FÆRRE SKADER: Tallene på drepte og skadde på moped er gått ned de siste de siste årene, viser tall fra SSB. Foto: Roger Neumann

Selger trimmingsutstyr til moped - fraråder trimming

(VG Nett) Daglig leder i MC Oslo, Kåre Vaskinn, selger - helt lovlig - utstyr for trimming av mopeder. Han fraråder likevel å bruke det, men ikke fordi han mener det er farlig.

ARTIKKELEN ER OVER ÅTTE ÅR GAMMEL

Vaskinn mener tvert imot at trafikksikkerhetsrisikoen ved trimming av mopeder er svært overdrevet.

- Jeg kjenner ikke noe bevis for at trimming øker ulykkesrisikoen, sier han.

Vaskinn sier at hans erfaring som en relativt stor forhandler av mopeder og trimmingsutstyr til moped, er at trimming av moped er gått dramatisk ned de siste fem årene.

- Vi selger omtrent ikke trimmingsutstyr, selv om det er tillatt å selge. Vi fraråder moped-trimming av to årsaker. Vår erfaring er at det er økt risiko for å bli tatt i kontroller av politiet og veivesenet. Boten er på over fem tusen kroner hvis man blir tatt for trimming. Dessuten er det kostnader og trøbbel med å bygge om mopeden tilbake til original stand, og vise den på nytt for veimyndighetene, sier han.

Trimmer du en moped løper du også risiko med hensyn til garantien på mopeden.

- Det kan bli problematisk ved en reklamasjon, sier han.

Hans erfaring er at 2004 var et toppår for moped-trimming.

- Nå er det redusert til nærmest ingenting, sier han.

Det er mange måter å trimme en moped på, det vanligste er å bytte eksosanlegget, opplyser han.

Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at antall ulykker, drepte og skadde har gått ned de siste fem årene. I fjor ble ingen drept på moped. Også tallet på skadde har gått ned de siste årene.

SE HELE TABELLEN OVER DREPTE OG SKADDE NEDERST I ARTIKKELEN

Les: - Galskap med moped i 80 km/t.

- Foreldre må sjekke mopeden

Fire av ti gutter trimmer mopeden i Sverige, viser en undersøkelse fra forsikringsselskapet Trygg Hansa, skriver Vi Bilägare.

Undersøkelsen viser at fire av ti gutter og to av ti jenter mellom 16 og 25 år kjører på trimmede mopeder.

Ekspert i ulykkesforskning i Trygg-Hansa i Sverige, Björn Sporrong, mener trimmingen er en forklaring på hvorfor gutter er involvert i flest mopedulykker.

- Det er en tydelig sammenheng mellom hastighet og hvor alvorlig ulykken er, sier han.

Sporrong mener foreldrene bør sjekke at ungdommenes mopeder ikke er trimmet.

En moped skal ikke gå raskere enn 45 km/t, og det er enkelt å teste toppfarten.

Les: Ni smarte mopedkjøp.

- Respekter loven

Distriksleder i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen, er ikke nådig mot foreldre som ser gjennom fingrene med trimming av moped - eller ber forhandleren om å trimme mopeden.

- Vi vet at flere har med seg far til forhandleren og ber om å få mopeden trimmet. Da gjør de noe som kan bli farlig for barna sine, kanskje uten at de er klar over det. Og de er med på å danne holdninger om at det ikke er så farlig å ikke respektere lover og regler i samfunnet. Sånn kan vi ikke ha det, sier Bård Morten Johansen.

Forskningsleder Torkel Bjørnskau ved avdeling for sikkerhet og miljø ved Transportøkonomisk institutt sier at de vet for lite om risiko og atferd blant dem som kjører moped.

- En kontroll utført av Statens vegvesen i 2004 viste at hver tredje moped var trimmet. Det faktiske tallet er trolig høyere. En undersøkelse fra TØI i 1992 bekrefter at trimming økte ulykkesrisikoen. Det er grunn til å tro at trimming også øker risikoen nå. I tillegg blir ulykkene mer alvorlige når farten øker - slik den jo gjør med trimming, sier Torkel Bjørnskau.

Per i dag er det registrert 163.296 mopeder i Norge, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Les: Test av elektriske scootere.

Risikerer avkorting

- Vi er kjent med at en del mopeder i Norge er trimmet. Dette er blant de tingene vi alltid undersøker i ulykker som involverer mopeder. Er det en sammenheng mellom trimming og en ulykke, kan skadeutbetalingen bli avkortet. De som er forsiktige skal ikke betale for de som tar unødvendig risiko, sier kommunikasjonskonsulent i Codan Forsikring, Espen Vikse Gundersen

TABELLEN VISER MOPEDULYKKER MED SKADDE OG/ELLER DREPTE UNGDOM I ALDEREN 16-24 ÅR SOM FØRER ELLER PASSASJERER:

Kilde: SSB.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder