SLIK SER DEN UT: En VW-mekaniker jobber med reparasjonen av 1,6-litersdieselen som blant annet omfatter å sette inn en slags «luftstrømsretter», som skal forbedre lufttinnsuget og gi mer effektiv forbrenning av drivstoffet, som igjen skal føre til å sette utslippene i henhold til kravene. Foto: Volkswagen ,

Slik blir Volkswagens reparasjons-aksjon etter dieselskandalen

Mandag 29. februar starter landets 125 merkeverksteder
for Audi, Skoda og VW å reparere de dieseljuks-rammede bilene med toliters-motorer.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

* Først i uke 22 (fra 30. mai) kan eierne av Audi-, Skoda- og Volkswagen-modeller med 1,2-litersmotorer få verksted-time.

* Og først fra uke 39, som starter med mandag 26. september, får eierne av biler med 1,6-litersdiesel verksted-time.

1,6-literen er den mest tidkrevende å reparere. Reparasjonen, som består av programvareoppdatering og delebytte, er estimert til rundt 50 minutter.

Delebyttet innebærer at det settes inn en del som skal gjøre at luften blir mer nøyaktig tilmålt og at forbrenningen dermed blir mer optimal.

Les mer om denne her: Norsk bilekspert: – Volkswagens løsning er tragikomisk.

For de to andre motorene skal programvareoppdateringen ta cirka 30 minutter.

«Som å bestille en tannlegetime»

Importøren Harald A. Møller (HAM) jobber nå med et eget verkstedbooking-system. Bileierne skal selv booke time når det passer dem, «som å bestille en tannlegetime». Eierne skal bli varslet direkte når det er klart for timebestillinger.

Importøren oppfordrer alle eiere til å reistrere seg på nettjenesten 189motor.no, slik at de får beskjeder.

Ifølge HAM blir mekanikerne på verkstedene fristilt fra det vanlige kravet om at de kun skal jobbe på en bil samtidig. I dieseljuks-saken kan det jobbes på mange biler samtidig, for at det skal gå fortest mulig.

Det skal også kjøre en bil med ambulerende mekanikere til storkunder for å reparere biler ute hos kundene.

Planene ble lagt frem på en pressekonferanse hos Norges største bilimportør, Harald A. Møller i formiddag. Den årlige oppsummeringen hadde i år et ekstra punkt, «EA189-saken».

– Alle løsningene er nå godkjent fra det tyske transportverket KBA. Vi venter nå på softwaren sier direktør servicemarked hos Harald A. Møller, Arne Lyslo Kristiansen. Fordi bilene ikke fikk kjøreforbud og måtte inn på verksted umiddelbart, har organisasjonen hatt ro rundt organiseringen av reparasjonen.

Det eneste som gjenstår å få oversikt over nå, er en del bruktimporterte biler, som Harald A. Møller jobber med Vegdirektoratet med å få oversikt over.

En stund fryktet man at det såkalte CO2-jukset også skulle bli en stor, eller enda større sak. Men i forrige uke beviste Volkswagen langt på vei at det ikke er funnet noe ulovlig. Det er kun svært få biler som er oppgitt med for lavt CO2-utslipp, og disse skal ikke repareres.

FORBEREDT: Informasjonssjef for Volkswagen , Anita Svanes, sier at de nå forbereder seg grundig til 150 000 ekstra besøkende. – Det er stort rom for lokale variasjoner, og hver enkelt forhandler skal i stor grad selv utforme planene for hvordan de skal ivareta kundene. Foto: Volkswagen ,

Setter inn «luftsil»

I september innrømmet Volkswagen etter press fra amerikanske miljømyndigheter at de har solgt biler til cirka 11 millioner kunder verden over med dieselmotorer utstyrt med en programvare som justerer ned utslippen under avgass-testing.

Detaljene rundt dette er foreløpig ikke kjent. Volkswagen har ikke kommunisert hverken hvordan bilene oppdager at de er i test, hvordan motoren teknisk får utslippene ned, hvor stor reduksjonen er, eller hvem som står bak.

Les mer her: Ny VW-sjef: Juksemakerne skalfinnes og straffes nådeløst.

Motorene er produsert i tidsrommet 2007 til 2015, og er utviklet som Euro 4-motorer, men klargjort for Euro 5-krav (innført i 2008 og 2009). Motorene har såkalt Common-rail innsprøytingssystem fra leverandørene Bosch, Continental og Bosch.

I Norge dreier det seg om 77.580 Volkswagen, 27.649 Audi, 19.947 Skoda og 21.963 VW nyttekjøretøy.

Her finner du oversikt over hvilkebilmodeller som har juksemotoren.

Frykter verditap

Eiere har fryktet at «jukse-fiksen» vil gi tregere biler.

– Målet er at bilene blir uendret når det gjelder effekt, forbruk og utslipp, understreker Lyslo Kristiansen.

Hva så med verditapet, blir bilene mindre verdt?

– Gjennom vårt apparat selges det også mange bruktbiler, slik at vi har god oversikt over annenhåndsverdier i markedet. Vi ser ingen endring i annenhåndsverdier for disse bilene, noe som nok henger sammen med at man utvikler gode tekniske løsninger og at bilene i påvente av utbedring kan brukes som vanlig, sier informasjonssjef for Volkswagen hos Harald A. Møller, Anita Svanes.

Salget i Norge er foreløpig berørt av skandalen, selv om salget globalt i falt med 2,4 prosent i november. Importøren viser til at selv om kontrakts inngang gikk ned o oktober (med rundt 10 prosent), var den rekordhøy i september, opp i oktober og ligger bra an for desember.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder