MER JUKS: Den tyske avisa skriver at VW nå er i gang med å finne ut hvilke ingeniører som skal suspenderes som følge av jukset.

MER JUKS: Den tyske avisa skriver at VW nå er i gang med å finne ut hvilke ingeniører som skal suspenderes som følge av jukset. Foto: Sergio Perez , Reuters

Tysk avis: Derfor jukset VW-ingeniørene med CO2-tallene

Flere ingeniører ved Volkswagen har innrømmet at de manipulerte dataene for CO₂-utslipp for å tilfredsstille de ambisiøse kravene til VW-sjefen Martin Winterkorn.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Ifølge Bild am Sonntag økte ingeniørene dekktrykket og blandet diesel med motoroljen for å få bilene til å bruke mindre drivstoff. Dette startet våren 2013 og fortsatte til i vår.

Bakgrunn: Les alt om dieselskandalen her.

VW opplyste tirsdag at de hadde oppgitt lavere drivstofforbruk og CO₂-utslipp på 800.000 bensindrevne biler som er solgt i Europa.

De lovte å dekke eventuelle ekstraregninger som kundene får fra staten for høyere utslipp.

Les også:

Sjekk: Er din bil rammet? Tast inn bilnummer her.

Les også: Skandalen vokser – VW kan også ha jukset med bensinmotorer

Bild skriver at Winterkorn på motormessen i Genève i 2012 erklærte at utslippene fra VW-bilene skulle reduseres med 30 prosent innen 2015, og at ingeniørene ikke turde fortelle ham at det ville være vanskelig å få til.

Ekspertene: VW-kunder kan ha krav på kompensasjon

Det var en ingeniør ved hovedkvarteret i Wolfsburg som i slutten av oktober trådte fram og fortalte sine overordnede om det massive jukset, ifølge Bild.

Avisen skriver at VW nå er i gang med å finne ut hvilke ingeniører som skal suspenderes som følge av jukset. Varsleren som meldte fra, får imidlertid bli.

– Den siste innrømmelsen kommer på toppen av krisen som startet da VW innrømmet at de hadde jukset med data for NOx-utslipp på dieselbiler i USA og andre steder.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder