INGEN TILBAKEBETALING: Opp til 11 millioner verden rundt kan være affektert av diesel-jukset.

INGEN TILBAKEBETALING: Opp til 11 millioner verden rundt kan være affektert av diesel-jukset. Foto: Odd Andersen , Afp

Ingen kompensasjon for norske Volkswagen-eiere

Amerikanske Volkswagen-eiere får økonomisk kompensasjon etter utslippskandalen. Det vil ikke eiere i Norge og resten av Europa få.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det opplyser Volkswagen i en uttalelse.

VG har tidligere fått bekreftet at det ble solgt 96.000 Volkswagen, Audi og Skoda-modeller med toliters dieselmotor i Norge ifra 2011 og frem til august 2015. Hele 147.139 biler i Norge blir tilbakekalt, og VW har stoppet salget av biler med «juksemotoren» i Norge.

Tast inn reg. nr: Sjekk om du er rammet av VW-jukset

– Situasjonen i USA og Canada er ikke automatisk sammenlignbar med markeder andre steder i verden, sier VW, ifølge Reuters.

Eiere av Volkswagen-biler i USA er lovet en kompensasjon på 1000 dollar, drøyt 8500 kroner. Titusenviser av biler kommer til å omfattes av kompensasjonen som retter seg mot alle de som kjører biler der utslippene ikke tilsvarer det de ble forespeilet.

Samleside om utslipps-jukset: Dieselskandalen

Volkswagen innrømmet i september i fjor at man hadde jukset i miljøtester ved å ha installert programvare i sine dieselbiler som reduserer utslippene av helseskadelige stoffer når kjøretøyene testes.

Rundt 11 millioner biler verden rundt, både Volkswagen, Audi og Skoda-kjøretøy, og 8,5 millioner biler i Europa, kan ha programvaren innstallert.

– Konsentrert oss om reparasjonsprosessen

Beskjeden om at europeiske eiere foreløpig ikke kan vente seg noe økonomisk kompensasjon, kommer etter et møte VW-sjef Matthias Müller hadde med EUs industrikommisjonær Elżbieta Bieńkowskai Brüssel torsdag. Der fremmet hun krav om at også europeiske bileiere burde motta økonomisk kompensasjon.

Satte verdens største bilprodusent i kne: Slik avslørte de dieseljukset

– Hun gjentok at konsumenter i EU burde bli behandlet på lik linje med amerikanske kunder, skriver EU-kommisjonen i en uttalelse.

VW har på sin side svart at bilgiganten foreløpig konsentrerer seg om andre måter å kompensere europeiske eiere på.

– I Europa har vi konsentrert oss på reparasjons- og serviceprosessen, skriver de i uttalelsen.

Informasjonssjef Anita Svanes i Harald A. Møller AS, selskapet som er ansvarlig for import av Volkswagen-kjøretøy til Norge, skriver følgende i en sms til VG:

– I Europa har man helt andre tekniske løsninger tilgjengelig enn hva man har i det amerikanske markedet, blant annet på grunn av ulikheter i utslippslovverket knyttet til NOx og CO". Innen EU har Volkswagenkonsernet fått godkjent tekniske løsninger som effektivt og relativt enkelt gjør at bilene skal etterleve utslippskrav, uten at det påvirker bilens øvrige egenskaper. Vi er komfortable med hvordan dette skal løses i Europa, så for andre svare på løsningene man ser for seg i USA, skriver hun.

NAF: Eier har krav på at bilen modifiseres

– Det bileieren har krav på er at bilen modifiseres slik at utslippet er innenfor typegodkjenningen. Dette skal da ikke medføre at bilen egenskaper på noen måte påvirkes, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud.

Bileierorganisasjonen har oppfordret medlemmer til å kreve skriftlig garanti fra verkstedene for en rekke forhold knyttet til utbedringen av dieseljukset. Forbrukerrådet har tidligere uttalt til VG at kunder som er misfornøyde etter fiksen kan klage til Forbrukerrådet, så vil hvert enkelt tilfelle bli vurdert.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder