VENTER OG VENTER: Abid Q. Raja (V) er oppgitt over at elbiler på leasing ennå ikke har fått momsfritak, slik Stortinget vedtok i fjor.
VENTER OG VENTER: Abid Q. Raja (V) er oppgitt over at elbiler på leasing ennå ikke har fått momsfritak, slik Stortinget vedtok i fjor. Foto:Frode Hansen,VG

Tesla kan bli 39.000 billigere å leie – i året: Venstre-Raja lei av Sivs elbil-sommel

BIL, BÅT OG MOTOR

Abid Q. Raja (V) er rasende på finansminister Siv Jensen (Frp), som siden desember har nølt med å gi fullt
momsfritak på leasede elbiler.

Publisert: Oppdatert: 11.09.14 20:39

– I beste fall er dette utrolig slett arbeid i Finansdepartementet. I verste fall er det aktiv trenering av et enstemmig stortingsvedtak, sier Raja til VG.

Han viser til at opp mot halvparten av alt nybilsalg i Norge går gjennom leasing eller leie, og at fritaket er avgjørende for å opprettholde det høye elbil-salget.

Irritasjonen stiger over at regjeringen allerede i mai varslet at de ville sende saken til EØS-avtalens overvåkningsorgan ESA for å være sikker på at vedtaket om momsfritak ikke var i strid med EØS-avtalen.

LES MER:Økonomi viktigere enn miljø for elbilkjøpere

– Det er ubegripelig at regjeringen har brukt ni måneder på denne saken, og ennå ikke har klart å iverksette Stortingets tydelige vedtak. Regjeringens viktigste jobb er å iverksette stortingsvedtak, sier Abid Raja.

Billigere

Salg av elbiler har i mange år vært fritatt for 25 prosent moms. Det har gjort elbilene langt billigere enn vanlige personbiler.

Biladministrasjonsselskapet Autolease opplyser at dersom man tar vekk en del faktorer som kompliserer bildet, som service, vedlikehold og utstyr, vil kunder kunne spare tusenlapper dersom momsen også på leie av elbil fjernes.

Her er noen realistiske eksempler:

* Nissan Leaf (Tekna): Fra 7492 til 5994 kr per måned. Spart per år: 17.976 kr.

* Peugeot iOn: Fra 4997 til 3998 kr per måned. Spart per: 11.998 kr.

* Tesla Model S, Performance: Fra 16.250 til 13.000 kr per måned: Spart per år: 39.000 kr.

Årsaken til at leasing av elbiler er forholdsvis dyrt er blant annet usikkerhet med hensyn til verdien som bruktbil.

- Dersom det innføres momsfritak også på leasing, venter vi en økning i antall elbiler på leasing. Det vil øke ytterligere dersom vare-elbiler også får en form for kompensasjon, sier Haakon J. Marthinsen, leder for det DNB eide leasingselskapet, Autolease Norge.

I dag får næringsdrivende fradrag for momsen uansett om de kjører fossil eller elektrisk varebil.

- Etter vårt skjønn bør det vurderes en økonomisk kompensasjon dersom momsfritaket på elektriske personbiler opprettholdes.

Autolease mener det er sannsynlig og rimelig at det blir innført moms på både kjøp og leasing av elbil i fremtiden.

- Vi mener den riktige veien å gå er og gradvis fjerne engangsavgiften og erstatte den med bruksavgift gradert etter miljøkriterier, sier Marthinsen.

Gjennomslag

Høsten 2013 fikk Venstre gjennomslag i budsjettforhandlingene med Høyre og Frp, for at også leasede elbiler skulle få momsfritak. Venstre mente at det ville øke elbilsalget ytterligere. Det var et enstemmig storting enig i, og vedtok dette avgiftsfritaket 5. september i fjor.

Regjeringen beregnet at dette ville «koste» skattebetalerne 47 millioner kroner i tapte avgiftsinntekter.

Men så begynte problemene.

I mai kom Siv Jensen tilbake til Stortinget og meldte at avgiftsfritaket kunne reise «EØS-rettslige problemstillinger» – underforstått at vedtaket kunne bli ansett som ulovlig statsstøtte av ESA.

Men samtidig oppdaget Finansdepartementet også at heller ikke det gamle momsfritaket for alle elbiler var godkjent i ESA.

«Det er for tidlig å si når notifikasjonsprosessen kan være ferdig, og dermed når en eventuelt kan sette fritaket i verk», skrev Jensen til Stortinget i mai.

Ingen saker

Men nå er det september, og regjeringen har fortsatt ikke sendt noe brev til ESA om avgiftsfritaket.

ESAs pressetalsmann Andreas Kjeldsberg Pihl bekrefter overfor VG at regjeringen ikke har sendt noe brev. ESA har heller ikke mottatt noen klager på det norske avgiftsfritaket, sier han.

– Vi har ingen saker til behandling om momsfritak for elbiler, sier Pihl.

I Finansdepartementet innrømmer statssekretær Jørgen Næsje (Frp) at de ennå ikke har sendt brevet til ESA, selv om det ble varslet allerede før jul i fjor:

– Finansdepartementet er nå i ferd med å sluttføre en notifikasjon til ESA om fritaket for leasing av elbiler og omsetning av elbilbatteri, skriver han i en e-post til VG.

– Regjeringens klare mål er å få fritakene godkjent av ESA. Departementet har derfor sett det nødvendig å gjøre et grundig forarbeid. Nødvendigvis har dette måtte ta noe tid. Vi har orientert Stortinget om at Finansdepartementet samtidig mener det er riktig å notifisere det eksisterende fritaket for omsetning av nye elbiler. Dette har bidratt til å gjøre saken enda mer omfattende, legger Næsje til.

Tynnslitt

Men Abid Raja sier at hans tålmodighet med regjeringen er så tynnslitt at han vil kreve at vedtaket gjennomføres når Stortinget kommer sammen i oktober.

Han viser til at momsfritaket på kjøp av elbil aldri har vært klaget inn for ESA, og at det dermed ikke er omstridt, og dermed ikke nødvendig å notifisere.

– Dersom ikke regjeringen tar tak i dette i statsbudsjettet, vil jeg fremme forslag om at Stortinget pålegger regjeringen å gjennomføre avgiftsfritaket i løpet av høsten, sier Venstre-representant og Tesla-eier Raja.

Gjermund Hagesæter, Frps finanspolitiske talsmann, bekrefter at han også stemte for avgiftsfritaket i Stortinget.

– Kan kan jo alltid ønske at slike prosesser hadde gått raskere. Men man må ha respekt for at regjeringen ikke ønsker å gjøre noe som bryter med EØS-avtalen, og at dette arbeidet iblant kan ta noe tid, sier han.