«FUGL OG FISK» PÅ TANKEN: Ordfører i Asker, Lene Conradi, tanker fornybar diesel fremstilt av blant annet fisk- og slakeavfall på sin bil. Foto: Eco-1 ,

Ikke alle kan bruke den nye og miljøvennlige «billig-dieselen»

Er du eier av en fransk bil med dieselmotor kan du
trygt tanke den fornybare billig-dieselen til 11 kroner literen, som lanseres i Norge i dag. Men blant andre Volvo fraråder sine eiere å bruke den.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over fire år gammel

I dag åpnet den første av en planlagt kjede med selvbetjente stasjoner som selger fornybart drivstoff fra Finland, som fremstilles av blant annet fisk- og slakteavfall. Drivstoffet skal ifølge importøren redusere utslippene av farlige stoffer fra dieselen drastisk.

– Skal utslippene fra dieselbilene ned, må det renere drivstoff inn. 2G Polar er en fornybar, syntetisk diesel, som gir en betydelig reduksjon av lokale utslipp. Den gjør dermed dieselmotoren mer miljøvennlig, sier daglig leder hos importøren Eco-1, Geir Harald Ingeborgrud.

Noen av de første dråpene av 2G Polar som ble tanket fra den nyåpnede pumpen i Asker i dag, gikk rett i munningen på en Peugeot.

– Jeg tanket det på en Peugeot 308 GTE, den går som et skudd, sier informasjonssjef for Peugeot, Stian Gihle.

Peugeot-importøren har fått klarsignal fra fabrikken om at den fornybare dieselen er helt uproblematisk å fylle på tanken.

– Alle våre biler kan kjøre på 2G Polar. Det kan fylles om hverandre, blandes med vanlig diesel, tankes annenhver gang. Det er helt uproblematisk å bruke. Det fine er jo at det ikke tilfører atmosfæren ny CO₂, sier Gihle.

Også eiere av Citroën-modeller kan benytte den fornybare dieselen.

Men flere andre, store bilmerker tråkker på bremsen. Se anbefalingene fra de største dieselbil-importører nederst i artikkelen.

Fått med deg denne? Klagestorm fra sinte Tesla-eiere

Billigere – foreløpig

I dag er pumpeprisen på 11 kroner (13.10 for fossil-diesel hos Statoil), men prisen vil fra og med om en uke variere etter oljeprisen, på samme måte som annet drivstoff, ifølge Ingeborgrud. Med en pris på 11 kroner per liter kan du med en nøysom dieselbil og 15.000 kjørte kilometer årlig, spare rundt 1200 kroner i året.

– Vi vil alltid være konkurransedyktige og vi vil ha en flat ukepris, slik at folk slipper å reise ut søndag kveld for å tanke, understreker Ingeborgrud.

Ifølge Eco-1 er fornybart drivstoff høyaktuelt nå, ikke minst som følge av oppmerksomheten på utslipp fra dieselmotorer i kjølvannet av Volkswagens utslipps-juks.

– Det jobbes mye fornybare drivstoff i EU, for å redusere utslipp og nå klimamål. Dessuten ble det aktualisert gjennom bortfallet av veiavgift på 1,68 kroner per liter for biodrivstoff fra oktober, sier leder for stasjonsutviklingen, Thomas Steenbuch Tharaldsen.

2G Polar skal konkurrere med den vanlige dieselen fra Statoil og Shell.

– Vi ser for oss at vi skal omsette for en milliard kroner innen 2020, av et marked på 35 milliarder. Det blir både stasjonskjeder for private, egne stasjoner for lastebiler og firmaer og fornybar fyringsolje, sier Ingeborgrud.

Les også: Har du fått denne feilmeldingen?

Statoil sikter mot tungbilmarkedet

Også Statoil har nylig lansert syntetisk biodiesel, fra samme produsent som 2G Polar.

– Vårt produkt heter syntetisk biodiesel HVO100 og er basert på slakteavfall. Den tilfredsstiller normen EN 15940. Det skal redusere CO₂-utslippene med cirka 80 prosent, i totalregnskapet. Det lages i Rotterdam av det finske oljeselskapet Neste, sier kategorisjef drivstoff Anders Kleve Svela.

Han understreker at den enkelte motorleverandør må godkjenne bruk av produktet. Det står i instruksjonsboken hvilket krav som gjelder til diesel.

– For oss er dette i hovedsak et produkt for tungtransporten, fordi der godkjenner motorprodusentene det.

Statoil selger fornybar-dieselen på fem anlegg i dag, Økern, Furuseth (lastebiler), Vestby, Brumunddal (lastebiler), Trondheim (lastebiler). To steder i Bergen er under utvikling.

Prisen per i dag er ifølge Statoils nettsider 13,24 kroner per liter.

Store reduksjoner

Ifølge selskapet tilbyr de det reneste vidunder-drivstoffet til de utskjelte dieselmotorene. Sammenlignet med fossil-diesel kan det ifølge tester i regi av produsenten oppnås:

* Reduksjon i partikkelutslippet med 60 prosent.

* Reduksjon i CO-utslippet med 80 prosent.

* Reduksjon i HC-utslippet med 60 prosent.

* Reduksjon i NOx-utslippet med cirka 7 prosent.

Det biologiske drivstoffet anses som klimanøytralt, altså at det ikke tilfører atmosfæren ny CO₂. Utslippet av CO₂ fra eksosrøret er likt som for en vanlig dieselbil.

– Dere sier at også vinterstarten skal bli bedre?

– Ja, det er fordi den har høyere cetantall og dermed er et renere drivstoff. For en bileier innebærer det at dersom det er minus 35 og bilen har stått i tre uker, vil den starte raskere, renere, bedre og billigere enn om det var fossil-diesel på tanken, sier Ingeborgrud.

– Ikke alle bilprodusenter anbefaler bruk av 2G Polar. Oppfyller det kravene til diesel?

– 2G Polar tilfredsstiller standarden EN 15940, som er en helt fersk dieselnorm fra europeiske standardiseringsmyndigheter. Drivstoffet oppfyller alle kravene til den gjeldende EU-standarden EN590 på alt, bortsett fra vekt. 2GPolar inneholder ikke svovel og aromater og er derfor 2,5 prosent lettere.

Dette svarer de fem største importørene av dieselbiler:

Volvo: Det oppfyller ikke Volvo Cars’ krav til densitet i forhold til våre dieselmotorer, derfor kan vi ikke anbefale dette produktet til våre kunder

Volkswagen: For de fleste dieselmotorer kreves det at drivstoffet tilfredsstiller normen DIN EN 590, så vidt vi vet tilfredsstiller ikke dette drivstoffet denne normen og kan derfor ikke brukes i ren form. Instruksjonsbok og eller informasjon i bilens tanklokk inneholder nødvendig brukerveiledning for hvilket drivstoff aktuell bil kan fylle. G2 Polar kan blandes med DIN EN 590 drivstoff innenfor godkjent norm antatt inntil ca. 30 prosent.

BMW: Vi har sjekket med teknisk avdeling i Stockholm. De har ingen informasjon om denne type diesel, så vi kan dessverre ikke uttale oss før vi eventuelt kan få et datablad og mer info.

Ford: Vi vurderer fortløpende alternative drivstoff og stiller seg positive til drivstoff som tilfredsstiller EN590 normen.

Skoda: For de fleste dieselmotorer kreves det at drivstoffet tilfredsstiller normen DIN EN 590, så vidt vi vet tilfredsstiller ikke dette drivstoffet denne normen og kan derfor ikke brukes i ren form. Instruksjonsbok og eller informasjon i bilens tanklokk inneholder nødvendig brukerveiledning for hvilket drivstoff aktuell bil kan fylle. G2 Polar kan blandes med DIN EN 590 drivstoff innenfor godkjent norm antatt inntil ca. 30 prosent.

Les også

Mer om

  1. Bil
  2. Miljø
  3. Trafikk

Flere artikler

  1. Stor oversikt: Sjekk om din bil kan bruke billig fornybar-diesel

  2. Pluss content

    Derfor er ikke dieselbilen død

  3. Fem spørsmål og svar om de utskjelte dieselbilene

  4. Mener dette kan «redde» dieselmotoren

  5. Sliter med nye biodrivstoff-pålegg

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder