BEST OG VERST?: Nokian Hakka 8 skapte mest svevestøv i en test Statens Vegvesen fikk utført. Produsenten er imidlertid kritisk til testen.

BEST OG VERST?: Nokian Hakka 8 skapte mest svevestøv i en test Statens Vegvesen fikk utført. Produsenten er imidlertid kritisk til testen. Foto: NOKIAN ,

Nye piggdekk med flere pigger skaper debatt: Test: Dekkvinner er svevestøv-versting!

Dekket som ble kåret til det beste piggdekket i NAFs store vinterdekk-test er også en svevestøv-versting viser en test utført på oppdrag fra Statens vegvesen. Allikevel har de gitt dispensasjon til å selge Nokian-piggdekket i to år til.

Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Nye piggdekk med flere pigger gir mer svevestøv slår en test foretatt av Statens Väg- och Transportforskningsinstitutt (VTI) for Statens vegvesen og Trafikverket i Sverige.

Årsaken er ifølge Statens vegvesen at dagens regler ikke sier noe om svevestøv men om slitasje på veien.

Utgangspunktet for diskusjonen var et nytt dekk fra dekkprodusenten Nokian. Deres dekk, Hakka 8, vant blant annet NAF Motors store vinterdekktest i fjor.

Dekket har hele 190 pigger per rullemeter, langt mer enn tillatt, men ble allikevel godkjent i Sverige og Finland.

Ny rapport: Dødelig dårlig Oslo-luft

Der har de en unntaksbestemmelse som sier at « dersom du greier å bevise at et piggdekk med flere pigger enn tillatt ikke sliter mer på veibanen enn et piggdekk som oppfyller kravet til antall pigger, så blir det godkjent.

Fikk norsk dispensasjon fra piggreglene

– I Norge valgte vi derfor å gi dispensasjon for å selge denne type dekk som er produsert frem til september 2017, sier svevestøvekspert og veiforsker ved Statens vegvesen, Brynhild Snilsberg.

Fikk du med deg denne: Eksos kan gi demens

Den generelle reglen for antall tillatte pigger i 16 tommers piggdekk er 130 per dekk i Norge og 96 per dekk i Sverige og Finland.

I testen som Statens vegvesen foretok med sine svenske kollegaer går det frem at dekk godkjent etter den svensk/finske unntaksregelen skapte hele 40 prosent mer svevestøv enn de som var godkjent etter gjeldende norsk regelverk.

Her er alt du trenger å vite om vinterdekk: Pigg eller piggfritt, kan du kjøpe bare to nye og i tilfelle hvor skal disse plasseres?

– Det er en helt klar trend at jo flere pigger det er i bildekkene jo mere svevestøv slites løs av asfalten. Kun ett dekk av denne typen med mange pigger fantes på markedet da testen ble gjennomført. Nå har også en produsent til, Continental, lansert et dekk med mange flere pigger en regelverket i Norge tillater.

Med de resultatene de har nå vil de allikevel ikke forandre på den dispensasjonen.

– Nei det ville være uryddig i forhold til bransjen. Samtidig foregår det undersøkelser av bransjen med både Nokian og Continental sine nye piggdekk i tillegg til fire dekktyper som er godkjent etter gjeldende regelverk for å se på sammenhengen mellom slitasje og svevestøv. Vi har derfor ikke konkludert ennå på hva som skal skje fremover men avventer, sier Statens Veivesens ekspert på svevestøv til VG.

Skum i bilen og ikke reservedekk? Slik skal tetteskummet brukes ved punktering!

Kritiske til testen

– Vi har brukt vår beste kunnskap og erfaring i utviklingen av Nokian Hakkapeliitta 8 for å sikre at dette piggdekket gir maksimalt grep og sikkerhet for sjåfører, og samtidig tilfredsstiller norske miljøkrav. Vi er derfor svært overrasket over enkelte av metodene som er benyttet i VTI-testen, fordi de skiller seg fra vanlig ingeniørpraksis og tidligere tester utført av industrien. En ekspertgruppe bestående av internasjonalt ledende fagpersoner innen piggdekk fra den skandinaviske organisasjonen for dekk og felg er også kritiske til undersøkelsen, sier kommunikasjonsjef i Nokian Tyres, Teemu Sainio.

NAF test avslører: Hva er best i lengden- piggfritt eller piggdekk?

De mener at antall pigger alene ikke er den avgjørende faktoren for dannelsen av svevestøv, men at man må se den dynamiske effekten av pigger og dekket i samspill, under reelle kjøreforhold, for å få et riktig bilde av situasjonen.

– Presset fra piggene under trykk, formen på piggene og stivheten til dekket er kriterier som det legges vekt på i karuselltesten, men som ikke er avgjørende i reelle kjøresituasjoner, sier Sainio til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder