du i en eldre bil når du kolliderer, skal det mye lavere hastigheter til før du får kritiske skader. Foto: Line Møller

- Moderne biler gir falsk trygghet

Farten dreper. I sammenstøt over 70 kilometer i timen tåler ikke kroppens innvoller bråstoppen. Uansett hvor sikker bilen er.

Marie Theisen
ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Flere ganger kommer ambulansesjåfører til ulykkessteder hvor folk sitter tilsynelatende uskadede inni bilene sine. Kupeen er hel, men ulykken er likevel fatal.

- Når vi skal hjelpe dem ut av bilen, oppdager vi at de er døde. Kroppen har rett og slett ikke tålt den voldsomme energibelastningen fra kollisjonen. Selv om moderne biler er sikrere enn eldre, gir de en falsk trygghet, påpeker ambulansesjåfør ved Oslo Universitetssykehus Ullevål, Trond Boye Hansen.

I 37 år har han rykket ut med ulende sirener for å redde folk som har kollidert. Takket være ny, solid bil er det mange som klatrer tilsynelatende uskadede ut av bilen sin etter en voldsom kollisjon.

- I ettertid har det flere ganger vist seg at de har livstruende indre skader, sier Boye Hansen.

Les: Nye biler gir barn i baksetet dårligere sikkerhet.

Bilen mer solid

Du kan frontkollidere i 70 kilometer i timen i en moderne bil, og kupeen kan være like hel. Men bilen er mer solid innvendig enn deg.

- Organene dine kan ha danset rundt i kroppen under det kraftige sammenstøtet, advarer Boye Hansen.

Han forteller om en ulykke hvor en mann i 50-årene og en kvinne i 80-årene frontkolliderte med en annen bil på motorveien.

Bilen de satt i var ny, derfor tålte kupeen smellet.

- Begge så intakte ut da ambulansepersonellet kom til ulykkesstedet, men kvinnen hadde fått så alvorlige skader innvendig at hun døde. I en gammel bil kunne det gått galt med mannen i 50-årene også, sier Boye Hansen.

Eldre mennesker er ofte de som blir mest skadet i kraftige kollisjoner. Brystveggen og organene tåler ikke den samme «trøkken» som hos yngre.

- Røykere er også mer utsatte. Åreforkalkinger kan gjøre at blodkar tåler mindre energi før de blir skadet. Men også yngre ikke-røykere kan få alvorlige indre skader. Det kan imidlertid ta lengre tid før de merkes, understreker Boye Hansen.

Les: Her er de sikreste bilene.

Indre skader

Eksempler på livstruende skader som ikke synes utenpå er at hovedpulsåren i magen eller brystet revner, eller at du får store knusningsskader i lungene.

- Vi ser også overrivning av tarmene og blødninger i leveren, milten eller bukspyttkjertelen, forklarer sykepleier og doktorgradsstipendiat Trine Staff i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Hun forsker på personskader i bilulykker mellom 2004 og 2006 der Trond Boye Hansen og hans medhjelpere i ulykkesteamet har rykket ut til 190 alvorlige trafikkulykker.

- Når du frontkolliderer, krasjer du aldri bare én gang, men tre: Først kolliderer bilen med noe. Deretter støter passasjerene mot noe inni bilen, forhåpentligvis mot beltet og airbagen. Og til slutt flytter organene dine på seg, forklarer Staff.

Selv om du ser relativt uskadet ut og føler deg i god form etter en kollisjon, bør du alltid få en legesjekk.

- De skjulte skadene kan være veldig alvorlige, og blødninger kan komme snikende, forklarer Staff.

70 kilometer i timen er en magisk grense.

Les: Dette er de beste sikkerhetssystemene for nye biler.

Artikkelen fortsetter under bildet.

BARE SÅ VIDT: Bare minutter før en bil kom kjørende rett imot bilen til pappa Roar Enerhaugen (41), oppdaget han at yngstemann Ole Aleksander (4) hadde vridd seg ut av beltet. Han rakk akkurat å sørge for at sønnen satt riktig før det smalt. Både pappa Roar, Ole Aleksander, storebror Espen (foran t.h.) og kameratene Stian Skinnes (t.v.) og Andreas Blakstad (ikke til stede) kom fra ulykken med liv og lemmer i behold. Roar har kjøpt nøyaktig samme bil igjen. Foto: Roger Neumann

Rettet beltet

Det er like før jul i fjor. Firebarnspappa Roar Enerhaugen har hentet sin 16 år gamle sønn og to kamerater på hopptrening i Vikersund. I baksetet på hans nye Volvo XC 70 sitter også sønnen Ole Aleksander (4).

- Jeg hører at de tøyser i baksetet, og når jeg kikker på dem, oppdager jeg at Ole Aleksander ikke har beltet over skuldrene slik han skal. Jeg ber ham ta på seg beltet ordentlig, men det skjer ikke noe, så jeg må være litt streng. To svinger senere kommer en bil mot oss i feil kjørebane.

Det går i 80 kilometer i timen i begge retninger. Roar Enerhaugen rekker å banne høyt før det smeller.

- Det første jeg husker etterpå er at jeg lukker opp øynene og rører på meg. «Er jeg her?», tenker jeg. Så spretter jeg ut av bilen og får ut guttene.

Kupeen er delvis knust, men ikke der passasjerene har sittet. Alle i bilen er hele både innvendig og utvendig bortsett fra en brist i et krageben og et ribben, samt noen blåmerker.

For dem som sitter i den møtende bilen går det verre. En person dør.

I grenseland

- Frontkolliderer du i 70 kilometer i timen i en moderne bil, utsettes kroppen din for en voldsom energi som er helt i grenseland av hva de indre organene dine tåler, forklarer ambulansesjåfør Trond Boye Hansen.

Siden 70 kilometer i timen er en magisk grense, er det også denne grensen Statens vegvesen opererer med når de senker fartsgrensene på ulykkesbelastede strekninger.

- Det var bare så vidt det gikk bra med Enerhaugen og guttene. Hvis bilen hadde vært gammel, eller hvis noen av passasjerene hadde vært galt sikret, kunne det gått veldig ille, påpeker Boye Hansen.

Enerhaugen tør ikke tenke på hva som kunne skjedd dersom han ikke hadde oppdaget at Ole Aleksander satt feil sikret.

- Sånt kan skje alle, og du vet aldri når. I ettertid er jeg sjeleglad for at alt var i orden med bilbelter og sikring av bagasje. Og så er jeg glad for at jeg hadde en solid bil.
Etter ulykken har Enerhaugen kjøpt samme bilmodell på ny. Kona har en identisk utgave.

- Flere ganger har jeg sagt til ungene at vi er heldige som har råd til å overleve. Det er urettferdig at bilavgiftene er sånn. Jeg blir provosert, sier Enerhaugen.

Boye Hansen er enig:

- Sitter du i en eldre bil når du kolliderer, skal det mye lavere hastigheter til før du får kritiske skader. Men selv om bilen er ny og du har alt av sikkerhetsutstyr, kan du altså ikke kjøre så fort du vil.

UNDERSØKER BARN: Barn skadet i ulykke fraktes med helikopter til Oslo Universitetssykehus Ullevål. Her sørger overlege ved traumeavdelingen, Pål Aksen Næss, for at barnet undersøkes nøye. Har barnet omkommet, er det rettsmedisiner Arne Stray Pedersen (nr. tre fra v.) som undersøker hva som har skjedd med barnet. Alle data overleveres til lege og doktorgradstipendiat Marianne Skjerven-Martinsen. Foto: Line Møller

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder