RULLER UT: Foreløpig er ikke farten i VW-salget satt ned i Norge, selv om salget av Volkswagen-modller i USA har stupt med 25 prosent. Her er biler ved fabrikken i Emden klar til utsendelse i september.

RULLER UT: Foreløpig er ikke farten i VW-salget satt ned i Norge, selv om salget av Volkswagen-modller i USA har stupt med 25 prosent. Her er biler ved fabrikken i Emden klar til utsendelse i september. Foto: Ingo Wagner , Afp

Volkswagen-salget foreløpig uberørt av skandalen

Ekspert: Dieselskepsis brer seg

Forskere: Disse bilene skal du kjøpe nå

Volkswagen selger biler i Norge som aldri før. Riktignok går salget av bensin- og dieselbiler ned, men elbiler og ladbare hybrider har brakt Volkswagen til nøye høyder.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Volkswagens totale registeringstall i Norge viser foreløpig ingen følgeskader etter dieselskandalen, der selskapet i september ble avslørt for å jukse med utslippstallene til nesten 11 millioner dieselbiler verden over.

Samleside: Alt om dieselskandalen her.

Volkswagen er Norges suverent største bilmerke, med 24.463 registrerte biler ved utgangen av årets siste måned. Det er en markedsandel på 17,8 prosent. Nummer to er Toyota, med 15.150 registrerte biler, en markedsandel på 11 prosent. Det viser novembertallene for bilsalget i Norge fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Bransjeekspert Per Morten Merg, redaktør i Bilforlaget, peker ut to hovedtrekk i analysen av det norske bilsalget.

– Det ser ut til at de dårlige tidene foreløpig ikke biter på bilregistreringene, ei heller på Harald A. Møller-merkene (Audi, Skoda Volkswagen, journ.anm.). Men, det er svært viktig å huske på at det er et etterslep i levering og registrering fra da kontrakten ble skrevet. Jeg vil tro at en stor andel av bilene i statistikken ble bestilt lenge før Volkswagens «dieselgate», understreker Per Morten Merg.

Les: Ikke siden Bobla satte salgsrekord for 46 år siden, har noen modell solgt mer denne.

VEKST OG FALL: Grafen viser de ulike drivlinjenes utvikling i Norge. Foto: Kilde: BilNytt.no ,

Ingen nedgang

Informasjonssjef i Volkswagen, Anita Svanes, bekrefter at registreringstallene i all hovedsak dreier seg om biler som ble bestilt før 18. september, da dieseljukset ble kjent. Da hadde amerikanske miljømyndigheter hadde jobbet i et års tid med å etterforske og avsløre at Volkswagens dieselbiler hadde installert en programvare som gjorde at de fikk lavere utslipp i utslippstester når de ble målt i laboratorium.

– 2015 blir et historisk godt salgsår for Volkswagen i Norge. Allerede i midten av november satte vi registeringsrekord for et år for Volkswagen, og også med tidenes høyeste andel av ladbare biler registrert fra vårt merke, sier Anita Svanes.

Svanes sier at de ikke opplever noen endring i antall bestillinger før og etter 18. september (da brevet fra miljømyndighetene EPA gikk ut).

Fikk du med deg Volvos nye luksusmodell, sedanen S90, som også trolig blir stasjonsvogn? Hvis ikke, sjekk her!

Dieselskepsis

Ifølge BilNytt.no var samlet markedsandel for Harald A. Møller-merkene Audi, Skoda og Volkswagen på 28,4 prosent i november i år (mot 26,3 i november i fjor). Hittil i år er andelen 27,3 prosent, en økning på 2,3 prosent. Skoda økte i november sin dieselandel med 2,7 prosent, mens Audis dieselandel økte med 7,1 prosent.

Samlet dieselandel på de tre merkene var 39,9 prosent i november, mens den hittil i år er 37,4 prosent.

Anita Svanes sier de har registrert at andelen dieselbiler har gått noe ned.

– For våre minste modeller selger vi flest varianter med bensin eller ladbare varianter. For våre større modeller er dieselandelen fortsatt høyere enn bensin. Jeg har laget en oversikt over hvordan dette fordeler seg for våre modeller, se under.

Per Morten Merg sier det brer seg en åpenbar dieselskepsis i markedet.


– Dieselandelen av nybilsalget lå i årene 2007 til 2011 opp mot 75 prosent, men siden 2012 har den vært synkende. På disse tider i fjor var den på 48 prosent, nå er den på 40. Nedgangen skyldes nok både at fabrikkene har satset mer på bensin samt kundenes usikkerhet rundt begrensninger bruk av dieselbiler. Volkswagen-saken forklarer ikke denne nedgangen, sier han.

Mange bilkjøpere er usikre når det gjelder annenhåndsverdien til dieselbiler, og skygger unna i frykt for å kjøpe en bil som raser i bruktverdi, tror Merg.

– Senest i dag kom statsministeren med et råd til folk flest om hvordan de kunne påvirke miljøet i positiv retning, ved å kutte dieselbilen. Det er jo et tydelig signal, sier Merg.

TØI: Slik bør du velge nå

Valg av bil avhenger av hva du skal bruke den til – og ikke minst hvor du skal kjøre, mener forsker ved Transportøkonomisk institutt, Rolf Hagman.

– Skal du kjøre i Oslo sentrum, ikke kjøp en dieselbil nå. Oslo sentrum sliter med dårlig luftkvalitet og målingene viser at selv nye dieselpersonbiler med Euro 6-motor ikke har veldig mye lavere utslipp i virkelig trafikk enn Euro 5 biler. Det betyr at om det skulle komme restriksjoner på bruk av dieselpersonbiler for eksempel i Oslo på dager med høy luftforurensning, kan det godt være at disse restriksjonene også vil ramme nye dieselpersonbiler. Det er fortsatt uklart om eller når Oslo vil få anledning til å innføre forbud, og hvordan dette vil bli utformet, understreker Hagman.

Her er hans råd til deg som skal kjøpe bil:

* Kjøp en bil med lave utslipp som er tilpasset ditt behov. For noen vil dette være en elbil, avhengig av bruk og rekkevidde. For andre vil det være en ladbar hybridbil.

* Om du bor på landet og ikke kjører i områder med dårlig luftkvalitet, så er ikke utslippene av NOx fra dieselbiler like skadelige som i byområder. Men ladbare hybrider har generelt sett lavere utslipp enn dieselbiler, også når det gjelder CO₂.

Disse spiser av dieselandelen

Det «nye, store» er de ladbare hybridene.

– Det har kommet inn en ny type drivlinje. Plug-in-hybridene utgjør nå drøyt fem prosent av totalmarkedet, mot en prosent fjor. Denne andelen vil nok øke kraftig i tiden fremover. Elbiler har økt fra 13 til 17 prosent, og det er klart at disse to drivlinjene må spise av noe, salget av både bensin- og dieselbiler, sier Per Morten Merg.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder