SKREDDERSYDD: Honda har innlemmet nye Africa Twin blant CRF-modellene, de er skreddersydd for terrengkjøring, men fungerer nok godt på landeveien også.
SKREDDERSYDD: Honda har innlemmet nye Africa Twin blant CRF-modellene, de er skreddersydd for terrengkjøring, men fungerer nok godt på landeveien også. Foto:Produsent,

Tre spesielle MC-nyheter

BIL, BÅT OG MOTOR

Honda slipper etterfølgeren til en sagnomsust modell fra 24 år
siden, Yamaha staser på moderne retro og så kommer det en el-MC med lang rekkevidde.

  • Kjell Magne Aalbergsjø (mcjournalen.com)
Publisert:

Nå kommer den, sykkelen som skal fortsette der sagnomsuste XRV 750 Africa Twin slapp for 24 år siden.

Hondas eventyrsykler har til nå vært tilpasset landeveien, og VFR 800 Crossrunner, VFR 1200 Crosstourer og XL 1000 Varadero er ingen match for konkurrenter som BMW GS 1200 og KTMs Adventure-modeller i terrenget.

Men Honda-modellen CRF1000L Africa Twin er utviklet med vekt på terrengegenskapene, med 21-tommers forhjul og hele 250 mm bakkeklaring. Den nye motoren er en kompakt tosylindret 1000-kubikker med 95 hk og 98 Nm dreiemoment. Med en kjøreklar vekt på 232 kg er den på nivå med konkurrentene fra BMW og KTM.

De første syklene kommer til Norge i månedsskiftet november/desember.

Fikk du med deg denne? Derfor er Tesla-eierne så fornøyde med bilen sin – på tross av at de mener den den har flere feil enn andre elbiler.

I løpet av sommeren har garantert flere oppdaget at det er små, brune rustprikker nederst på karosseriet. Les hva det er – og hvordan du enkelt kan fjerne dem.

Moderne retro

Yamaha er veldig offensive i sin satsing på retromodeller. XJR 1300, XV 950 og SR 400 er populære både i originalutførelse, men også som utgangspunkt for kreative byggere, blant annet takket være enkel og velprøvd teknologi.

Nå har retrobølgen også nådd de mest moderne syklene i Yamaha-stallen og MT-07 som knapt kan sies å dra tankene tilbake til 60- og 70-tallet er utgangspunkt for nykommeren XSR 700. Teknisk er de to modellene identiske, men en ny og tidsriktig bensintank i aluminium, klassisk dobbelsal, forskjerm og lykter sørger for linjer med en god dose nostalgi.

De tosylindrede 700-kubikkeren er god for 75 hk, har et gunstig dreiemoment. Digital instrumentering, LED baklykt, ABS-bremser og Pirelli dekk med klassisk mønster sørger for balansert blanding av nytt og gammelt.

De første syklene kommer i desember og regn med at prisen ligger et sted mellom MT-07 (91 900,-) og MT-09 (122 900,-) er så langt importøren strekker seg i prisantydninger.

Fått en bulk i sommer? Slik kan du fikse den til brøkdelen av prisen.

Elektrisk satsing

Polaris Industries kjøpte for en tid siden Brammo som har spesialisert seg på elektriske motorsykler. Fra før eier Polaris merkene Victory og Indian, og da Victory annonserte at de skulle stille på Isle og Man TT med en elektrisk motorsykkel var det ikke vanskelig å gjette hvor teknologien kom fra.

Nå lanserer Victory sin første elektriske landeveismotorsykkel, Empulse TT, som ikke er ulik Brammo Empulse R. Veldig like er de faktisk. Rekkevidden oppgis til mellom 90 og 150 km, du kan velge mellom to effektmodus og ved motorbremsing lades batteriet. 54 hk høres ikke imponerende ut, men 82 Nm dreiemoment sørger for bra trøkk.

I motsetning til andre elektriske motorsykler har Empulse TT en sekstrinns girkasse, men den kan du med fordel glemme i andre eller tredjegir. Med andre ord kan den kjøres som alle andre elektriske motorsykler; uten å sjalte. Vekten er oppgitt til 213 kg. Med hurtiglading er batteriet fullt på snaue fire timer, med vanlig veggplugg må du regne med åtte timer ladetid.

Her kan du lese mer om