JUKS: Dette er dieselmotoren som står i 11 millioner VW-biler. Foto: Ralph Orlowski , Reuters

«Dieselskandalen»: Slik avslørte de dieseljukset

En avgasstest på tre biler i California-utført av en fattig miljøorganisasjon har satt verdens nest største bilprodusent i kne.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si det, men det er overraskende at arbeidet til en liten nonprofit-organisasjon i USA skulle avsløre en global skandale hos en stor bilprodusent. Det ble ikke avslørt av myndighetene, men av oss, med små ressurser, sier Drew Kodjak til VG.

SJEFEN: Drew Kodjak i den lille organisasjonen International Council on Clean Transportation. Foto: Icct , ICCT

«Dieselgate»

Han er sjef i den lille miljøorganisasjonen International Council on Clean

Transportation (ICCT), med ni ansatte og kontorer i Washington, Beijing og Berlin. Driften finansieres av gaver fra filantroper og noe støtte fra myndighetene.

– Vi arbeider med å forske på og utrede og adressere luftforurensning og klimagassutslipp, sier han. I flere år arbeidet han for dem som nå har tatt saken «hans» videre, den amerikanske miljøvernetaten EPA (Unites States Environmental Protection Agency).

Her lagde han regler for utslipp fra biler og biler og for drivstoff.

Før helgen sprakk den såkalte «dieselskandalen», der Volkswagen har innrømmet å ha manipulert dieselbiler til å slippe ut lite avgasser akkurat når de blir testet i avgass-laboratoriet.

Les også: Dieselskandalen: Slik kan de ha utført jukset

Les flere detaljer om avsløringen nederst i saken!

11 millioner biler

Volkswagens «dieselgate» har lagt seg som et eksoslokk over produsenten fra Wolfsburg. Det startet med «bare» 428 000 biler i USA, enorme børstap og utsikt til enorme bøter:

Tirsdag opplyste Volkswagen at 11 millioner biler verden over har programvaren som er laget for å pynte på utslippene.

Historien som ryster bilbransjen over hele verden, og som var under full oppseiling under åpningen av bilutstillingen i Frankfurt, som åpnet i forrige uke, startet med idealisme.

Les: Slik kjøres EUs «juksetest» for forbruk på biler

Det er over to år siden John German og Peter Mock sammen universitetet i West Virginia undersøkte de reelle utslippene fra dieselbiler og sammenlignet dem med resultatene som ble målt i laboratoriet.

– Vårt Europa-kontor hadde flere ganger identifisert at dieselbiler hadde mye høyere utslippstall enn den oppgitte normen (i EU-syklusen red.anm.). Vi ville utføre disse testene i USA. Vår hypotese var at bilene i Nord-Amerika ville være ok. Vi trodde våre systemer for håndhevelse av utslipp var mye bedre enn det europeiske. I Europa har dere ikke har det samme lovverket for å inspisere og tilbakekalle biler, slik som vi har, sier Kodjak.

Se detaljene: Se hva bilprodusentene gjør på bilene for å trikse med forbruket

Tilfeldig utvalg

I testene, som ble utført i California, opp og ned langs vestkysten, ble det brukt tre biler, en BMW X5, en VW Passat og en WV Jetta.

– Vi hadde dårlig råd, og vi tok de bilene som var tilgjengelige, så det var helt tilfeldig at det ble de tre. Der fikk vi hjelp av EPA til å teste utslippene fra bilene i laboratoriet. Så målte vi bilens reelle utslipp i testløypen, med et bærbart utstyr for avgassmonitorering.

Zero: – Må få svar på om det gjelder norske biler

Da medarbeiderne begynte å studere de lagrede dataene gikk det røde flagget opp.

De virkelige NOx-utslippene fra Jettaen overskred den amerikanske standarden med mellom 15 og 35 ganger. Passaten lå mellom 5 og 20 ganger høyere, mens BMW-en lå på eller under standarden for NOx-utslipp.

Siste om skandalen: Volkswagen-sjefen må svare i krisemøte

John German og Peter Mock seg regnet seg frem til at Volkswagens utslippsdata umulig kunne stemme, og sendte rapportene sine over til EPA. Der var det også en sjel som ikke ville gi seg: Til slutt klare han å knekke motorstyringskodene og fant en såkalt «defeat device».

– Hva er det?

OPPDAGET JUKSET: Nestsjef i USA John German. Foto: Icct , ICCT


– Det er ikke en dings, men en programvarekode som instruerer bilen til å bytte til lavutslippsmodus når softwaren oppdager at avgassmålingen begynner, sier Kodjak.

Når testen er over, gir softwaren motorstyringen beskjed om at motoren igjen kan begynne å yte maksimalt, forbruket øker og utslippet stiger. Algoritmen som «slår på» systemet bruker en rekke parametere for presist å kunne «vite» når testen starter, ifølge EPA, skriver Reuters.

Les også: Juksemotoren populær i Norge

Håper på reform

Drew Kodjak berømmer miljømyndighetene i California, som ikke trodde på svarene de fikk fra Volkswagen underveis i prosessen, eller påstanden om at tilbakekallingen skulle fikse NOx-utslippet.

OPPDAGET JUKSET: Europa-sjef Peter Mock Foto: Icct , ICCT

– Vi trigget saken. Men EPA skal ha enormt mye kreditt for at denne saken ble rullet opp, sier Kodjak.

Unites States Environmental Protection Agency (EPA), er et slags luftkvalitetens FBI, som stadig setter nye krav til utslipp fra biler. De utfører jevnlig utslippsmålinger på biler som går i normal trafikk, og sørger for at bilprodusentene holdes i ørene.

– Føles det som en seier?

– Nei. Vi søkte ikke etter bedrageri vi kunne avsløre. Vi er skuffet. En eventuell seier kommer hvis denne saken fører til merkbare reformer i Europa og andre steder, sier Kodjak.

– Hvilke konsekvenser håper du dette får for bilindustrien?

– Vi må se hva som skjer, men vi har vært ned denne veien før. Defeat device er blitt brukt tidligere, blant annet på tungbiler i 1990-tallet. Jeg håper det fører til større oppmerksomhet rundt utslippsnivåer fra biler, sier en travel Drew Kodjak.

DETTE ER SAKEN:

TEST: I dette laboratoriet til California Environmental Protection Agency (EPA)/California Air Resources Board (CARB), øst for Los Angeles ble flere avgassmålinger som avslørte jukset gjennomført. VG besøkte laboratoriet i 2012. Da ble en VW Jetta undersøkt. Foto: Hanne Hattrem , VG

* I 2013/14 starter ICCT (International Council on Clean Transportation) forsøk sammen med West Virginia University for å måle om det er samsvar mellom utslippet i lab-tester og kjøring på vei i tre tilfeldige valgte dieselbiler.

* Testene viser svært høye utslipp av NOx at for to av de tre bilmodellene som var med, begge VW-modeller (Passat og Jetta). BMW X5 er på nivå eller under. Miljømyndighetene i California varsles.

* NOx er en samlebetegnelse for nitrogendioksider som dannes ved forbrenning av fossile brensler. NOx er ansett for å være helseskadelig. Dieselbiler har jevnt over høyere utslipp av NOx enn bensinbiler.

* Siden 2014 har det vært samtaler og møter, mellom miljømyndighetene i California (California Environmental Protection Agency, CARB). En rekke tester har vært utført i de omfattende laboratoriene i CARBS hovedkontor i El Monte utenfor Los Angeles var omfattende.

* I 2014 gikk Volkswagen med på en frivillig software-tilbakekalling. Denne omfattet omtrent 500 000 biler i USA fra 2009 til 2014 med såkalt første og andre generasjons teknologi.

* Fiksen ble testet 6. mai. Testene viste at NOx-nivået var redusert noe, men ikke nok. Også andre forhold ble påvirket av software-oppgraderingen. Nye tester ble utført.

* 8. juli ble resultatene fra de siste testene hos CARB sendt VW og delt med de overordnede miljømyndighetene EPA. Etter en rekke møter mellom CARB og VW innrømmer VW i et møte den 3. september at bilene var designet og produsert med en defeat device (softwarekommando) for å «omgå, nedkjempe og eller sette elementer av bilens utslippskontrollsystem ut av spill».

* Ifølge CARB bryter hver eneste av bilene bryter dermed loven, og produsentens kan bøtelegges for hver av dem.

* CARB har sagt at de nå bil jobbe tett med VW slik at alle bilene kan utbedres slik at de kommer er i samsvar med lovverket.

Kilde: ARB letter to VW.

Les også

  1. Forsker om «Dieselgate»: Ikke overrasket over talljuks

    Nye norske dieselbiler slipper ut opptil 20 ganger mer miljøgass enn det bilprodusentene oppgir.
  2. ** Slik startet avsløringen
    ** VW: Softwaren skal ikke påvirke oppførsel, forbruk eller utslipp: Dieselskandalen: Slik kan de ha utført jukset

    Ingen vet helt hvordan Volkswagen har trikset med utslippet, men det er trolig en koding av motorstyringsenheten som…
  3. Volkswagen lover å informere norske kunder: Juksemotoren populær i Norge

    Dieselmotoren det har vært jukset med har de siste årene vært en populær motor også i Norge.
  4. Ford Sierra passert på historisk bilsalgliste: Mest solgt siden denne!

    Ikke siden VW Boble satt salgsrekord for hele 46 år…
  5. Nye piggdekk med flere pigger skaper debatt: Test: Dekkvinner er svevestøv-versting!

    Dekket som ble kåret til det beste piggdekket i NAFs store vinterdekk-test er også en svevestøv-versting viser en test…
  6. Tyske myndigheter skal undersøke Volkswagen-juks

    Tysklands transportminister opplyser at myndighetene skal pålegge undersøkelse av alle dieselmodeller fra Volkswagen…
  7. Bilutstillingen i Frankfurt: Her er seks biltrender å se opp for!

    FRANKFURT (VG) Induksjonslading, selvparkerende biler, og indsustrigrå lakk er trolig på vei inn.
  8. Verdens største bilmesse i Frankfurt: Sjekk bilen som har innebygd gapahuk!

    FRANKFURT (VG) I den franske konseptbilen Cactus M kan det enkle stofftaket gjøres om til et slags telt.
  9. Designer Bugatti-villaer, med sju soverom og «motorrom»

    Dubai skjuler ikke akkurat rikdommen. Og når man først har anskaffet en Bugatti, bør jo den være godt synlig for…
  10. Volvos nye luksussedan

    Her er Volvos kommende S90 – et flaggskip av en sedan som deler plattform med nye XC90.
  11. Så lenge må du vente på de ladbare hybridnyhetene

    Salget av de ladbare hybridene har tatt helt av. Ventetiden på flere av de mest populære er nå på opptil ett år.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder