VIKTIGST: Stasjonsvognen står for 60 prosent av Mercedes E-Klassesalget, men den nye er ikke på gata før høsten 2016. Foto: Automedia / BilNorge.no ,

Ny Mercedes avslørt – og den kommer som ladbar hybrid

Denne modellen i Mercedes E-klasse-søskenflokken er særdeles viktig i Norge.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Som tilfellet er med konkurrentene, BMW 5-serie og Audi A6, velger de fleste som kjøper en Mercedes E-Klasse en stasjonsvogn. Skjønt forholdet er ikke like ekstremt hos Mercedes som hos konkurrentene.

I fjor sto stasjonsvognen ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken for 60,1 prosent av det totale E-Klasse-salget på 662 biler, mens tilfellet for BMW 5-serie er 74,4 prosent stasjonsvogner av totalt solgte 891 eksemplarer.

Karosserifasongen på hele 93 prosent av Audi A6-modellene var stasjonsvogn, av totalsalget på 932 nye biler.

Nye E-Klasse sedan ble lansert i Detroit, og Mercedes-importøren har lovet at de første bilene er på norske skilter i april. Men de som sverger til stasjonsvognen må smøre seg med tålmodighet til høsten.

Debut: Her er en ny Mini med firehjulsdrift

Mindre klasseskille

Her ser vi ferske bilder av en E-Klasse stasjonsvogn under testing. Mens forgjengeren skilte seg fra lillebror C-Klasse med en særegen design, blir forskjellen mellom de to mindre etter generasjonsskiftet.

Det betyr mer elegante linjer, men det blir interessant å se om de kan opprettholde en av bilens aller viktigste salgsargumenter – det gigantiske bagasjerommet (695 liter) som blant annet har medført at E-Klasse stasjonsvogn er meget populær blant taxisjåfører.

Drivlinjene i E-Klasse stasjonsvogn blir de samme som i sedanen, hvilket blant annet innebærer at vi for første gang trolig får en ladbar utgave som på Mercedes-språket heter E 350 e.

Se flere bilder på BilNorge.no

Coupé

Dagens E-Klasse Coupé er basert på plattformen til forrige generasjon C-Klasse. Nå skal den over på den fleksible MRA-plattformen som brukes av de fleste bakhjulsdrevne modeller fra C- til S-Klasse.

Det betyr at neste E-Klasse Coupé blir større og mer luksuriøs enn sin forgjenger, og trolig vil dette også gjenspeiles i prisen. Trøsten får være at de som er fornøyd med dagens E-Klasse Coupé, får en god erstatning i nye C-Klasse Coupé.

Interiørt vil coupéen ha mye til felles med sedan og stasjonsvogn, men du må være villig til å ofre komfort og takhøyde i baksetet om du lar følelsene styre bilvalget.

Les også: Selvkjør til massemarkedet

AMG

Den tredje bilen vi har bilder av er en Mercedes-AMG E 63 sedan. Men vi kan regne med AMG også vil kaste seg over stasjonsvogn, coupé og kabriolet etter hvert som disse lanseres.

Den håndbygde 4-liters V8-en under panseret har i dag inntil 510 hestekrefter i Mercedes-AMG GT S og Mercedes-AMG C 63 S, men AMG har mer enn antydet at de kan hente ut enda mer effekt av motoren dersom «omstendighetene» skulle kreve det – underforstått, de følger med på hva konkurrentene gjør.

Et argument for ikke å velge AMG-utgavene (utenom prisen da, selvsagt) har vært at de kun er blitt levert med bakhjulsdrift, men når nye Mercedes-AMG E 63 lanseres kan du regne med at 4Motion står på menyen. Noen har til og med antydet at det blir standard i nye AMG-modeller.

Ute etter en mer luksuriøs E-Klasse? Kanskje denne kan være verd å vurdere.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder