Svenskene har 300 etanolpumper

Det tok fire år fra den første etanolpumpen var på plass i Sverige til den andre pumpen kom. I dag har de over 300 etanolpumper.

ARTIKKELEN ER OVER 13 ÅR GAMMEL

- Dette er ti år siden. Vi håper det går fortere å etablere etanolpumper utover Norge, sier daglig leder i Norsk Bioenergiforening Fredrik Dahl-Paulsen Pedersen. Han tror imidlertid at oljeselskapene må settes under press av myndighetene.

- Hvis det ikke blir krav om tilgjengelighet mange flere steder, frykter jeg at oljeselskapene løser EU-målsettingen om at de skal selge 5,75 prosent etanol av totalsalget ved å blande dette inn i vanlig bensin. Det gjør flere allerede i dag, sier Dahl-Paulsen Pedersen.
30. mai i år åpnet Norges første pumpe på Statoil-stasjonen på Storo i Oslo.

- Vi vil høste erfaringer før vi eventuelt beslutter å åpne flere pumper, men vi har blant annet merket interesse fra større firmaer, sier informasjonssjef i Statoil Morten Henriksrud.

Regjeringen har ingen planer om å pålegge store stasjoner å selge etanol.

- Foreløpig bruker vi bare gulrot, ved å gi avgiftsfritak på drivstoffet, sier statssekretær i SV, Roger Sandum. Han sier at de vil endre bilavgiftene i miljøvennlig retning.

- Vi deler Zeros mål om rimeligere miljøbiler, men vi kan ikke si noe om hvordan de nye avgiftene blir. Vi ser på engangsavgiften og årsavgiften, sier Sandum.

Alle vil kjøre miljøvennlig

Hele 94 prosent av bilistene vil kjøre på miljøvennlig drivstoff hvis det er like tilgjengelig som bensin og diesel - og til samme pris.

Øker du prisen med bare en krone literen, faller interessen kraftig, viser en undersøkelse utført av Norsk Respons for Vesta Forsikring.

- Bare 51 prosent av bilistene på landsbasis vil fortsatt velge miljøvennlig drivstoff dersom det koster en krone mer pr. liter enn annet drivstoff, sier informasjonsrådgiver Svein-Erik Rastad i Vesta Forsikring.

Mest positive til miljødrivstoff er bilister i Oslo og Akershus.

- Vi kan bare spekulere på om det er erfaringene med å stampe i lange køer i storbytrafikken, som gir slike utslag for bilistene i Oslo-området, sier rådgiver Svein-Erik Rastad.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder