BILINTERESSERT: Markedsanalytiker Anders G. Hovde (til venstre) og førstelektor Karl Fredrik Tangen analyserer bilparken i garasjen til TNS Gallup i Oslo. Selv kjører de henholdsvis Subaru Forester og Volvo V40. Foto: Robert S, Eik

Hvilken bil er du?

- Vis meg bilen din og vi skal fortelle deg hvem du er, sier Anders G. Hovde og Karl Fredrik Tangen.

  • Stian Fjelldal

Artikkelen er over 11 år gammel

Bilmarkedsanalytikeren i TNS Gallup og førstelektoren ved Markedshøyskolen i Oslo kan det meste om folks forhold til kjøretøyet sitt.

Tett på nett tirsdag kl. 14.00: Spør Anders og Karl Fredrik om hvilken bil du er!

Sammen med VG Fredag har de gått Norges mest utbredte og kjente bilmerker i sømmene, funnet hva de symboliserer og hvilke verdier de utstråler.

Sjekk hvorfor du har valgt din bil.

VOLKSWAGEN
Bilmerket nordmenn kjenner best til. Men også legitimt for folk med høy status. VW er tysk, noe som forbindes med presisjon og prestisje.

Golf: Har ingen sosiale problemer og glir inn overalt. Den er også likt fordelt mellom kvinner og menn og gjør seg utmerket som nummer to-bil - en som mannen godt kan kjøre på jobben. Er det en Toyota må han forklare kollegaene at det er nummer to-bilen han kjører.

Passat: Over gjennomsnittelig bilinteressert mann. Legger stor vekt på utstyr og komfort samt kjøreegenskaper. Han er et ordentlig øvre middelklassemenneske. Gjerne ingeniør i en mellomlederstilling. Nummer to-bilen er gjerne en Polo, men man kan også ha en japaner.

Tiguan: Når man har sånne småversjoner av det som finnes stort (VW Touareg i merket, og alle SUV-ene), kan det fort virke litt kompenserende. Og er det noe man er redd for i den kulturelle sfære, er det å virke tinglig pretensiøs. Tiguan er derfor for den lokale sjefen for kjedebutikken. På fritida er man opptatt av verktøy. Og så har man hytte.

FORD

RIKTIG: Karl Fredrik Tangen er akademiker og skal helst ikke være opptatt av bil. Han passer best i passasjersetet til markedsanalytiker Anders G. Hovde. Foto: Robert S. Eik

Ford er for dem som ikke ønsker å stikke seg ut i borettslaget. Et moderat merke, veldig anonymt. Folk betrakter Ford som «bare en bil». Mens Volkswagen er «bilen».

Mondeo: En kjempebra bil, men litt sånn nummer to etter Passat. Den er innarbeidet i hodet til folk som diskret og grå. Eieren er en veldig gjennomsnittlig mann. Han som har studert kommunale fag på høgskolen, og gått økonomilinja for å bli kontorsjef i kommunen.

Focus: Fords utgave av Golf. Eieren er gjerne utdannet innenfor helse og sosialfag, pedagogikk og økonomi. Arbeider innenfor skole, industri og i offentlig administrasjon. Læreren på 50 pluss som har betalt ned studiegjelden og fått barn som snart flytter ut.

TOYOTA

Merket folk har aller best inntrykk av. Nesten alle vurderer en Toyota når de skal ha seg ny bil. For den rasjonelle bilkjøperen som er opptatt av et problemfritt bilhold. Dette får også en del kvinner inn i merket.

Avensis: Har høyere kvinneandel enn det som er vanlig i dette segmentet. Avensis-eiere jobber i alle bransjer, men man finner flest innenfor skole- og helsesektoren. Vi snakker kanskje om den kommunale fysioterapeuten, ikke den med privatpraksis. Nummer to-bilen er en billig, gammel bruktbil.

Auris (nye Corolla): Eierne er veldig rasjonelle og ekstremt opptatt av kvalitet og driftssikkerhet. Andelen kvinner er stor. Vi finner Corolla-eiere i alle bransjer, men færrest innenfor media/reklame/pr og flest innenfor undervisning og helse. Man har gjerne en posisjon som tilsier at man ikke skal være så opptatt av bil.

Rav4: De mest bilinteresserte av Toyota-eierne. Det kan være den innleide IT-konsulenten med teknisk utdannelse og grei inntekt. Han jobber i privat, men leverer til offentlig sektor. Da kan man ha en bra bil, men man må rettferdiggjøre faktureringen. Man kan ha Toyota og Volvo, men det er vanskeligere med Mercedes og BMW.

AUDI

Audi er statusmerket som flest nordmenn har lyst på. Audi-kjøperen har lov til å være opptatt av bil, men det er ikke fullt så greit at man viser fram velstanden sin.

A6: Voksen mann som tjener godt. Bilinteressert, teknisk oppdatert og godt over gjennomsnittet interessert i emosjonelle verdier knyttet til bil. Man skal vise at man har lykkes, men også få fram at man har stil på områder som ikke har med bil å gjøre. Det kan være markedssjefen med høyhalset genser og nyfrisert hår med kunstinteresse på fritiden.

A4: Økonom eller ingeniør, men også innslag av folk med naturvitenskapelig bakgrunn. Den 36 år gamle megleren som ikke har jobbet så mange år, men som tjener såpass godt at han ikke ødelegger verken økonomi eller status ved å kjøpe en Audi A4.

VOLVO

Ved siden av Toyota er Volvo merket som nordmenn har best inntrykk av. Volvo forbindes med sikkerhet og ansvar for familien. Audi har teknikken, BMW har kjøreegenskapene, Toyota har driftssikkerheten og Volvo har sikkerheten.

V70: Klassisk familiebil kjøpt av menn til familien. Dette er sivilingeniøren, mens V50 kanskje er ingeniøren. Vi finner også en og annen lege, men tekniske fag på høgskolenivå dominerer. Man er høyt oppe, men får ikke være høyt på strå, slik en megler eksempelvis kan tillate seg.

NISSAN

Gjesp! Eierne ser etter det samme som man får hos Toyota. De shopper og ser etter gode tilbud. Nissan er pruterens Toyota. Mer kremmer enn Toyota-eieren, som regnes som apostel.

Qashqai: Qashqai er den proletære Range Rover-en. De som kjøper denne vurderer også biler som Toyota Rav4 og Honda CRV. Man får mye bil for pengene. Dette er småbedrift-eieren som jobber selv og har få ansatte.

MITSUBISHI

Litt samme som Nissan, men Mitsubishi var først med fem års garanti og henter en del av de trygghetssøkende bilkjøperne fra Toyota. Problemfritt bilhold i fem år, det vil folk ha.

Outlander: Vi er i Toyota Rav4-land. Men Outlander er gymlæreren, ikke språklæreren. Gymlæreren kommer fra arbeiderklassen, mens språklæreren ble lærer fordi han var flink på skolen, og fortsatt ønsker å være intellektuell. Outlander-eiere kan derfor godt lese VG.

SKODA

Eierne ser på alle typer merker når de vurderer bil og anser Skoda som et godt kjøp. Det skal være en rimelig inngang til nybilmarkedet.

Octavia: Mann som tjener 400 000 og som ser opp til sjefen som tjener 650 000. Han er mellomleder i en jobb uten bonus. Han vil helst ha Audi A6. Men Skoda-en hører også inn under Volkswagen-konsernet, og det betyr tysk kvalitet.

HONDA

Honda er en japaner med baller. Er med i motorsport. Samtidig er det merket som står i flest garasjer hvis man inkluderer gressklippere, snøfresere og motorsykler.

CR-V: Dette er urfolkesuv-en, men CR-V-kjøperen er en illojal shopper som også ser på andre SUV-er. Det er en mannebil for hytteeiere. Han er ingeniør, ikke sivilingeniør og har blitt mellomleder den lange veien. Han sjefer mer over ting enn mennesker. Teknisk sjef i en kommune kan gjerne ha en CR-V.

BMW

For bilentusiasten. BMW er teknisk avansert, sporty og når den skal være miljøvennlig, skal den ikke være det fordi man forsaker noe, men fordi man har gjort noen tekniske innretninger som gjør at man får mer effekt.

3-serie: Individorientert mann. Bilen skal transportere DEG. Ungdommelig og tøff. Det er mye prestisje i den. Key account managere kjører BMW 3-serie. Jurister også, men da er man gjerne foretningsadvokat.

5-serie: Den sporty direktøren. Hvis Audi A6 er markedssjefen, er BMW 5-serie for salgssjefen. Man er ikke avhengig av å ha estetikkompetansen. Det er viktig at det ser ut som bilen går fort. Og at den faktisk går fort slik at man kan kjøre forbi køen. BMW er kompromissløs på at man skal kjøre med den, og man kan også tillate seg å mene det.

MAZDA

Ikke spesielt bilinteressert. Man skal ha en god bil og man er opptatt av kvalitetsdimensjonen. Man er likevel villig til å fire litt for å få den billigere.

Mazda 6: Familiefaren i skoleverket som er nødt til å kompromisse for å få bilen til en akseptabel pris. Vi er i offentlig sektor. Ikke all verdens utdannelse, og ingen voldsom inntekt. Ingen bonuser, i hvert fall. Og så er man ikke veldig bilinteressert, og bilen skal være problemfri.

PEUGEOT

Vestkantens nummer to-bil og rike menns outsourcing av kulturell kapital i familien. Rike menns koner og døtre kjører Peugeot. Mennene har gjerne BMW, Volvo eller Mercedes selv.

207: Legger vekt på bilens utseende. Motorkraft og utstyr spiller ingen rolle. Høy andel kvinner. Jobber med varehandel og administrasjon. Den er ikke så rar som Citroen-en, men er likevel litt som kunst på veggen, og bærer et budskap om at det foregår litt tenking hos eieren.

CIROËN

Citroen har dumpet prisene de siste årene. Dermed har de tiltrukket seg en del som ikke er de typisk entusiastiske Citroen-kjøperne. Men kvalitet er fremdeles mye mindre viktig enn hos den gjennomsnittlige bilkjøper.

C3: Kvinner innenfor helse- og sosialfag. Gjerne fransklæreren. Pris og økonomi er mye viktigere for C3-eieren enn for Peugeot 208 i samme segment. Og der 208-en kjøpes for andres penger, kjøper C3-eieren bilen sin selv.

MERCEDES

Har man Audi bør man kunne snakke om designet til bilen. Har man BMW bør man kunne snakke om kjøreegenskapene. Har du en Mercedes trenger du ikke forklare noen ting.

E-klasse: Kjøperen er mannlig ingeniør, gjerne med en ledende stilling innen bygg og anlegg. Han er svært bilinteressert, men det er bare Mercedes som kan gi ham det han er ute etter. Man kan til nød se på Saab eller Volvo. Japansk er helt utelukket. Det må være tysk. Nummer to-bilen bør også være tysk.

HYUNDAI

Hyundai-eierne er kremmere. Svært rasjonelle i valg av bil. Man er ute etter et godt kjøp. Høy andel pensjonister, altså forsiktig med penger.

Getz: Getz-eieren er en pensjonert industriarbeider eller bussjåfør. Modellen har like stor andel kvinner og menn. Man er ute etter mye nybil for pengene. Man vurderer også bruktbil når man kjøper Hyundai.

SUBARU

Eierne er veldig rasjonelle og oppatt av bilens egenskaper. De er ekstremt fornøyd med bilens egenskaper på vinterføre.

Forester: En ujålete bil som ikke går i stykker og som kommer seg fram. Den er ærlig og ikke blant de peneste. Det er en no bullshit-bruksbil. Eierne er mer opptatt av kvalitet enn prestisje. Man er skolert, har teknisk innsikt og er interessert i friluftsliv. Jobber gjerne innen skogbruk og landbruk. Vi snakker landbruksteknikeren som kjører rundt på gårdene og hjelper bøndene med melkemaskinen.

SUZUKI

Bilenes Nille. Har ingen annen strategi enn å tilby mest mulig bil til lavest mulig pris. Og firehjulstrekk inkludert i prisen, så det er japansk kvalitet for norske forhold.

Grand Vitara: Man finnes ikke opptatt av bilens kjøreegenskaper, men at den har firehjulstrekk og at den ikke koster mer enn den gjør. Den kommer seg fram, men er ingen drøm å kjøre. For lærere, og sykepleiere eller arbeideren i servicebransjen. I industrien får man såpass høy lønn at man heller kjøper en annen SUV, kanskje en brukt Rav4.

JAGUAR (OG KLASSISKE LUKSUSBILER)

Har man en Jaguar så markerer man at man er klar for sanselige opplevelser. Kjøper man Porsche viser man at man ønsker seg enda mer penger.

PORSCHE (OG ANDRE SUPERBILER)

Det er et uttalt mål for mange gutter å kjøre superbil. Den sier «se, jeg fikk det til». Og fordi det er så få som har dem, markerer man at man er spesiell. Og er man ikke noe spesielt, kan man bli det gjennom bilen sin. Porsche er kropp, mens Jaguar er hjerne.

ELBIL

Elbilen er god moral for sånne som jobber i miljø-økonomien, og avlat for rikinger, de som forsøpler aller mest i hele verden. Dessuten rekrutterer den folk fra trikken, ikke fra andre biler. Det blir altså bare flere biler av elbilmoten. Men det vil endre seg når det kommer flere, mer funksjonelle modeller på markedet.

Fant du ikke din bil? Spør Anders og Karl Fredrik om hvilke bil du er tett på nett tirsdag kl. 14.00.

Mer om

  1. Miljø

Flere artikler

  1. Hvis du stemmer dette partiet, kjører du sannsynligvis…

  2. Pluss content

    Nordmenn avslører: Dette er våre favorittbiler

  3. Pluss content

    Stor undersøkelse: Her er bilene vi er mest og minst fornøyde med

  4. Pluss content

    Stor undersøkelse: Bilene vi er mest og minst fornøyd med

  5. Pluss content

    Dommen fra 40 000 bileiere: Dette er bruktbil-favorittene

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder