Antar stemmetall er blåst opp over flere år

Toppsjef gikk på dagen

FIKSET AVSTEMMING: Her er sjefredaktør i den tyske bilklubben ADACs magasin «Motorwelt», Michael Ramstetter, under prisutdelingen av årets bilkåringen tordag forrige uke. Nå har han gått fra jobben, etter avsløringen om at kåringen «Gelber Engel 2014» er manipulert. Leserfavoritten VW Golf hadde fått blåst opp stemmetallene kraftig, ifølge tyske medier. Foto: AFP

Tysk bilklubb etter juks i favorittbil-kåring: Omfattende etterforskning

Volkswagen Golf ble nylig kåret til tyskernes favorittbil for 2014 i den prestisjetunge kåringen til bilklubben ADAC. Men stemmetallet var manipulert. Nå antar bilklubben at jukset har pågått over flere år.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over seks år gammel

Torsdag denne uken mottok Volkswagen-konsernets toppsjef Dr. Martin Winterkorn den høyt respekterte prisen «årets favroittbil 2014» for konsernets syvende generasjon Golf. Modellen vant ADAC-kåringen med 34.299 stemmer.

Men i virkeligheten skal stemmetallet bare ha vært 3409, ifølge Speigel Online.

Stemmefiksingen i Europas desidert største bilklubber - ADAC - har fått stor oppmerksomhet i Tyskland. Nå har ADACs kommunikasjonssjef Michael Ramstetter innrømmet at han har pyntet på resultatene i kåringen.

Ramstetter har forlatt jobben, ifølge en pressemelding ADAC publiserte på sin hjemmeside i går. Her hevder ADAC at rangeringen av bilene ikke er forfalsket av kommunikasjonssjefen, men at stemmetallet er «skrevet» kraftig opp.

Da prisene ble annonsert i forrige uke, beskrev for øvrig ADAC leserkåringen som en manipuleringssikker metode. Leserne har stemt via kuponger og internett.

- Sjokkert

Toppsjef i ADAC, Dr. Karl Obermair, sier han er sjokkert over skadene en enkeltperson har påført ADAC. I en pressemelding som er sendt ut mandag ettermiddag, opplyser organisasjonen at de nå vil jobbe hardt for å gjenopprettete omdømme og troverdighet.

Obermair opplyser at de ikke har noen grunn til å tro at andre områder innenfor virksomheten, for eksempel tekniske tester eller forbrukerbeskyttelse, er berørt av uregelmessigheter.

Den tyske bilklubben har satt i gang omfattende undersøkelser i saken. Når dette arbeidet er ferdigstilt vil bilklubben offentliggjøre resultatene.

I pressemeldingen heter det at organisasjonen antar at stemme-manipuleringen har foregått i flere år. De understreker at det ikke skal dreie seg om rangeringen av bilene, men at stemmetallene er blåst opp.

Gule engler

Ifølge ADAC gikk Ramstetter fra jobben 17. januar, dagen etter prisutdelingen. Han har bedt om unnskyldning for sin oppførsel og for å ha skadet troverdigheten til bilklubben.

Europas desidert største - og ifølge tyske medier verdens nest største - bilklubb, kalles «de gule englene» og har mer enn 18 millioner medlemmer. Organisasjonen er en gigantbutikk og har sterk politisk innflytelse. Den tyske samferdselsministeren Alexander Dobrindt i CSU sa i går til storavisen Der Spiegel at ADAC nå må sikre at alle kort blir lagt på bordet.

Volkswagen Golf slo 249 andre nye bilmodeller i kåringen, som den tyske avisen Süddeutsche Zeitung først slo alarm om gyldigheten av. ADAC har ifølge avisen annonsert at 290.000 avga stemme i kåringen. I virkeligheten skal det det bare ha vært 76.000, skriver Süddeutsche Zeitung.

Artikkelen fortsetter.

VANT: Volkswagen Golf vant leserfavoritt-prisen. Her er toppsjef i konsernet, Martin Winterkorn, da han mottok utmerkelsen torsdag i forrige uke. ADAC understreker at rekkefølgen ikke er manipulert med, og at Golf fortsatt er vinner av prisen. Foto: AFP

Undersøker tidligere avstemminger

Avisen hevder at også tallene for avstemmingen i de to foregående årene, i 2011 og 2012, har vært åpenbart fiktive.

ADAC skal nå ha hyret inn interne revisorer til å gå gjennom de siste års kåringer av «Gelber Engel»-prisene.

Samarbeider med NAF

ADAC har gjennomført kåringen siden 2005.

Bilforbrukerorganisasjonen har innflytelse på bilkjøpere over hele Europa og på bilindustrien, blant annet ved at de gjennomfører en rekke kollisjonstester og andre bilforbrukertester som publiseres i mange land. Også VG viderebringer en rekke av disse testene.

Nå sås det usikkerhet om tester og kåringer foretatt av organisasjonen.

ADAC samarbeider tett med sin søsterorganisasjon i Norge, Norges Automobil-Forbund. Kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal, sier til VG at de ikke har fått direkte informasjon fra ADAC om saken ennå, men at de regner med å få mer innsikt de nærmeste dagene.

- Dette har ingenting med forbrukertestene å gjøre, og virker som ett spesielt tilfelle. Vår erfaringen med organisasjonens forbrukertester er at de virker meget solide. Vi får alltid datagrunnlaget og har mulighet til å sjekke testene selv.

- Vil dette kunne virke inn på NAFs troverdighet?

- Vi har ingen grunn til å frykte det. De har tatt tak i saken og ryddet opp, det vitner om at de solide. ADAC nyter en voldsom tillit i Tyskland, sier Sagedal.

Les også

  1. Feriebilen kan bli en dødsfelle

    (VG Nett) I sammenstøtet får passasjeren som har sittet ferieavslappet med bena på dashbordet livstruende skader når…
  2. Disse bilene har flest og færrest motorfeil

    (VG Nett) Flere tyske bilmerker er langt fra toppen når det gjelder feil på motor.

Flere artikler

  1. BMW snytt for pallen i bilkåringsskandale

  2. Volkswagen-skandalen vokser: Kan også ha jukset med bensinmotorer

  3. Influenser langer ut mot H&M

  4. Neste BMW 7-serie avslørt

  5. Ny facelift for Porsche 911

Fra andre aviser

  1. VW-toppsjef tør ikke å reise til USA

    Aftenposten
  2. NAF advarer mot å stole på VW-importørens svar

    Aftenposten
  3. Elbilmarkedet: - Nå kommer bilkjempene

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder