HVA ER EFFEKTEN? En rekke eiere av mener de har betalt for mye for sin Model S P85D, som ble solgt med 700 hk, men som eierne mener den ikke har. Tesla mener de kan dokumentere at motorene yter minst denne effekten. Foto: Jan Petter Lynau , VG

Tesla avviser kontant klager fra eierne

Nå er det opp til eierne selv å bevise at Model S P85D
ikke hadde den effekten den var markedsført med.

Artikkelen er over fire år gammel

Det er Forbrukerrådets konklusjon etter å ha gjennomgått Teslas svar og dokumentasjon til eierne som har klaget til Forbrukerrådet over manglende effekt i bilene.

VG har fått tilgang til og lest brevene fra den norske importøren via deres advokat, og brevet fra Forbrukerrådet som ble sendt til eierne av Tesla Model S P85D i dag.

Her skriver Teslas Norge-sjef Pål Gystad Simonsen blant annet at klagernes krav er grunnløse og bør avvises. Tesla mener at de oppgitte dataene for ytelse er bevist og verifisert av uavhengige instanser. Klagerne har fått både akselerasjonstiden og ytelsen de har betalt for.

Simonsen vil ikke kommentere saken ytterligere overfor VG.

– Oppgitt

Importøren avviser dermed kontant klagen fra de 193 norske kjøperne av Tesla Model S P85D til løselig anslått 850.000 kroner. Til sammen har de kjøpt biler for rundt 164 millioner fra den norske Tesla-importøren.

– Akkurat nå er jeg veldig oppgitt. Jeg synes Tesla kommer med en lite overbevisende argumentasjon. De viser etter det jeg kan se ikke til noen av sine egne tekniske tester, men legger derimot ved mye dokumentasjon med henvisninger til videoer på YouTube, som blant annet viser begeistrede eiere, sier Tor Harald Thorland fra Lier. Han er en av dem som har klaget.

Da Tesla lanserte Model S med firehjulsdrift, P85D, tidligere i år, ble den annonserte med 700 hestekrefter og en monsterakselerasjon fra 0–100 km/t på 3,4 sekunder. Etter at mange kunder klaget på at bilen virket å yte mindre, oppfører Tesla nå modellen med 469 hestekrefter i sine tekniske data.

Bakgrunn: Her er sakens kjerne.

Må bevise at de har rett

Ifølge Forbrukerrådet har Tesla opplyst at det er de to motorene til sammen som kan oppnå 700 hk. Den fremre motoren er angitt til å ha 224 hk, mens den bakre er angitt til å ha 476 hk.

Tesla viser også til en dom fra Borgarting lagmannsrett hvor spørsmålet om påstått uoverensstemmelse mellom påstått og faktisk motorytelse ble tatt opp. Der ble det fastslått at så lenge motorytelsen var angitt og målt i henhold til offentlige bestemmelser kan de ikke i rettslig forstand anses å være en mangel, skriver Forbrukerrådets advokat.

Forbrukerrådet megler i saken mellom klagerne og Tesla. Rådet mener Tesla nå har oppfylt bevisbyrden i henhold til loven. Klagerne har på sin side ikke lagt frem tester eller eksterne undersøkelser for å støtte oppunder sin klage.

Siden Tesla ifølge Forbrukerrådet ikke viste vilje til megling, finner de det «lite hensiktsmessig» å fortsette meglingen. Men dersom eierne kan bevise at de har rett, kan de ta saken videre til Forbrukertvistutvalget.

Tor Harald Thorland sier at eierne vil saken videre uansett.

– Vi har blant annet fått rapporter om at flere eiere har fått tilbakebetalt forsikring på allerede innbetalte forsikringspremier, siden disse feilaktig baserte seg på at bilen hadde 700 hestekrefter, sier Tesla-eier Tor Harald Thorland fra Lier.

Han finner det også merkelig at Tesla operer med forskjellige målemetoder når det gjelder akselerasjon.

– De opplyser at de måler akselerasjonen etter en målemetode for amerikansk dragracing. Vi oppfatter dette som direkte misvisende, fordi alle de andre modellene måles på vanlig måte. Opplysningen om at den amerikanske målemetoden ble brukt for denne modellen ble lagt til på nettsiden i ettertid, sier Thorland.

Fikk du med deg Volvos nye luksusmodell, sedanen S90, som også trolig blir stasjonsvogn? Hvis ikke, sjekk her!

Flere krefter

Den amerikanske elbilprodusenten viser videre til typegodkjenningen fra det nederlandske «biltilsynet», som skal vise at motorene etter en EU-godkjent målemetode, yter enda mer enn de 700 hestekreftene eierne mener de ikke har fått. Ifølge Tesla viser typegodkjenningene en maksimal nettokraft på 259 hk for fremre motor og 503 hk for den bakre. Det skulle bli 762 hestekrefter.

Dette er en motorkraft som er godkjent gjennom EU-regler, og som viser at bilen har større motorkraft enn det klager har forventet, bemerker Tesla.

– Jeg reagerer på at typegodkjenningstesten viser til to motorer, og ikke hele bilen, sier Tor Harald Thorland.

Den danske bileierforeningen FDM behandler 20 klager fra sine medlemmer, men opplyser til VG at de ikke har fått svar av Tesla ennå, til tross for flere purringer.

– I Danmark har vi gått systematisk til verks med mye teknisk dokumentasjon, som målinger, dynamomentertest og kopi av hjemmesidene med misvisende opplysninger. Vi mener Teslas opplysninger om bilens ytelse har villedet oss til å kjøpe en P85D med 700 hk og dermed har betalt 150.000 danske kroner ekstra. Hadde vi visst at det var 231 hk mindre, så hadde vi hatt et bedre grunnlag for å beslutte om bilen var verdt prisen, sier Torben Ekvall, som er en av de danske klagerne.

Les: Her er vår test av P85D – avsindig akselerasjon!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder