BORT FRA PORT: Beskytt kontakter mot vann, snø og is, råder Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).Her er en lett «nedsnødd» Nissan Leaf på elbilpakeringen ved Aker Brygge torsdag ettermiddag. Foto: Jan Petter Lynau ,

Slik kjører du lengst mulig med el og ladbart i vinterkulda

Batteriet svekkes kraftig i  minusgrader

Den elektriske rekkevidden til batteribiler reduseres dramatisk allerede fra null grader.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Legg om kjørestilen, senk kupetemperaturen og ta på lue og ullgenser, er de heteste rådene fra eksperter.

Mange tusen ferske eiere av elbiler og ladbare hybrider har fått et aldri så lite kuldesjokk i møte med sin første vinter.

– Når det blir kaldt, øker luftmotstanden fordi kald luft har høyere tetthet. Vinterdekk og slapseføre øker rullemotstanden. Alt dette gir høyere energiforbruk, på alle typer biler, sier seniorforsker Magnus Thomassen ved SINTEF. Han har doktorgrad i elektrokjemi og er ekspert på energilagring.

I 2015 ble det registrert 25.779 elbiler og 7817 ladbare hybrider, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Disse utgjorde til sammen 22,3 prosent av totalmarkedet.

Se alle rådene for bruk av elbiler og ladbare hybrider vinterstid nederst i artikkelen.

Les: Her er bilforhandlerne kundene er minst og mest fornøyd med.

Blir «sløv»

Den største «fienden» for batteribiler (elbiler og ladbare hybrider) om vinteren, forklarer Thomassen, er imidlertid kulden. Siden det ikke er spillvarme i elbiler, må elbiler bruke energi fra batteriet for å varme opp kupeen.

– Er det ned mot 20 minus kan rekkevidden være halvparten av oppgitt, og i noen tilfeller enda mindre. Det går mye energi til oppvarming av kupeen.

Ifølge Mercedes er 30 prosent av det totale energiforbruket i kulden i hovedsak fra varmeapparatet.

– Kalde batterier har høyere motstand internt, slik at virkningsgraden er betydelige lavere allerede fra null grader. Alle typer biler har dårligere virkningsgrad når det er kaldt, sier Thomassen.

Enkelte produsenter har vært flinkere enn andre til å beskytte bilene mot kulden. Ifølge Thomassen har for eksempel Tesla et avansert system, med flytende kjølevæske rundt batteriene som kjøles eller varmes.

Ta deg en kosetur i de hotteste bilnyhetene akkurat nå – billedspesial.

Artikkelen fortsetter under bildet.

NY INNMAT: Nadeem Muhammed fra Skjetten på Romerike pendler cirka tre mil daglig, med denne denne gamle traveren, Citroën Saxo, 2003-modell. – Bilen har fått nye batterier. Rekkevidden er 6-7 mil om vinteren, cirka 10 om sommeren. Den er ny for meg, men jeg var klar over at den leverer dårligere i kulden, sier han. Foto: Jan Petter Lynau ,

Robuste

Seniorkonsulent for Transport og Elektriske Systemer ved Teknologisk Institut i Danmark, Bjarne Johnsen, understreker at el- og hybridbiler har en robust teknologi, men at det er rom for forbedringer.

– En ulempe ved lading i kulde er at det tærer på batteriets levetid. Disse batteriene virker optimalt i stuetemperatur. Ved lave temperaturer og høyere strøm, dess mer kapasitetstap, og hurtiglading vil gå tregt, sier han.

– Rekkevidden til en elbil kan gå ned mot det halve i ekstreme tilfeller med mange minusgrader, i hovedsak ved bruk av varmeapparatet. Å skru av radio eller lys har ingen merkbar effekt, sier generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu.

Vær obs: Disse ladehybridene bruker mye drivstoff når det er kaldere enn minus 10 grader.

TIMING ER «ALT»: Appen, som de fleste elbiler har, gir deg mulighet til å styre og ha oversikt over bilens ladestatus og programmere forvarming, blant annet. Slik at man kan optimalisere rekkevidden, sier Kjetil Myhre, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge. Foto: Hanne Hattrem ,

Her er rådene:

* Parker så varmt som mulig.

* Tidsinnstill ladingen slik at bilen er full rett før du skal kjøre. Da starter du med et batteri som har bedre driftstemperatur (optimal temperatur er 20 grader).

* Varmeapparatet er et rekkevidde-sluk. Reduser temperaturen i kupeen, bruk setevarme og rattvarme.

* Sett bilen i «Eco»-modus. Da blir bilen «sløvere» i alle funksjoner, inkludert varmeapparatet.

* Kompenser med mer luft i dekkene for å rulle lettere.

* Kjør mykt og unngå brå akselerasjoner og oppbremsinger. Regenerere så mye som mulig (når bilen «bremser på motoren» og gjenvinner denne energien til batteriet).

* Følg med på forbruksmåleren og lær deg hva du må gjøre for å bruke minst mulig energi.

* Bruk cruisekontroll hvis mulig, hold alltid fartsgrensen.

* Lad bilen umiddelbart etter kjøring for å dra nytte av et varmere batteri og dermed kunne benytte optimal ladeeffekt (Renault).

* Dersom en fulladet elbil står ute vil den tappes med 2,5-3 prosent per uke (Nissan).

* Ladetiden øker i kulden, batteriet må til en viss grad må forvarmes før det kan motta maksimal ladestrøm. Best effekt får du hvis hele bilen er mer enn 10 varmegrader.

* Hurtiglading i kulden går tregt. Etter hvert blir ladingen hurtigere. En romtemperert elbil vil få maks fart fra hurtiglading.

* Lad heller ofte og litt enn fremfor å køre batteriet tomt før det lades.

* Fjern snø og is i ladeporten. Ladeporten har et hull der vannet renner ut, nettopp for å hindre at vann skal bli liggende der.

* Det er neppe risiko for elektrisk sjokk dersom kontakten er våt. Faren er at det etter hvert kan bli korrosjon, varmgang og mulig branntilløp i selve kontakten (DSB).

Kilder: Importørene BMW, Nissan, Mercedes, Renault, Volkswagen og Audi. Eksperter fra NTNU, Teknologisk Institut i Danmark, Elbilforeningen og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder