FEIL! Symbolet varsler at det er noe galt med et av de fire dekkene. Systemet er et EU-krav. Men mange ganger er feilvarselet feil, og det er ikke noe galt med bilen. Foto: ,

Mange bilførere får denne feilmeldingen nå

Det er hjulskift-sesong, temperaturen svinger og
dermed også trykket i dekkene. Da slår den til tider overfølsomme dekktrykkovervåkeren til.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over fire år gammel

I instrumentpanelet lyser det gule symbolet for et gjennomskåret dekk med et utropstegn inni, og varsler at noe er feil på et av de fire sorte.

– Men relativt ofte er det ikke noe feil, hverken med luftttrykket i dekkene, eller det er en punktering. Vi opplever flere slike feilsendte feilmeldinger på våre ulike testbiler, sier VGs bilekspert Dag Edvardsen. Han har bakgrunn som biltester og teknisk konsulent i NAF i 50 år.

Såkalt TPMS (tyre pressure monitoring system) ble påbudt i alle nye personbiler fra 1. november 2014. Systemet overvåker trykket i dekkene. Det vanligste systemet er at det i hver enkelt ventil sitter en bitteliten måler som registrerer trykket i dekket, og sender avlesningen til dashbordet ditt. Det finnes også en liten chip som festes på innsiden av dekket som gjør samme jobben. Enkelte produsenter bruker en måling via ABS-systemet. Er det trykkfall over en gitt grense (som bilprodusenten setter) eller ved punktering, lyser varsellampen, forklarer teknisk sjef for Viking Dekk, Nivis & Continental, Frank Larsen. Continental er produsent av en type overvåkingssystemer.

Han sier at instrumentene kan være relativt vare, men at det er miljø- og sikkerhetshensyn som gjorde at EU innførte kravet.

– Litt for mye luft er nesten bare positivt, det er sikrere og mer økonomisk. Men det kan være kritisk om det blir for lite luft. Da kan dekket få varmgang, og det kan gå i stykker. Med lite luft slites dekket raskere, og det får høyere rullemostand. Det gir økt forbruk og utslipp. Dekk skal ha varierende trykk ut fra ulike situasjoner, som hastighet og last. Vi vet også at de færreste bileiere sjekker trykket i dekkene jevnlig, derfor er det bra med en slik overvåkning, sier Larsen.

Les: Lampene på dashbordet i bilen blinker om kapp. Menhva betyr de? Og hva gjør du?

Artikkelen forsetter under bildet.

HER ER VARSLEREN: Det er flere ulike systemer for dekktrykkovervåking. Det vanligste er at måleren/sender sitter i ventilen. På bildet er det en annen variant, der en chip sitter festet på innsiden av dekket, fra Continental. Det finnes også indirekte systemer, koblet til ABS-systemet i bilen. Da merker systemet avvik på rulleomkretsen og melder fra om dette. Blant annet BMW har dette. Foto: Illustrasjon: Produsent ,

Feil feilvarsel

Bilekspert Dag Edvardsen mener produsentene har en del å gå på før systemene virker som de skal.

– Det koster jo mye penger og det er irriterende når feilvarselet er feil. Ulempen for norske forhold er at når bilen står varmt over lengre tid og det er kaldt ute, så vil sensoren registrere trykkfall i dekket og gi beskjed. Feilmeldingen forsvinner ikke før du gjør noe aktivt. Du må altså ut og sjekke dekkene visuelt, og så sjekke dekktrykket med en måler hjemme eller på en bensinstasjon. Er det ikke noe galt, må du kalibrere systemet. For mange innebærer det at man må opp med instruksjonsboken og ofte trykke seg svært langt inn i de ulike systemene for å finne nullstillingen, sier Edvardsen.

Et eksempel: I instruksjonsboken til nye Ford S-Max står det at dekktrykket under normale kjøreforhold kan øke med opptil 0,3 bar fra start med kalde dekk. Hvis bilen står stille over natten og temperaturen er betydelig lavere enn dagtemperaturen, kan dekktrykket reduseres med opptil 0,2 bar ved et fall i lufttemperatur på 17 grader eller mer. Systemet oppdager dette lavere dekktrykket som betydelig lavere enn det riktige trykket, og varsellyset begynner å blinke.

LUFT ER VIKTIG: - Sjekk trykket og etterfyll om nødvendig, råder VGs bilekspert Dag Edvardsen. Foto: Hanne Hattrem ,

Edvardsen gjorde en stikkprøve på oppdrag for VG. Fra en testbil med anbefalt trykk på 35 pund på forhjulene, slapp han ut luft til trykket var 31 pund i det ene, uten at systemet reagerte.

– Det var litt rart i og med at vi normalt opplever det som overfølsomt.

­– Kan vi bare ignorere feilvarslingen?

– På ingen måte. Man må sjekke lufttrykket. Det er ikke uvanlig at jeg kjører bak en bil og registrerer at et av bakhjulene har hamsterkjake, altså for lite luft, sier Edvardsen.

Alt om dekk-guide: Er dekk ferskvare? Må SUV-er ha piggdekk? Kan jeg kjøpe bare to nye vinterdekk? Hvor skal de beste dekkene sitte? Her er svarene.

Unntak i Sverige

I EU-landet Sverige er det for øvrig innført en spesial-variant av EU-regelen. Her er det slik at når bilen er ny er det påbudt med overvåkningssystem, men når du setter på neste sett med sommer- eller vinterdekk, faller kravet bort.

– Gjennom EØS-avtalen er vi i Norge bundet opp til EUs lover og krav til nye biler, vi må altså følge EUs regelverk, avdelingsdirektør i seksjon for kjøretur Statens vegvesen, Espen Anderson.

Produktsjef og pressekontakt Torleiv Dalen Haukenes i Dekkmann sier det kan være vanskelig å finne ut om dekk-kundene skal ha dekk med overvåkingssystem.

Et sett koster 2-3000 kroner, og varer normalt i fem til syv år, avhengig av årlige kjørelengde.

– Hvorvidt kunden trenger dekktrykksovervåkning er stort sett bare et tema når kunden kjøper nye kompletthjul, altså dekk og felg, som gjerne skjer i forbindelse med nybilanskaffelse. Fra tid til annen er det kunder som ikke vet om de har dette på bilen eller ei, sier Haukenes.

Han legger til at Opplysningsrådet for Veitrafikken skal begynne å legge inn i sin database over den norske bilparken.

– Hva gjør jeg som dekk-kunde?

– Sjekk ut om din bil har dekktrykkoveråkning, og hva bilen din skal ha. Vi har tre ulike typer ventilbaserte overvåkingssystemer, som dekker det meste av bilparken. De er enten programmert for den bilmodellen du har, eller vi kan programmere den lille datachipen til trykket din bil skal ha. Ulempen med de ventilbaserte systemene er at de kan skades når man bytter dekk på felgen. Derfor bruker vi stadig mer en liten sak som limes fast inne i dekket.

ENKELT: I Skoda er det relativt enkelt å kalibrere dekktrykksovervåkningen. Fra "Car"-knappen på siden av skjermen kommer du til denne menyen, og det krever bare et trykk på "Set"-knappen på skjermen. Foto: Hanne Hattrem ,

Les også

Mer om

  1. Bil
  2. Miljø
  3. Trafikk

Flere artikler

  1. Pluss content

    Bilstøyen kan gjøre deg til en risikofører

  2. Pluss content

    Den store vinterdekk-guiden

  3. Pluss content

    Tesla-eiere: Slår alarm om utslitte dekk

  4. Pluss content

    Opel og Renault i duell: Fornuftige familiebilvalg

  5. Pluss content

    Test av Mercedes A-klasse: Griselekker!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder