MILJØSYNDER: Nitrogenoksid og partikkelutslipp fra dieselbiler får skylden får både sykdom og død blant folk rundt i hele verden. Foto: REUTERS/Mal Langsdon

MILJØSYNDER: Nitrogenoksid og partikkelutslipp fra dieselbiler får skylden får både sykdom og død blant folk rundt i hele verden. Foto: REUTERS/Mal Langsdon Foto: ,

Krever at regjeringen struper dieselbilsalget

Volkswagen har jukset fordi dieselbiler ikke greier å levere på dagens miljøkrav, mener SV. De krever at regjeringen sørger for å strupe det meste av dieselbilsalget – for å redde folks helse.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Volkswagen har jukset fordi dieselbilindustrien har et produkt som ikke leverer på dagens miljøkrav. Norge kan ikke ha personbiler som forurenser mer enn busser på veiene når vi vet at det gjør luften i en rekke norske byer helsefarlig og påfører folk sykdom og for tidlig død, sier SVs miljø- og transportpolitiske talsmann Heikki Eidsvoll Holmås til VG.

Han vil at regjeringen skal øke de såkalte engangsavgiftene på nye dieselbiler, slik at de skal bli merkbart dyrere i innkjøp.

Dieselskandalen: Vant flere miljøpriser for juksemotoren

– SV forventer at regjeringen nå struper nybilsalget for dieselbiler. Det kan regjeringen enkelt gjøre i statsbudsjettet gjennom en kraftig skattlegging av lokal luftforurensing i engangsavgiften. Det må være et mål for avgiftspolitikken at innen 2020 må 9 av 10 nye biler som selges være nullutslipps-biler. Vi kan ikke la folk kjøpe flunkende nye personbiler på veiene som forurenser mer lokalt enn et vogntog. Det sier seg selv, sier Holmås til VG.

VIL BLI KVITT DIESELBILER: Heikki Eidsvoll Holmås (SV) vil gjøre det langt dyrere å kjøpe ny dieselbil. Foto: NTB SCANPIX ,

Før helgen sprakk den såkalte «dieselskandalen», der Volkswagen har innrømmet å ha manipulert dieselbiler til å slippe ut lite avgasser akkurat når de blir testet i avgass-laboratoriet. Ute på veien var utslippene av NOx skyhøye.

Velg ladbart eller bensin

Skandalen har fått en rekke eksperter verden rundt til å stille spørsmål ved hvor miljøvennlig dieselteknologien er. Dieselbilene er ofte bedre enn bensin på det globale CO2-utslippet, men dårligere på lokalt partikkel- og helseskadelig utslipp av nitrogenoksid (NOx).

Les mer: Økt dødelighet i dager etter høye utslipp

Holmås og SV vil pense bilkjøperne over på eldrift.

– Elbiler er en fornuftig investering. Må du kjøre lenger er det fornuftig å velge en ladbar hybrid eller en bensinbil. Alle partiene er enige om at vi vil dette. Det er rett og sett fordi diesel er helseskadelig, sier Holmås til VG.

Les også: Norsk forsker: – Ikke overrasket over talljukset.

Varsler økt NOx-avgift

Regjeringen svarer på Holmås' krav ved å vise til at de allerede har varslet å øke NOX-komponenten i engangsavgiften. Dette er en økning som primært vil gå utover dieselbiler.

– Uavhengig av VW-saken er det foretatt en gjennomgang av bilavgiftene blant annet for å få en sikrere, nyere og mer miljøvennlig bilpark. I revidert nasjonalbudsjett la regjeringspartiene, KrF og Venstre fram prinsipper for fremtidens bilavgifter der NOx-komponenten i engangsavgiften foreslås økt. Konkrete forslag som følger opp disse prinsippene vil bli fremmet i fremtidige budsjetter, sier statssekretær i Finansdepartementet, Jørgen Næsje, til VG.

Bakgrunn: Slik avslørte de dieseljukset

Ble avgiftsvinner

Dieselbilenes lave CO2-utslipp gjorde nye dieselbiler til avgifts-vinnere i Norge seks-syv år siden. Flere av de mest populære dieselbilene ble 10-30.000 kroner billigere i innkjøp.

– Fokuset da var på lave CO2-utslipp. En ting som ikke det ikke ble fokusert på var de andre forurensningskildene, som nitrogen. Nå starter folk å bli mer skeptiske til diesel, sier råvareanalytiker Chris Main i Londonfirmaet, Citi, til Reuters.

Flere analytikere mener ifølge nyhetsbyrået at Volkswagen-skandalen kan føre til flere og enda strengere krav for bilindustrien. Disse kan gjøre dieselbilene dyrere og etterspørselen lavere.

Les også: Juksemotoren populær i Norge

I 2014 utgjorde salget av dieselbiler mer enn halvparten av salget i Europa. I Norge er andelen dieselbiler hittil i år på 41,3 prosent, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. I 2011 var det 75,7 prosent.

Også flere europeiske land er også i ferd med å revurdere sine incentiver for å få kundene til å velge dieselbiler. Frankrike har gått så langt som å varsle at de ønsker og gradvis fase ut dieselbiler. I hovedstaden Paris kan det bli forbudt å kjøre dieselbiler allerede i 2020.

Husker du denne?: Den store dieselbløffen

– Passer norsk lynne

Dieselbiler er også allerede dyrere å produsere enn bensinbiler. Samtidig er bensinmotorene både blitt mindre og mer gjerrig.

– Dieselbiler har et lynne som har passer norske bileiere godt. De har mye kraft i det nedre turtallsområdet der vi befinner oss mye, de går magert og diesel er et billigere drivstoff. I et land med høye drivstoff- og bilavgifter har dette vært en suksess. Særlig fra 2007, da alt handlet om CO2 og dieselbilene fikk en gunstig beskatning som gjorde dem langt billigere enn bensinbiler. Nå får vi bumerangen fra det, sier VGs bilekspert Dag Edvardsen. Han har jobbet som teknisk konsulent i NAF i en mannsalder.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder