Ford Edge: Trolig den barskeste SUV-en du kan kjøre nå

MÜNCHEN (VG) Bilen med en brystkasse som en
kroppsarbeider fra Texas er tydelige stemplet made in America.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

De barske eksosrørene på Sport-utgaven er forresten bare en tøff innramming av helt ordinære eksosrør. Noe langt fra resten av bilen er: Ford Edge er en stor SUV, med et ekstraordinært oppsyn, og, skal det vise seg, noen ekstraordinære egenskaper. Bilen kommer kun med diesel og firehjulsdrift (180 eller 210 hk), i to utstyrsnivåer, med manuell eller automat.

Femseteren Edge er over ti cm lengre enn dagens bestselger i segmentet, Mitsubishi Outlander, og 20 cm lengre enn nummer to, Toyota RAV4. For øvrig biler Ford ikke vil sammenligne Edge med. De vil posisjonere SUV-en, som har vært på markedet i USA siden 2007, mot premiumbiler som Volvo XC60 og Audi Q5. Da skjønner man jo at prisen er noen hakk over det vi er vant med på Ford-modeller, som jo tradisjonelt skal være «affordable» (rimelige). Bilen er standardutstyret med mye av det du må betale for hos andre Men adaptiv cruisekontroll (2500 kr.) burde stått på standardlisten. Startprisen er på 600.000. Sport koster 657.000 kr. med automat og 210 hk, før leveringskostnad. Sluttprisen vil da nærme seg 700.000, med hengerfeste (7000), metalliclakk og et par andre må-ha.

Les: Her er bilmerkene som eierne er mest og minst fornøyd med.

Se tabell med tekniske datat og for konkurrenter nederst i saken.

Så stille, så stille

VG har prøvekjørt bilen under lanseringen i München denne uken.

Vi stiger litt opp (20 cm bakkeklaring), og møtes av et romslig førermiljø. Det er myke overflater og høy kvalitets- og komforfølelse. Førermiljøet ellers er litt skuffende til å være i øvre middelklasse: Det meste er kjent fra andre Forder. Men lesbart og lettbetjent er det. 210-hesteren leverer godt gjennom en sekstrinns automatgirkasse.

Også 180 hk/manuell er en god kombinasjon. Faktisk føles bilen kvikkere med denne, og er billigere. Men et lite obs: kløtsjpedalen er ganske tung.

Stillheten i kupeen er påtagelig, riktignok prøvekjørt på litt andre asfalttyper enn i Norge. Det er behagelig når du sitter bak rattet selv, men jeg satt også over en time i baksetet og førte en samtale med fører, i normalt stemmeleie. Ford har lagt ned ressurser i å få det slik. Det er laminerte sidevinduer foran og det er lagt inn en ekstra dørlist i fremre kant av bakdøren. I tillegg er det et system som via mikrofoner i taket utvikler en slags motlyd til støy som finner veien inn.

Hemmelig liste lekket: Dette er bilene som ruster mest og minst.

Finfin i sporet

Kjøreegenskapene er som vi kjenner fra Ford, gode! Bilen krenger noe i sving, men det er nok mer fasong enn mangel på fasthet. Den store bilen er nett og lettkjørt og uamerikansk lite duvende. Plassen i cockpit, i baksetet og bagasjen er bra. Bilen er godt utstyrt på komfort- og sikkerhetssiden. Dynamisk LED-lys koster imidlertid 15.000, seter med ventilasjon og skinn 24.000.

Regn med et forbruk godt over oppgitt: Snittforbruket på 210-hesteren er oppgitt til 0,59 l/mil. Vi kjørte på 0,85 l/mil, i regn, og med noe hardere gassfot enn normalt.

Kjøpe bil? Dette skal du velge.

Ok bruktverdi

For best verdi i bruktmarkedet anbefaler biladministrasjonsselskapet Autolease Sport-utgaven med 210 hk/automat, med hengerfeste (7000), takrails og metallic lakk (5-6000). Ford Edge spås en bra gjenkjøpsverdi, fire av seks poeng for bruktverdien. Vedlikeholdskostnader er estimert som snitt i klassen, 5000 per år.

Bilen kommer til Norge i juni, og produseres i Ontario i Canada. Ford forventer et salg på mellom 800 og 1000 biler i et fullt år. Sørg for at du får SYNC 3 når du bestiller bilen, om en måneds tid produseres bilene med denne helt nye versjonen av infotainment-systemet.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder