SJEKK DITT REG.NUMMER: Den enorme databasen over rammede VW, Audi og Skodaer som importøren idag åpner opp, gir deg muligheten til å søke på din bil med regnr. Søket gjør du i lenken lenger nede i artikkelen. Foto: , GETTY, REUTERS

Sjekk ditt registreringsnummer!: Her kan du sjekke om din bil er rammet av VW-jukset

Volkswagen åpner database over rammede biler

Nærmere 150.000 norske kunder kan være rammet av Volkswagens utslippsjuks. Nå kan du taste inn ditt
registreringsnummer og se om akkurat din bil er rammet.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

77.580 Volkswagen, 27.649 Audi, 19.947 Skoda og 21.963 VW nyttekjøretøy.

Det er de foreløpige tallene på antall biler i Norge som importøren Harald A. Møller har grunn til å tro er blitt utstyrt med et jukseprogram som gjør at bilen slipper ut mindre skadelig forurensing i laboratorietester enn den gjør på veien.

I alt skal 11 millioner biler verden over i løpet av det neste året få en utbedring som fjerner jukseprogrammet.

Nå har importøren for Audi, Skoda og Volkswagen, Harald A. Møller, lagt ut data og informasjon, på samtlige involverte norske biler i skandalen.

Ved hjelp av din bils registreringsnummer kan du nå se om den må inn til utbedring for å få fjernet jukseprogrammet:

Sjekk om din bil er berørt her (NB: Ekstern lenke)

– Nettstedet vi har utviklet her i Norge lar bileiere bruke registreringsnummeret på bilen for å sjekke om de er berørt. Chassisnummeret som kreves på nettsider i andre land kan være trøblete å få tak i og det var bakgrunnen for at vi utviklet en egen norsk løsning, sier Terje Male, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.

På siden ligger også de vanligste spørsmålene og svar på disse.

VW-eiere: Frykter juksefiks vil gi tregere biler

Male lover kundene en kostnadsfri utbedring som skal ta mellom en og to timer.

Det er en svært omfattende prosess som den tyske bilgiganten nå starter.

LOVER OPPFØLGING: Volkswagen-sjef Terje Male. Foto: Jan Petter Lynau , VG

NAF: Har krav på akkurat den samme bilen etter utbedringen

Flere eksperter, også norske, har hevdet at en utbedring kan gjøre at bilen både går dårligere og kan bruke mer drivstoff. Den norske importøren har tidligere sagt at de forutsetter at en løsning ikke skal gå utover bilens prestasjoner.

Ekspertene: VW-kunder kan ha krav på kompensasjon

– Utgangspunktet her er veldig enkelt. Du skal ha akkurat den samme bilen etter oppdateringen som du hadde før. Den skal akselerere like fort, ha det samme dreiemomentet og ikke bruke mer drivstoff. Det store spørsmålet folk stiller seg nå er om Volkswagen greier dette. Det er tydeligvis ikke så enkelt – det kan jo også det at de bruker et år på noen av disse utbedringene tyde på. Om de ikke greier det så kommer kravet om kompensasjon, men det får vi ta da det skjer, sier NAFs tekniske konsulent, Audun Bergerud.

Merkelig p-bot: Måtte ha kjørt syv kilometer på 12 sekunder om boten er riktig!

Sjekk listen: Se alle de Norges-rammede bilene her

Torsdag denne uken kom nyheten om at flere amerikanske kunder ville nekte Volkswagen og utføre reparasjonen av frykt nettopp for lavere effekt og høyere drivstoff forbruk.

Førerkort-bok om kvinner:Mange ulykker skjer før mensen!

– Rent generelt kan vi si at en garanti kan bli berørt i forhold til eventuelle skader og feil som oppstår som følge av at man ikke har ønsket å ta en oppgradering, sa informasjonssjef i Volkswagen, Anita Svanes, til VG da.

Fikk du med deg denne: Her er sikkerhetsselen for hunden (og hengekøya!)

Kan ta mer enn et år før bilene er fikset

For de med en to liters dieselmotor handler det ifølge Volkswagen om programvareoppdatering som trolig kan starte allerede i løpet av få måneder. For de med 1,6 liters dieselmotoren kan det også være snakk om å bytte deler på motoren. Dette kan ta opp mot et år.

Jakten på juksepaver fortsetter: Innfører «hemmelig våpen» for å avsløre juks

– Vi planlegger for at arbeidet med oppgraderingene begynner tidlig 2016 og at brorparten av arbeidet er gjennomført innen utgangen av samme år. Før den tid er det viktig for oss å understreke at bilene er helt trygge å kjøre og at vi tar kontakt med alle våre berørte kunder etter hvert som vi får ferdige løsninger fra fabrikken i Tyskland, sier Male.

Hør: Podcasten Valebrokk & Co: «Dieselgate, skandalen som ryster oss alle»

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder