Sjekk hvilken bil som vant ambulanse-testen

Etter fire dagers intensiv-testing sto Volkswagens
Amarok igjen som klar vinner i ambulanseanbudet.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

– Volkswagen Amarok var rett og slett best i alle kategorier, men ja, vi ble overrasket selv da den sto igjen som vinner. Bilen har mange fortrinn, blant annet har den en god vektreserve, det vil si at det er mye vekt å gå på for båre, passasjerer, pasient og utstyr. Den er svært effektiv å laste inn og ut av, og den er god med hensyn til støy bak i sykekupeen, sier prosjektleder for anskaffelser i Helseforetakenes Innkjøpsservice (HINAS), Kjetil Sønvisen.

Amarok vant anbudet i klassen under 3,5 tonn i konkurranse med travere som Volkswagens Caravelle. Bilene bygges om i Finland, og kan kjøres med vanlig sertifikat. Alle bilene får firehjulsdrift og dieselmotor.

– Men hadde de kunnet tilby det, hadde vi nok bestilt noen med tohjulstrekk og bensinmotor også, sier han.

Det er første gang den robuste pickupen med firehjulsdrift blir å se på norske veier som ambulanse, men den benyttes allerede som ambulanse blant annet i Finland.

I dag ble det sendt ut melding til alle helseforetakene i Norge om nyanskaffelsen. Helse-Norge kjøper mellom 80 og 100 ambulanser hvert år.

Da politiet for tre år siden skulle velge nye politibiler, måtte de vrake fem av seks forslag – før «konkurransen startet».

LETTLASTET: Volkswagen Amarok-ambulansen scoret høyt blant annet på inn- og utlasting av båre, god innredning i sykekupé, strøm og tekniske løsninger samt støykrav i sykekupeen, gode vektreserver og i tillegg har den en kort leveringstid på bare 20 uker. Foto:Produsent,

Grundig helsesjekk

Eksperter fra ambulanse-Norge har evaluert 15 biler i varebilkategorien under 3,5 tonn, etter to hovedkriterier, tekniske krav og brukervennlighet.

I alt har 16 personer jobbet med evalueringen, blant dem ambulansesjefer, medisinteknisk personell og verneombud fra de ulike regionene.

Tekniske krav talte 40 prosent, brukervennlighet og sikkerhet 30 prosent, og pris 30 prosent.

YouTube kan du se den nye ambulansen «in action» vinterstid.

PLASS TIL MYE: I VW Amarok er det plass til mye utstyr før den når vektgrensen. Foto:Produsent,

Mercedes i storbilklasse

Foruten kategori 2, der VW Amarok vant, ble det valgt ut to andre leverandører.

– I kategori 1 måtte vi avlyse anbudet, og vi vil lyse det ut på nytt. Årsaken var at vi fikk inn tilbud på varebilbaserte ambulanser, og ønsker oss stasjonsvognchassis, for eksempel Volvo V70 eller Mercedes C-klasse, sier Sønvisen.

I klassen over 3,5 tonn var det Mercedes Sprinter i kort og lang versjon som ble best.

Se og lær: Dette gjør du på ulykkesstedet.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder