STORE FORSKJELLER: Til tross for at avgiftene, ifølge eksperter, er den samme, koster en liter bensin i Norge 16,17 kroner, og i Sverige koster den 13,26. Foto:MARIE MOEN KINGSRØD/DAVID ENGMO,

Norge setter prisene opp - Sverige ned

Professor: – Avgiftene i Norge er på linje med avgiftene i våre naboland

Mens listeprisen på bensin hos Statoil i oljenasjonen Norge i går nådde rekordhøye 16,17 kroner for literen, tar svenske Statoil tre kroner mindre per liter blyfri 95.

  • Øystein Larsen-Vonstett
  • Sverre Holm-Nilsen
  • Marie Moen Kingsrød
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Samtidig med at både Shell og Statoil økte sine listepriser i Norge i går med hele 30 øre per liter, satt svenske Statoil og svenske Shell ned prisen på diesel og bensin med 10 øre.

På en bil med en 60-literstank, blir prisforskjellen dermed dramatisk:

Full tank i nabolandet koster 795 kroner, mens prisen i Norge blir 970 kroner. Du kan altså spare over 200 kroner på å fylle i Sverige. Dette er prisene omregnet til norske etter torsdagens kurs.

– Det mest interessante er at de velger å sette ned listeprisen i Sverige og beholde den uendret i Danmark når de øker denne i Norge. Hvis argumentet er økt internasjonal varekost, skal dette være relevant på tvers av de tre landene, med mindre dollarkursene mot de nasjonale valuta skulle utvikle seg veldig forskjellig, sier professor ved Norges Handelshøyskole (NHH) og drivstoffekspert, Frode Steen.

Les også:- Nordmenn har ikke innsett hvor latterlig billig bensin er

Listeprisen er rekordhøy

Foruten en prisøkning på fattige fire øre diesel for bedriftskundene til danske Shell, beholdt også vår nabo i sør alle sine listepriser hos disse to kjedene.

På spørsmål om hvorfor bensin er dyrere i Norge enn i nabolandene, svarer generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt Inger-Lise Melby Nøstvik at de ut ifra konkurransemessige hensyn ikke har tilgang til data som tillater denne typen analyse.

Aldri før har listeprisen på bensin vært så høy som da den ble økt med hele 30 øre denne uken. Begge drivstoffgigantene, Shell og Statoil, forklarte den voldsomme prisøkningen med høyere produktpris som følger av at den norske kronen var svekket i forhold til dollar. Dette er innkjøpsvalutaen for drivstoffet.

Også etterspørselsvekst etter bensin ble brukt som begrunnelse.

Les også: Slik gikk Frp-Siv til angrep på bensinavgiften i 2010

Burde vært billigere

Da DNB Markets ettergikk dette regnestykket for VG, kom de frem til det motsatte resultatet. Bensinen burde vært billigere, ikke dyrere.

– Det indikerer at Statoil har tatt større margin. Bensinprisene i norske kroner har gått ned siden juni i fjor og da burde vel også pumpeprisene i norske kroner gått ned, sier den erfarne oljeanalytikeren Torbjørn Kjus.

DNB Markets presiserer at de ikke har innsyn i innkjøpsprisene til Statoil og at andre faktorer også kan ha innvirkning på pumpeprisøkningen.

Også professor ved NHH, Frode Steen, foretok også egne utregninger som er noenlunde i tråd med resultatene fra DNB.

Les også: Derfor blir ikke bensin mye billigere når oljeprisene raser

Samtidig som svenske Statoil tilbyr sine kunder en listepris for 95 blyfri bensin på 13,26 kroner. Det er nesten tre kroner lavere enn det samme selskapets norske listepris, er faktisk avgiften høyere i Sverige.

Listeprisen er veiledende pris til bensinstasjonene. Pumpeprisen (den enkelte stasjons utsalgspris) lever sitt eget liv i takt med konkurransen lokalt.

– Avgiftene i landene er like

Danske Statoil nøyer seg også med en listepris tilsvarende 13,54 norske kroner literen for blyfri 95 bensin. Også Shell i Sverige tilbyr den samme lave prisen på bensin.

– Avgiftene i Norge er på linje med avgiftene i våre naboland. Korrigert for valutakurser skulle bensinprisene også bli relativt like. Når de ikke er det kan det tyde på at det er svakere konkurranse hos oss enn i våre naboland, sier spesialist på olje- og petroleumsøkonomi ved BI, professor Ole Gunnar Austvik.

Han er også forsker ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI.)

– Konkurransebildet er forskjellig

Alice Bergfall i Shell Norge kan ikke kommentere hvorfor prisen på Shell-bensin er billigere i Sverige enn i Norge.

Bergfall sier at Shell-stasjonene i Sverige opererer med Shell-logoen og selger Shell-produkter, men drives av selskapet St1 Sverige AB.

– Vi har en lisensavtale med St1. De har en avtale med Shell om å bruke merkevaren, og det er de som fastsetter prisene på drivstoff, sier hun.

Bergfall sier videre at grunnen til at Shell har justert opp prisen i Norge i det siste er økt kost, og at det er flere bakomliggende faktorer som spiller inn.

– Konkurransebildet er også veldig forskjellig i Norge og Danmark, og det er mange faktorer som er med på å bestemme pumpepris – ikke bare internasjonale faktorer, men også nasjonale og lokale.

Også listeprisen på diesel i våre naboland er langt lavere. Mens svenske Statoil tar 12,72 kroner har danske Statoil-stasjoner en listepris på 11,34 kroner. Svenske Shell tilbyr sine bedriftskunder diesel til 12,80 kroner.

I Norge er den tilsvarende listeprisen hos Statoil 14,60 kroner per liter.

Les også: Ja, vi har verdens dyreste bensin

Statoil mener landene ikke kan sammenlignes

Statoil mener at listepriser i ulike land ikke kan sammenlignes.

– Listepriser kan ikke sammenlignes land for land, fordi listeprisene spiller en ulik rolle i de enkelte land, sier pressetalsmann i Statiol Norge, Knut Hilmar Hansen, til VG.

Han forklarer at det blant annet varierer på grunn av følgende: Norge har et høyere kostnadsnivå, en annen geografi og et spredt bosetningsmønster.

– Nordmenn har høye drivstoffpriser i kroner og øre, men noen av de laveste bensinprisene i Europa når man sammenligner pumpepris og daglig inntekt, sier Hansen.

Han fortsetter:

– Listeprisen er en makspris som tar høyde for rabatter og prisfall som følge av lokale priskriger, og dette gir helt ulike utslag i de tre markedene.

– Typisk Norge!

VG har pratet med norske sjåfører som kjøper drivstoff både i Norge og Sverige.

David Marshall (35) som bor i Norge, og fylte drivstoff i går, synes prisene er altfor høye.

SYNES PRISENE ER FOR HØYE: David Marshall (35). Foto:MARIE MOEN KINGSRØD,

– Jeg er egentlig fra England, og jeg ser en stor forskjell nå som jeg bor i Norge: Det er latterlig hvor mye penger Norge skal tjene på alt mulig. Det er typisk Norge å øke drivstoffprisene så mye som mulig, sier David Marshall (35) fra Oslo.

VG møter han på en bensinstasjon utenfor Oslo, hvor han skal fylle tanken med diesel. Prisen er over 14 kroner literen, noe Marshall synes er dyrt.

– Jeg kjører mye bil, så jeg må uansett fylle. I år har jeg kjørt rundt 20.000 kilometer. Prisene er høye, men jeg klarer å leve med det. Jeg tror de økte prisene både er regjeringens og bransjen sin skyld, sier 35-åringen.

– Spesielt at det er dyrere i Norge

VG pratet også med nordmannen Anne Lene Øverdal (41) fra Råde som ikke liker prisforskjellene. Hun fylte derfor tanken i Sverige i går.

FYLLER I SVERIGE: Anne Lene Øverdal (41). Foto:DAVID ENGMO,

– Det er helt tragisk at bensinprisene er rekordhøye nå. Og det er veldig spesielt at det er dyrere i Norge enn i Sverige når det er vi som sitter på olja. Det er nesten bare nordmenn som kommer til Nordby, sier 41-åringen til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder