DOBLING: I dag er det totalt 1353 ladestasjoner i Norge, men bare 78 av disse er hurtigladere, ifølge Nissan og Kiwi. Tospannet vil bygget ut mellom 50 og 75 hurtiladere på matbutikker. Foto: Kiwi

DOBLING: I dag er det totalt 1353 ladestasjoner i Norge, men bare 78 av disse er hurtigladere, ifølge Nissan og Kiwi. Tospannet vil bygget ut mellom 50 og 75 hurtiladere på matbutikker. Foto: Kiwi

Bygger ut hurtiglading på matbutikker

Men «butikk-strømmen» er bare gratis ut året

Nissan og Kiwi har i dag annonsert at de går sammen om å bygge mellom 50 og 75 hurtigladere for elbiler over hele landet.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Laderne skal passe for alle elbiler, men foreløpig ikke for superpopulære Tesla.

Tror du at du kan hurtiglade alle elbiler over alt?

Det kan du foreløpig glemme: Bilprodusenter og bransje har ikke klart å bli enige om standard, og derfor har grovt sagt japanske bilprodusenter kjørt et løp, tyske et annet, USA (Tesla) et tredje og franskmennene har akkurat lansert en fjerde ladetype.

Det er blant annet denne - utfordringen, som bransjen kaller det - som er bakgrunnen for at det for eksempel kun fantes en eneste hurtiglader i Oslo-området for elbilene fra Volkswagen idet var på plass i butikken.

Fyll kurv og batterier

Men snart kan eierne av de fleste typer elbiler kunne fylle batteriene mens de fyller handlekurven.

Nissan har utviklet en hurtiglader som både ivaretar såkalt Chademo - standard (som Nissan Leaf, Citroën C-Zero, Mitsubishi i-Miev og Peugeot Ion benytter), AC-standarden som brukes av Renault og CCS-standarden til Volkswagen (e-Up! og e-Golf), skriver Nissan og Kiwi i en felles pressemelding.

- Vi skal bygge om Nissans egenutviklede hurtigladere med en egen kabel for AC (vekselstrøm, red. anm.). Vi bygger inn CCS-laderen, slik at også Volkswagens elbileiere kan lade bilene mens de handler, sier PR- og kommunikasjonssjef for Nissan Nordic Europe Norge, Marina Maneas Bakkum.

Også BMWs elbil i3 kan dermed også benytte hurtigladerne.

Ikke Tesla - ennå

- Når vi har adapteren, så kan vi lade på alle Chademo-stasjoner. Elon Musk fortalte da han var i Oslo at det kommer adaptere til Chademo i andre kvartal, men vi vet ikke når disse tilbys i Norge, eller til hvilken pris, skriver kommunikasjonssjef for Tesla i Norden, Esben Pedersen, til VG i en epost.

Elbiler topper for tiden salgsstatistikker, det er el-kø i kollektivfelt inn til Oslo og personbilen til Tesla har fått stor oppmerksomhet.

Maks 20 minutter

Hurtigladerne fra Nissan/Kiwi skal kunne lade opp et normalt batteri inntil 80 prosent på 20 minutter, ifølge pressemeldingen. Dette er hvis du har noe strøm på batteriet, fordi det normalt tar en halv time for å lade null til 80 prosent.

Det er Kiwi som har satt en grense på 20 minutter, siden de ønsker at deres kunder ikke skal måtte vente for lenge til laderen er ledig, samt at kundene i snitt aldri er lengre enn 20 min inne i butikken.

Uansett vil ikke Tesla-eiere som skal bruke de Nissan-utviklede laderne (Chademo) få like full fart som med Teslas egne superchargere.

«Chademo har en maksimal effekt på 50 kilowatt. Teslas Superchargere er på over 120 kW», opplyser Pedersen.

Nissan har imidlertid fått opplyst at Tesla-eiere kan lade rett på de nye ladestasjonen fra Kiwi/Nissan.

Gratis ut året

Kommunikasjonsrådgiver i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin, sier til VG at elbil-ladingen skal være gratis ut året.

- I første omgang skal det være gratis. Vi ser på løsninger for betaling etter dette. Vi ønsker at det skal være kjapt og billig, vi er jo en lavpriskjede. Men det er litt tidlig å si noe om hvordan det blir, sier hun.

- Vil dere få flere kunder?

- Det håper vi. Man slår jo to fluer i et smekk.

Det skal bli mulig å lade to biler på en lader samtidig, men disse kan ikke være av samme bilmodell. Kiwi holder på å kartlegge hvor laderne skal settes opp nå, men foreløpig er det klart at butikker i Oslo (Møllerparken og Bogstad), Drøbak, Drammen, Kristiansand, Sandnes, Trondheim, Tromsø, og Bergen får hurtigladestasjoner.

Ifølge Nissan og Kiwi er utbyggingsplanene landets hittil største utbygging av hurtigladere for elbiler. De første stasjonene skal stå klare i løpet av våren, og i løpet av 2014 skal alle være satt opp.

Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema, Mette Fossum Beyer, opplyser til VG at de er opptatt av å holde lave priser og ha like parkeringsmuligheter for alle sine kunder. Kjeden satser på tiltak som har størst effekt for miljø og bidrar til lave kostander for hver butikk, opplyser Fossum Beyer.

SAMLETEST: Vi har vurdert de mest aktuelle elbilene på markedet sammen med NAF. Les mer på VG+.

Neste generasjon elbiler har «ingen» begrensning på rekkevidde. Les mer på VG+.

Les flere bil og motor-saker.

Alle biltester finner du her!

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder