BEUNDRING: 1 1/2 år gamle Sebastian strøk ømt over bakdekket på en Honda under motorsykkelmessen «På 2 hjul 2003». Etter norsk lov kunne han ha sittet bakpå. Foto: SCANPIX

Ingen aldersgrense for barn på MC

(VG Nett) Risikoen for å bli skadet er seks ganger høyere på motorsykkel enn i bil. Likevel er reglene for barnesikring nesten fraværende.

Gjermund Glesnes
ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

En rekke europeiske land har innført aldersgrense for å sitte bakpå en motorsykkel. I Østerrike og Tsjekkia må barnet være 12 år. I Frankrike må barn under fem år sitte i godkjent sete, og en rekke land krever at barnet rekker ned til fotpinnene.

I Norge er det ingen aldersgrense, og kun en anbefaling om at barnet skal rekke ned til fotpinnene.

Det eneste påbudet er at barnet må ha godkjent hjelm og sitte bak føreren.

- Konflikter

Norsk Motorcykkel Union (NMCU) har vært borte i flere konflikter om barn og MC, der vettskremte fedre eller mødre har tatt kontakt fordi deres fraskilte partner vil ta med barnet på MC-tur.

- Det er klart jeg forstår engstelsen. Du kan ikke skjule at det er større risiko på motorsykkel enn bil, sier sekretær i NMCU, Morten Hansen.

- Risikoen for å havne i en ulykke er ikke større. Men når en bilfører får en bulk i skjermen, får vi en bulk i hodet, sier han.

Strengt i bil

I fjor omkom ett barn i en MC-ulykke. Ifølge Trygg Trafikk er risikoen for personskade seks ganger høyere per kjørte kilometer på MC enn i bil.

Likevel er reglene for sikring langt strengere for bil enn MC.

Barn under 135 centimeter i bil skal alltid være sikret med godkjent barnesikringsutstyr i forhold til høyde og vekt. I biler uten bilbelte er det ikke lov å transportere barn under 3 år i det hele tatt.

Les om sikring av barn i bil her! (PDF-brosjyre)

Statens vegvesen virker lite åpne for å innføre strengere regler for MC.

- Det er ikke lett å sette aldersgrense. Med forslag om en aldersgrense vil du alltid få diskusjoner, om at «ungen er så og så stor» og «motorsykkelen eller mopeden så og så liten». Man skal uansett ikke føre kjøretøy man ikke behersker. Vi forutsetter at folk er fornuftige og ikke utsetter sine barn for farer i trafikken, sier juridisk seniorrådgiver Harald Gjelsvik til VG Nett.

«Seriøst - hvorfor tar dere sjansen? Jeg skjønner veldig, veldig godt at det må være en deilig følelse å cruise rundt i friluft og alt det der, men er det ikke sinnsykt egoistisk ovenfor de som elsker deg?»
VG Netts lesere diskuterer MC-ulykker her

Ikke moro

Morten Hansen i NMCU mener at barn på MC er noe kun erfarne motorsyklister bør innlate seg på.

Han avviser også at en motorsykkeltur er en enkel måte å skaffe seg mamma- eller pappapoeng - snarere tvert imot.

- Barna ser stort sett inn i ryggen til far eller mor. I tillegg kjører folk ofte altfor langt slik at barna blir slitne. Dette er noe som krever mange stopp, mange is og store sikkerhetsavstander, sier han.

- Det egner seg egentlig best til korte turer. Ellers er det en effektiv måte å kurere dem slik at de aldri blir MC-førere selv, sier Hansen.

Råd

I mangel på klare regler har motorsykkelunionen også utarbeidet noen råd om sikring av barn på MC.

* Barna må rekke ned til fotpinnene. Dette betyr at de fleste under 7-8 år må sitte i sidevogn.

* De bør ha heldekkende kjøredress i tillegg til den påbudte motorsykkelhjelmen. Disse kan du kjøpe brukt og selge igjen etter hvert som barnet vokser.

* Barn har lett for å sovne når de sitter bakpå en MC. Derfor er intercom et bra hjelpemiddel for å sjekke at barnet har det bra.

Anbefaler sidevogn

Morten Hansen fraråder å feste barnet til seg selv med sele, slik enkelte gjør.

- Det er lurt hvis barnet sovner. Men ikke hvis du ramler. Da kan du fort komme til å bruke ungen din som airbag, sier han.

Han advarer også om at motorsykkelhjelmer er veldig tunge for et barnehode - og det er ikke tillatt å bruke hockey- eller slalåmhjelm.

- Summa summarum: Hvis du skal ha unger med på tur, er det sidevogn som gjelder, sier han.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder